Anonym (TS) skrev 2014-05-18 15:17:25 följande:
Ska jag kontakta advokat först?
Var hittar men någon som är advokat i dess frågor?
Det känns dumt att behöva bråka med honom. Jag har försökt prata med honom så många gånger om umgänge osv. Han anser vara en bättre förälder än mig genom att han är arbetslös och kan vara med barnet hela tiden. Jag jobbar deltid och har barnet med en tjej då det inte finns tillgång till dagis. Barnet tros super och det går jätte bra, de är hemma hos mig på dagarna. Det är en kompis till mig så hon känner min familj och vänner och brukar ta med barnet dit precis som jag gör. Hon har varit med sedan barnet föddes och har fått hoppa in som barnvakt de gånger pappan strulat till det när vi bodde tillsammans.
Jag anser att jag är en bättre förälder för att jag är en trygg person för barnet. Jag dricker aldrig, går aldrig ut på krogen eller så. Jag är mycket ute med barnet och ser alltid till barnets bästa. Lagar mat från grunden osv. Jag har jobb och inkomst och ett eget boende.
Han har inte ens ett eget boende. Inga saker att ha i ett eventuellt framtida boende. Han sköter inte sina handlingsplaner han har via socialen och arbetsförmedlingen.
Jag vet inte.
Jag har sagt åt honom att vi gärna kommer till honom så sonen får umgås med honom under de förutsättningar att han är nykter några dagar innan samt under tiden Går ju inte att planera med en full person.
Det har han gått med på och vi var dit en gång. Sedan ska vi dit igen inom kort men nu funderar jag på att ställa in alltihop eftersom han håller på såhär. Ringer full och säger att vi kommit överens att han ska hämta barnet på fredag fast vi inte gjort det.
Han hotar och säger att han ska gå till socialen och göra orosanmälan på mig. Då får han barnet under utredningen. Han hotar att komma och ta barnet. Osv. Jag blir såklart orolig och rädd. Vad händer om han anmäler mig?
TS, agera. Be att få samarbetssamtal med pappan, ta med ett förslag som du anser är rimligt, skicka också detta, helst rekommenderat eller via sms med funktionen i som gör att du ser om det är läst (han kan iofs hävda att någon annan läst det, inte han men du har gjort vad du kan iaf) maila det också och skicka med vanligt brev.
Ta med detta förslag till familjerätten/familjeenheten och försök komma överens och få det underskrivet. Då har du mycket mer att komma med. Ställ för allt i världen inte in något planerat umgänge som det är nu! Och ta för allt i världen inte upp att du lagar mat från grunden vid samarbetssamtalet!
Det du ska ta upp där är din oro för hans missbruk och att du vill att umgänge sker bevakat tills dess att han är fri från det. Och att umgänget ska trappas upp tills barnet är tryggt med pappan. Samt att pappan ska ha ett ordnat boende när det är dags för ensamt umgänge mellan honom och sonen.
Ett avtal kan se ut ungefär så här:
X (pappan) kommer till oss onsdagar och söndagar mellan kl 10-15 (Tiderna och dagarna är givetvis beroende av när det går att lösa för alla) Varannan v onsdagar, lördagar och söndagar mellan 10-15.
Först sker umgänge tillsammans med A (mamman) eller annan utsedd person som barnet känner väl och när barnet är tryggt med X så kan X och barnet gå själva till lekparken eller annan aktivitet.
Detta avtal gäller ett år from XX-XX-XX sen tar vi upp frågan igen för utvärdering och för att se om Y (barnets namn) är tryggt nog med X för att sova någon natt hos X, förutsatt att X då är fri från sitt missbruk och har ett ordnat boende.
Att pappan flyttat gör det ju väldigt svårt med umgänget, men det får pappan lösa. Visst kan ni åka upp ni också då och då, men se då till att du har någon med dig utifall pappan beter sig illa eller försöker med något.