• Anonym (TS)

Han hotar att hämta barnet - Vad har jag för rättigheter?

Pappan till mitt barn är i ett aktivt missbruk. Han har varit nykter 3 månader men är igång igen nu.
    Barnet är 1,5 år.
    Pappan bor ca 65 mil bort.

Han har flyttat för ca 4 månader sedan och har försökt få honom att skriva på papprena för ensam vårdnad men det går han inte med på.

Nu hotar han att hämta barnet. Men jag säger att jag ska vara med under umgänge. Han säger att han ska ha barnet ensam och jag har sagt åt han att han får återkomma när han har beslut från de hos familjerätten.

Vad har jag för rättigheter?
    Vad gör jag om han kommer och ska hämta barnet?
    Jag ska stämma honom på vårdnaden. Hur går jag tillväga?

Finns inte ens chans att jag släpper iväg barnet ensam med honom då han tidigare missbrukat trots att han haft dina andra barn...

• Svar på tråden Han hotar att hämta barnet - Vad har jag för rättigheter?
  • Grappa
    Kriya skrev 2014-05-18 19:19:12 följande:
    Grappa skrev "Fel igen. Eftersom ingen av  parterna har ett avtal så kan varken mamman eller pappan hävda rätten att ha barnet vid en given tidpunkt. Pappa kan hämta barnet hos t ex dagis för umgänge utan att det är ett brott. Självklart kan han inte flytta till Korpilombolo, det skulle innebära egenmäktighet med barn, men det är det ju inte fråga om i den här tråden.

Svar: Du har fel i juridisk bemärkelse. Boföräldern är i praktiken den enda som har laga behörighet att avgöra umgängestillfällena för den andra föräldern - men behörigheten ställer också krav enligt föräldrabalken på boföräldern att på ett klokt sätt samråda med den andra föräldern angående umgänge. Missbrukas behörigheten finns å andra sidan goda chanser för umgängesföräldern att nå framgång i domstolen ang att få till stånd ett mer omfattande schemalagt umgänge. Om pappan skulle förbise boförälderns/TS behörighet och trots allt föra bort barnet och om saken drogs till sin spets i en rättegång får pappan bevisa att han rätteligen fått föra bort barnet från boföräldern - då behövs ett umgängesavtal eller en dom. Kan han inte uppvisa detta riskerar han sanktioner både straffrättsligt och familjerättsligt. Verkligheten i domstolen är en annan än den utspelar sig här på FL. 
    herregud. Om pappan ställs inför rätta för egenmäktighet så är det inte hans sak att bevisa sig oskyldig, det är åklagarens sak att visa att han är skyldig. Den principen vilar hela det svenska rättssystemet på. Du borde verkligen inte posta i såna här trådar.
  • Anonym (been there)

När pappan plötsligt drog in vårt barn, knappt två år,  i en hiss när vi umgåtts utomhus i en pulkabacke,  åkte upp till tionde våningen,  låste in sig   och behöll barnet han aldrig levt med nästan en hel vecka blev jag mycket medveten om att jag -  ensam vårdnadshavare -  inte sett till att umgängesavtal fanns.

Myndigheterna ryckte på axlarna  "Vi kan inte veta vad ni kommit överens om!"

Hem fick jag ett mycket ängsligt barn som rantade mig i kjolarna runt i vår tvårumslägenhet.   "Försvinner mamma igen?"

Sett från polisens -  och socialförvaltningens sida förstår jag det nu.   

• Anonym (tveksam soctant)
    Anonym (TS) skrev 2014-05-18 15:33:29 följande:

Det tråkiga är ju att när går till socialen för att bekräfta faderskap så frågar soc tanten "Vill ni ha gemensam vårdnad?"
    Utan att förklara innebörden eller vad som sker om man senare vill ha ensam vårdnad.
    Det är tråkigt att det ska kosta en smärre förmögenhet att kunna ge barnet en trygg uppväxt...
    I såna här fall kan inte socialen titta lite i hans papper, i hans förflutna, i hans framtida förmågor som förälder och sen göra en bedömning ag. vårdnade,?

Ska jag som mamma måsta stämma, betala advokat och alla möjliga kostnader för att bevisa åt socialen att pappan är olämplig? Är det inte socialen jobb att se till barnets bästa? Och inte tro att allt är himmelriket tills motsatsen är bevisad?
    Den som utreder faderskap och fixar med bekräftelssen måste ta upp frågan om hur vårdnaden skall ordnas. Det ligger ingen värdering i sig i frågan och den som inte vill ha gemensam vårdnad och har sina skäl för det har givetvis ansvar och möjlighet att säga nej.

Familjerätten gör endast vårdnadsutredningar på uppdrag av domstol. Som förälder kan man alltså inte ställa krav på att en vårdnadsutredning skall göras, men ett avtal om gemensam vårdnad är frivilligt och man kan alltså säga nej!
  • Kriya
    Grappa skrev: "herregud. Om pappan ställs inför rätta för egenmäktighet så är det inte hans sak att bevisa sig oskyldig, det är åklagarens sak att visa att han är skyldig. Den principen vilar hela det svenska rättssystemet på. Du borde verkligen inte posta i såna här trådar."

Svar: Självklart har åklagaren den initiala bevisbördan, dvs att bevisa att barnets förts bort av pappan. Inte så svårt att bevisa om polis och socialjour varit inblandad. Därefter har pappan att neutralisera bevisningen, dvs bevisbördan faller över på pappan om han ska bli friad från åtalet - och då måste han visa en dom eller avtal som berättigar bortförandet. Summan av detta resonemang är att man INTE kan rekommendera en umgängesförälder att föra bort barnet från boföräldern emot dennes vilja. Du själv borde inte posta trådar som felaktigt tipsar föräldrar att göra det, eftersom ett ev bortförande anses som ett allvarligt olämpligt föräldrabeteende både i familjerättsligt- och straffrättsligt hänseende.

Utgångsläget är att barnet ska vara hos boföräldern där barnet är mantalsskrivet i den mån inte annat avtalats mellan föräldrarna eller beslutats genom dom. Ganska självklart egentligen.

• FIame
    Anonym (Soc.) skrev 2014-05-17 18:14:22 följande:

Fel. En vårdnadshavare har inte bara rätt utan även skyldighet att skydda sitt barn från skadliga händelser. Som här att bli hämtad av en främling i aktivt missbruk. Om TS skulle släppa iväg barnet under rådande omständigheter kan socialtjänsten komma att betrakta även henne som olämplig förälder. Föräldrar har inga rättigheter, bara skyldigheter att se till barnets bästa. Då pappan uppenbarligen inte gör det utan har för avsikt att utsätta barnet för ett trauma är det upp till TS att skydda barnet. TS bör kontakta socialtjänsten för stöd samt att det upprättas en anmälan om att en vårdnadshavare har ett missbruk så att det kan utredas vilken påverkan det kan ha på barnet.
    Nej sålänge det finns gemensam vårdnad, så har han lika stor rätt till barnet som hon har, helt utan övervakat umgänge.

Du har tyvärr helt uppåt väggarna fel. Och att föräldrarna inte har rättigheter har du också totalt fel om.

Synd att det finns människor på FL som påstår sig kunna men inte kan ett smack.
  • Anonym (jo)
    Anonym (TS) skrev 2014-05-18 15:17:25 följande:
    Ska jag kontakta advokat först?
    Var hittar men någon som är advokat i dess frågor?

Det känns dumt att behöva bråka med honom. Jag har försökt prata med honom så många gånger om umgänge osv. Han anser vara en bättre förälder än mig genom att han är arbetslös och kan vara med barnet hela tiden. Jag jobbar deltid och har barnet med en tjej då det inte finns tillgång till dagis. Barnet tros super och det går jätte bra, de är hemma hos mig på dagarna. Det är en kompis till mig så hon känner min familj och vänner och brukar ta med barnet dit precis som jag gör. Hon har varit med sedan barnet föddes och har fått hoppa in som barnvakt de gånger pappan strulat till det när vi bodde tillsammans.

Jag anser att jag är en bättre förälder för att jag är en trygg person för barnet. Jag dricker aldrig, går aldrig ut på krogen eller så. Jag är mycket ute med barnet och ser alltid till barnets bästa. Lagar mat från grunden osv. Jag har jobb och inkomst och ett eget boende.

Han har inte ens ett eget boende. Inga saker att ha i ett eventuellt framtida boende. Han sköter inte sina handlingsplaner han har via socialen och arbetsförmedlingen.

Jag vet inte.
    Jag har sagt åt honom att vi gärna kommer till honom så sonen får umgås med honom under de förutsättningar att han är nykter några dagar innan samt under tiden Går ju inte att planera med en full person.

Det har han gått med på och vi var dit en gång. Sedan ska vi dit igen inom kort men nu funderar jag på att ställa in alltihop eftersom han håller på såhär. Ringer full och säger att vi kommit överens att han ska hämta barnet på fredag fast vi inte gjort det.

Han hotar och säger att han ska gå till socialen och göra orosanmälan på mig. Då får han barnet under utredningen. Han hotar att komma och ta barnet. Osv. Jag blir såklart orolig och rädd. Vad händer om han anmäler mig?

TS, agera. Be att få samarbetssamtal med pappan, ta med ett förslag som du anser är rimligt, skicka också detta, helst rekommenderat eller via sms med funktionen i som gör att du ser om det är läst (han kan iofs hävda att någon annan läst det, inte han men du har gjort vad du kan iaf) maila det också och skicka med vanligt brev.

Ta med detta förslag till familjerätten/familjeenheten och försök komma överens och få det underskrivet. Då har du mycket mer att komma med. Ställ för allt i världen inte in något planerat umgänge som det är nu! Och ta för allt i världen inte upp att du lagar mat från grunden vid samarbetssamtalet!

Det du ska ta upp där är din oro för hans missbruk och att du vill att umgänge sker bevakat tills dess att han är fri från det. Och att umgänget ska trappas upp tills barnet är tryggt med pappan. Samt att pappan ska ha ett ordnat boende när det är dags för ensamt umgänge mellan honom och sonen.

Ett avtal kan se ut ungefär så här:

X (pappan) kommer till oss onsdagar och söndagar mellan kl 10-15 (Tiderna och dagarna är givetvis beroende av när det går att lösa för alla) Varannan v onsdagar, lördagar och söndagar mellan 10-15.
    Först sker umgänge tillsammans med A (mamman) eller annan utsedd person som barnet känner väl och när barnet är tryggt med X så kan X och barnet gå själva till lekparken eller annan aktivitet.

Detta avtal gäller ett år from XX-XX-XX sen tar vi upp frågan igen för utvärdering och för att se om Y (barnets namn) är tryggt nog med X för att sova någon natt hos X, förutsatt att X då är fri från sitt missbruk och har ett ordnat boende.

Att pappan flyttat gör det ju väldigt svårt med umgänget, men det får pappan lösa. Visst kan ni åka upp ni också då och då, men se då till att du har någon med dig utifall pappan beter sig illa eller försöker med något.

• Kriya
    Flame skrev svar till Anonym (soc.): "Nej sålänge det finns gemensam vårdnad, så har han lika stor rätt till barnet som hon har, helt utan övervakat umgänge.

Du har tyvärr helt uppåt väggarna fel. Och att föräldrarna inte har rättigheter har du också totalt fel om.

Synd att det finns människor på FL som påstår sig kunna men inte kan ett smack.

Min kommentar: Jag tycker att Anonym (Soc.) har skrivit ett adekvat inlägg som på ett bra sätt beskriver hur TS kan/bör hantera läget om pappan verkligen är helt under isen och om hoten uppfattas som allvarlig menade. Flame: Var har du fått det ifrån - att en förälder har rättigheter? Det är bara barnet som har rättigheter enligt gällande lagstiftning. Föräldrarna har däremot flera reglerade skyldigheter. Utgångsläget för alla myndighetsbeslut är barnets bästa - man fäster inte vikt vid någon "föräldrarättvisa". 
  • Anonym (???)
    Anonym (TS) skrev 2014-05-17 20:31:03 följande:
    Menade inte så. Men för att ge lite mer information då har jag försökt göra upp det så med han att jag och barnet kommer dit så att barnet och jag kan känna oss trygga med att han sköter si. Att han ska söka hjälp och hålla sig nykter för att såsmåningom kunna ha barnet ensamt. Men detta först när han bevisat att han klarar av att ha ett normalt liv. Han har inte ens ett eget boende just nu. Det har han gått med på i 3 månader tills nu när han börjat dricka igen. Då anser han att han har lika mycket rätt att ha barnet och menar att han ska komma och hämta honom... Att han börjat dricka igen innebär att han kommer dricka och dricka och dricka en lång period innan han är så nersupen att han knappt tar sig hem... Han har blivit hotfull mot mig och sina barn tidigare när han varit full och jag förbjöd han att komma (det finns dokumenterat). Han har kört bil med barnen berusad (dock finns det inte dokumenterat). Han har varit full i en vecka i sträck när han hade sina barn från ett tidigare förhållande. Hela min familj och hans familj (utom hans pappa som är samma som han) kan styrka att han missbrukat samtidigt som han haft barnen. Men det kanske inte jag får använda som argument då det är historia? Han återfaller i missbruk gång på gång. Han missbrukar under tiden han går på öppen vård. Missbrukar fast han äter Antabus. Han kör rattfull (finns dokumenterat MÅNGA gånger). Han har åkt dit för otaliga brott relaterat till missbruket och flera orosanmälningar men soc gör ingenting...

Kändes det som en bra ide att skaffa barn med honom? Nyfiken på hur vissa kvinnor tänker..
  • Anonym (been there)
    Kriya skrev 2014-05-19 08:54:23 följande:
    Grappa skrev: "herregud. Om pappan ställs inför rätta för egenmäktighet så är det inte hans sak att bevisa sig oskyldig, det är åklagarens sak att visa att han är skyldig. Den principen vilar hela det svenska rättssystemet på. Du borde verkligen inte posta i såna här trådar."

Svar: Självklart har åklagaren den initiala bevisbördan, dvs att bevisa att barnets förts bort av pappan. Inte så svårt att bevisa om polis och socialjour varit inblandad. Därefter har pappan att neutralisera bevisningen, dvs bevisbördan faller över på pappan om han ska bli friad från åtalet - och då måste han visa en dom eller avtal som berättigar bortförandet. Summan av detta resonemang är att man INTE kan rekommendera en umgängesförälder att föra bort barnet från boföräldern emot dennes vilja. Du själv borde inte posta trådar som felaktigt tipsar föräldrar att göra det, eftersom ett ev bortförande anses som ett allvarligt olämpligt föräldrabeteende både i familjerättsligt- och straffrättsligt hänseende.

Utgångsläget är att barnet ska vara hos boföräldern där barnet är mantalsskrivet i den mån inte annat avtalats mellan föräldrarna eller beslutats genom dom. Ganska självklart egentligen.
    Eftersom varken polis eller soc lägger sig i  så länge boendeföräldern inte kan visa dom på hur umgänget ska vara verkar det ofarligt att sno åt sig barnet någon vecka om umgängesföräldern kommer åt.

Visst kan man som boendeförälder och ensam vårdnadshavare begära verkställighet av vårdnad via domstol och eventuellt få hjälp av polis att få barnet tillbaka.  Enligt de uppgifter jag fått kan det ta 14 dagar att få ett verkställighetsbeslut.  

Och i ts fall  hade föräldrarna gemensam vårdnad...
  • Kriya
    Anonym (been there): När barnet är så litet som 1,5 år skulle med stor sannolikhet socialen och polisen reagera på ett (längre) bortförande från invanda hemmiljön. Har i mitt arbete sett det ske flera gånger.

... och återigen - om det saknas dom eller umgängesavtal så är utgångsläget att barnet har sitt boende hos boföräldern. Ingen bra idé att som umgängesförälder "ta lagen i egna händer" och för bort barnet - klokare att stämma boföräldern och låta rätten avgöra umgängets omfattning och utformning.

• Anonym (been there)
    Kriya skrev 2014-05-19 13:17:44 följande:
    Anonym (been there): När barnet är så litet som 1,5 år skulle med stor sannolikhet socialen och polisen reagera på ett (längre) bortförande från invanda hemmiljön. Har i mitt arbete sett det ske flera gånger.

... och återigen - om det saknas dom eller umgängesavtal så är utgångsläget att barnet har sitt boende hos boföräldern. Ingen bra idé att som umgängesförälder "ta lagen i egna händer" och för bort barnet - klokare att stämma boföräldern och låta rätten avgöra umgängets omfattning och utformning.
    I Täby och Stockholm fick jag/vi bara kommentaren  "Hur ska vi  kunna veta vad ni har kommit överens om?"   Och tipset att begära verkställighet av vårdnad via domstol -  med brasklappen  "Sådant tar minst två veckor att få dom på."
  • Anonym (been there)
    Anonym (been there) skrev 2014-05-19 13:27:38 följande:
    I Täby och Stockholm fick jag/vi bara kommentaren  "Hur ska vi  kunna veta vad ni har kommit överens om?"   Och tipset att begära verkställighet av vårdnad via domstol -  med brasklappen  "Sådant tar minst två veckor att få dom på."
    Skaffade personbevis på att jag var ensam vårdnadshavare och åkte en extra vända till polisen -  det hjälpte inte det minsta.

Inte roligt att få hem ett otryggt barn efter den "kidnappningen".   Med tanke på anknytningsteorier vet jag inte vilka spår den  tiden har satt.
  • Kriya
    Anonym (been there): Väldigt trist att höra,verkligen beklagligt. Jag har genom mitt arbete sett några "friska" åtgärder både från soc och polis - när systemet fungerar, men det är som sagt riktigt illa när man inte får den hjälp som barnet har rätt att få i sådant läge. Kan JO-anmälas, men det är ju föga tröst när skadan redan är skedd. :(
  • Anonym (xx)

Mitt barns far gjorde så, behöll henne extra efter överenskommen tid. Jag hade ingen rätt, trots att jag är boendeförälder, men samtidigt hade han ingen rätt att hålla henne kvar mot sin vilja. Däremot hade jag naturligtvis inte rätt att bryta mig in och ta barnet. Fick i varje fall hjälp av socialtjänsten, utan deras hjälp vet jag inte om han hade lämnat tillbaka henne alls.

• Anonym (been there)
    Anonym (xx) skrev 2014-05-20 13:20:14 följande:
    Mitt barns far gjorde så, behöll henne extra efter överenskommen tid. Jag hade ingen rätt, trots att jag är boendeförälder, men samtidigt hade han ingen rätt att hålla henne kvar mot sin vilja. Däremot hade jag naturligtvis inte rätt att bryta mig in och ta barnet. Fick i varje fall hjälp av socialtjänsten, utan deras hjälp vet jag inte om han hade lämnat tillbaka henne alls.
    Vårt barn hade inte börjat med övernattningar hos pappan när han plötsligt låste in henne i sin lägenhet.  Vi träffades nog mest hemma hos mig  (jag ammade länge).  Den här gången hade han bjudit hem oss på (resterna)  julmat någon mellandag.  Jag var helt oförberedd på att han skulle dra in barnet i sin bostad och behålla det.   Eftersom han var ledig från jobbet kunde han behålla barnet tills det blev vardag.

Kände mig helt maktlös när samhället inte brydde sig alls.  

JO-anmälan tänkte jag definitivt inte på.  Var mån om att ha bra kontakt med handläggarna på socialförvaltningen.  En erfaren kvinna hjälpte oss enormt mycket genom åren -  kanske hon också var ledig på mellandagarna.

När barnet var sex år behöll han det 14 dagar i stället för överenskommet veckoslut.  En arbetslös period -  eller också var det en period med eget företag.  DÅ  ställde myndigheterna upp!  Och betonade att jag ALDRIG MER skulle lämna ut barnet innan han stämt mig på umgänget så att vi fick en dom.
  • Anonym (xx)
    Anonym (been there) skrev 2014-05-20 14:10:45 följande:
    Vårt barn hade inte börjat med övernattningar hos pappan när han plötsligt låste in henne i sin lägenhet.  Vi träffades nog mest hemma hos mig  (jag ammade länge).  Den här gången hade han bjudit hem oss på (resterna)  julmat någon mellandag.  Jag var helt oförberedd på att han skulle dra in barnet i sin bostad och behålla det.   Eftersom han var ledig från jobbet kunde han behålla barnet tills det blev vardag.

Kände mig helt maktlös när samhället inte brydde sig alls.  

JO-anmälan tänkte jag definitivt inte på.  Var mån om att ha bra kontakt med handläggarna på socialförvaltningen.  En erfaren kvinna hjälpte oss enormt mycket genom åren -  kanske hon också var ledig på mellandagarna.

När barnet var sex år behöll han det 14 dagar i stället för överenskommet veckoslut.  En arbetslös period -  eller också var det en period med eget företag.  DÅ  ställde myndigheterna upp!  Och betonade att jag ALDRIG MER skulle lämna ut barnet innan han stämt mig på umgänget så att vi fick en dom.
    Oj! Stackars barn! Fick du skriftligt på att du inte skulle lämna ut barnet innan dom? Jag är ju så rädd att vägra umgänge men en dom på sådant måste ju underlätta enormt, eller i alla fall ett skriftligt avtal.
  • Anonym (been there)
    Anonym (xx) skrev 2014-05-20 14:37:55 följande:
    Oj! Stackars barn! Fick du skriftligt på att du inte skulle lämna ut barnet innan dom? Jag är ju så rädd att vägra umgänge men en dom på sådant måste ju underlätta enormt, eller i alla fall ett skriftligt avtal.
    Minns inte.  Pappan polisanmälde mig för sexuella övergrepp på vår dotter;  det var hans officiella anledning att behålla henne;  oegentligheterna skulle inte kunna fortsätta.  Han begärde samtidigt ensam vårdnad,  så vi hade varsin advokat och muntlig förhandling i tingsrätten.  

Domaren och i varje fall mitt ombud betonade att jag aldrig mer skulle göra några egna överenskommelser med denna pappa;  allt måste vara strikt reglerat i dom.   Hans anmälan ogillades och jag fick fortsätta att vara ensam vårdnadshavare.

Ja,  allt blev lättare när det blev en dom  (lätt blev det aldrig;  "sista helgen i varje månad" -  är det helgen där den sista är på lördagen och den första i nya månaden är på söndag?).

Varannan helg -  när gamla året slutar med vecka 53 och nya börjar med vecka 1 -  vad är varannan då?  Bäst att ange udda/ jämna veckor om man är schemalagd varannan helg!

Och ange om det är jämna eller ojämna år pappan ska ha påskveckan,  en del har svårt att minnas att de hade påsken året innan...

Boendeförälderns rätt att ha någon form av kontakt under 4 sammanhängande umgängesveckor sommartid skrivs numera in i domar.  Hade varit stor fördel att ha den rätten.
Svar på tråden Han hotar att hämta barnet - Vad har jag för rättigheter?