• Sesso1

erfarenhet av att göra innekatter till utekatter?

Någon som haft sina katter som innekatter och sen släppt ut dom?
    Mina katter är 9 resp 8 år och har aldrig varit ute. Nu har vi flyttat till hus och funderar på att släppa ut dom men man är ju livrädd att dom springer iväg och inte hittar hem ????

• Svar på tråden erfarenhet av att göra innekatter till utekatter?
  • KimJo

Katter har bra lokalsinne och brukar oftast hitta hem. Men som en början så kan ni vara ute och gå runt i trädgården med katterna. Troligtvis kommer de hålla sig i närheten till en början och sedan utvidga sina områden.

Sätt på som ett halsband med nummer om de springer bort, och se till att de är kastrerade.

Mina katter har alltid kommit hem, även om de ibland tar en vandring på 1-2 dagar.

• Amanda84

Troligtvis så kommer de att hålla sig i trädgården i alla fall. Jag såg en brittisk dokumentär där man hade kartlagt alla katter i ett brittiskt bostadsområde. Förvånansvärt många katter höll sig faktiskt bara närmast huset, även om de var ute många timmar per dygn. De som strövade iväg allra längst var sådana som sedan de var riktigt små hade bott på bondgårdar med öppna fält. Katter som inte varit utekatter tidigare höll sig alltid i närheten av huset.

• Linnis92

Vi gick omkring med våran tjej i koppel på tomten ca en vecka innan hon fick prova själv. Har gått jätte bra!

• sourpussy

Min lilla älskling var tre år när hon fick flytta till hus. Då hade hon iofs varit ute i sele en del, både med mig och med mina föräldrar vid deras hus. 
    Det var faktiskt mest Jag som behövde vänja mig, fast jag sa att det skulle bli en sommar med träning. hihi 
    Det verkar som att de är så hemtama efter år inne att de inte drar så långt. Det jag är mest rädd för nu, andra sommaren ute, är bilar och andra djur. Hon skulle ALDRIG springa bort. Vi har kattlucka på balkongen och en planka klädd med nåt material hon kan klättra upp och ner på. Svinbra! :) 
    Hon har världens bästa liv nu. (hihi ja, jag är en crazy catlady som behandlar min katt som ett barn nästan) 

• angel90

Våra fick gå i koppel först innan vi släppte ut dom själva. Det har gått jättebra! :)

• Sisisisi

Mina var visserligen bara ett halvår när de fick börja gå ut, men de första dagarna satt de bara på altanen med oss, sen vågade de gå ut på gräsmattan längre och längre bort. Nu är de tre år och går aldrig mer än nån minut bort från huset. Tjatar däremot jämt om att få gå ut så de får vara ute själva.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• nemo1

Varför ska du promt släppa ut dom? Är du rädd om katterna så bygg en rastgård. Om du är osäker så är det bara att titta på alla efterlysningsannonser på Blocket om bortsprungna katter.

• Littleprick
    Sesso1 skrev 2014-05-17 02:07:02 följande:

Någon som haft sina katter som innekatter och sen släppt ut dom?
    Mina katter är 9 resp 8 år och har aldrig varit ute. Nu har vi flyttat till hus och funderar på att släppa ut dom men man är ju livrädd att dom springer iväg och inte hittar hem ????

Jag har två katter varav ena är 7 och den andra 8, dom hade alltid varit innekatter och enbart varit ute i koppel tills jag flyttade till en lgh med altan och ena katten smet ut. Var hysteriskt orolig att hon aldrig skulle komma tillbaka då hon varit skygg sen liten, innan jag fick henne så var hon illa behandlad. Men hon kom tillbaka efter några timmar och nu går hon ut och in som hon vill och stormtrivs,trodde aldrig hon skulle kunna vara utekatt men hade himla fel. Så var inte orolig :)
  • nemo1
    Littleprick skrev 2014-05-17 17:55:53 följande:
    Jag har två katter varav ena är 7 och den andra 8, dom hade alltid varit innekatter och enbart varit ute i koppel tills jag flyttade till en lgh med altan och ena katten smet ut. Var hysteriskt orolig att hon aldrig skulle komma tillbaka då hon varit skygg sen liten, innan jag fick henne så var hon illa behandlad. Men hon kom tillbaka efter några timmar och nu går hon ut och in som hon vill och stormtrivs,trodde aldrig hon skulle kunna vara utekatt men hade himla fel. Så var inte orolig :)
    Och bor man i lägenhet anser jag inte att det är kattvänligt. Det finns både bilar andra djur och katthatande människor som inte vill ha katter på sin uteplats, utemöbler eller smyger in i andra lägenheter.
    Så jo, visst ska hon vara orolig.
Svar på tråden erfarenhet av att göra innekatter till utekatter?