Vem tar hand om barnen?
Trevligt, det blev sommar i år igen. I skrivande stund så är det 21 grader varmt i skuggan, en nästan blå himmel, arbetskollegorna nyser ikapp med varandra p.g.a. pollen och det är full aktivitet på gården och på fotbollsplanen utanför. Det är ett tjugotal barn i olika åldrar, allt mellan 5-6 till 13-14 år. Kul att se, inte att folk har allergier men, att det finns delar av befolkningen som ännu inte är förstörda av sociala medier, även om de flesta säkert har en mobiltelefon i fickan. Det jag reagerar på är att det inte finns en enda vuxen, eller ens nästan vuxen, person närvarande. Självklart så är en del på arbetet fortfarande, andra tar hand om hemmet och allt arbete som finns kring det men ändå, jag undrar...Det ligger en pub här i närheten, där har det suttit folk sen lunch, vissa är mindre, andra mer, berusade just nu, även fast klockan knappt slagit 19:00. Hur många är det som har uppsikt över barnen, det är fortfarande rätt unga barn som är ute utan vettig tillsyn. Ok, många kollar säkert i fönstret lite nu och då, andra förlitar sig på att de äldre tar hand om de yngre, (som det alltid varit), men... Jag undrar, hur många vårdnadshavare, de med det juridiska ansvaret, som istället sitter vid en dator, kollar sin mobil en gång i minuten eller på annat sätt deltar i sociala medier? Jämför sociala medier en gång/minut med hur ofta de kollar till sina barn, vilken del av det får mest tid? Wordfeud, Candy Crush, Facebook, Twitter, Instagram.... Seriöst? Tänk efter, när fick ni senast en tweet eller liknande där någon sa något i stil med, "kollar till mina barn, de är ute och leker"? Mer vanligt är säkert, "lagar mat", (gärna med tillhörande bild), "bilen är trasig", "missade bussen i morse", "är på toa" m.m.
Så vem ser till barnen då, i praktiken? Det är i bästa fall ett ansvarsfullt äldre syskon, i sämsta fall ett gäng berusade stamgäster på den lokala puben eller helt enkelt, ingen!? De berörda barnen vet inte hur utsatta dom är eller vilka risker som finns. Det är ett vuxenansvar och inget som ska belastas vare sig syskon, grannar eller berusade pubgäster. Det är och förblir vårdnadshavarens ansvar men tyvärr så tänker inte många längre än vad armen räcker, (för att få fokus på mobilen). Att kolla sin mobil med några minuters mellanrum men att sen bara kolla till sitt barn ett par-tre gånger per timme, (i bästa fall), låter riktigt illa.
Självklart så finns det ansvarstagande föräldrar och vårdnadshavare som har balans i ovanstående, tyvärr så ökar andelen som inte har det. Vad hände med att föregå med ett gott exempel? "Gör inte som jag gör utan gör som jag säger" funkar inte på dagens barn och ungdomar, de är smartare än så! De ser och vet mycket mer än vad du visste i samma ålder. Du har skaffat dig bra och dåliga erfarenheter genom livet, de bara kör, utan tanke på konsekvenserna. De är helt enkelt inte kapabla eller tillräckligt utvecklade för att göra en mogen och ansvarsfull bedömning i de situationerna. Du vet att saker kostar pengar, de kan knappt stava till det, än mindre vet de hur det funkar. Det är den s.k. McDonals effekten - Beställ här, hämta i nästa lucka. Allt finns på internet, bara googla så kommer svaret upp, varför ska jag tänka själv? Omedelbart resultat med andra ord. Som vi alla vet? så funkar inte livet så i praktiken.
Var en, och den, förebild som du själv hade velat ha när du växte upp! Visa vad som är rätt och vad som är fel. Tänk långsiktigt, visa barnen vägen, låt de lära av sina misstag, curla inte. Alla borde vilja sina barns bästa, inte bara för dagen utan även i deras framtid! Lär dom rätt från början, det är bra mycket enklare än att hjälpa dom lära om. Basen i livet är enligt mig -> lek -> skola -> jobb -> pension -> lek. Livet är långt och man kan leka på vägen men det måste finnas ett fundament och en stabil botten att stå på för att det ska fungera. Det fundamentet är inte sociala medier! Det är en sund och vettig uppfostran med klara och tydliga mål i samarbete med den person som ditt barn faktiskt är.
Ge barnen en ärlig chans att få koll på tillvaron, sin framtid och sitt liv. Styr men tvinga inte. Hjälp men sätt en gräns. Stötta när det behövs och ge dom förtroende. Visa hur man gör, ta inget för givet och framförallt, låt dina barn få mer tid än dina sociala medier!
/ Alpha