• Anonym (andra ögon)

Hjälp hur gör vi nu? Står inte ut med bonus :/

Ja vad fasen gör vi?

Jag har drabbats av panikångest och depression. Tyvärr gick jag för länge innan jag sökte hjälp så det tar sin tid att 'komma tillbaka' Går hos kurator, har varit sjukskriven heltid, 50% och nu 25%.

Jag klarar mitt vardagsliv, med nöd och näppe. Ibland brakar jag igenom och orkar varken laga mat äta eller diska men tack och lov så har jag hjälp av tonåringarna och maken.

Det jag märker är dock att när makens 4 åring är här, då orkar jag ingenting, jag ligger instängd i sovrummet och försöker läsa men jag hör ju 4 åringen som leker högljutt och är ett ganska högljutt och även ganska gnälligt barn överlag. Vanligen stör det mig inte men nu, jag bara känner för att vråla åt honom att vara tyst men det gör jag givetvis inte.
    Han har också just slutat med blöja men vägrar gå på toaletten när vi säger till så det blir gnäll och tjafs kring det med och många pölar blir det även fast vi får honom att gå. Sist kissade han även i sängen under nattning trots toabesök precis innan. I MIN säng kan jag tillägga då han endast kan somna där bredvid pappa. Vi hade plastad frotté under som inte höll vad den lovat. Jag fick sova på soffan och vi fick sova på bara resårmadrasserna den v det tog för kemtvätten. Jag vet att han inte gjorde det med flit, men just nu har jag verkligen inget tålamod för sånt.

Men vad gör man? Vi har inte råd att de tar in på hotell, eller att jag och mina tonåringar gör det. Vi har ingen jag eller jag och tonåringarna kan sova hos (de kan förvisso sova kvar hemma men de vill hellre vara med mig än med bonuspappa och hans barn). mer än en som bor ganska långt bort. Tågbiljetterna blir dyrare än hotellrum.
    Vi har letat efter någon som kanske har en lgh som kan hyras över en helg. någon som kanske har ett distansförhållande tänkte vi.

Min man är ute så mycket som det går, men de måste ju in och äta och jag klarar verkligen inte av det så då går jag en promenad.
    Kvällarna ja då har jag hörlurar på med musik som jag eg inte vill lyssna på (är inte intresserad av musik för fem öre) och jag får panikångest gång efter annat som jag visserligen kan stävja men det är ändå jobbigt. Jag tar sömntabletter för att kunna sova oh då blir jag än värre dagen därpå då jag blir tung i huvudet men tar jag dem inte får jag mardrömmar som ger ångestattacker.

Så, ge mig era förslag, vad fasen gör vi när barnet är här på umgänge? Vad mer kan vi leta efter som kan fungera på helgerna då barnet är här? Mamman tvärvägrar dagumgänge under den här tiden så det går inte, vi har redan frågat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-18 16:51
    Eftersom vissa saknar läsförståelse eller inte orkar läsa hela tråden så får jag skriva här i ett försök att få dem att förstå.

Jag är INTE ute efter att barnet inte ska få träffa sin pappa. Jag HAR klurat på om JAG och mina barn ska tälta, INTE att pappan med barn ska det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-19 08:25
    Någon undrade vad jag gjort om det varit min egen 4 åring. Då hade jag tvingats, ja för så känns det, som ett tvång, att ha barnet non stop. Men, då hade dels vi uppfostrat barnet på ett annat sätt än det nu är uppfostrat. För att förekomma de som kommer att gapa om att pappan är lika stor del i uppfostran: Nej, han har varannan helg på sig att uppfostra, och har aldrig haft mer än så heller. Och vore det mitt barn hade jag också krävt att pappan tar varannan helg av campandet (alltså en gång i månaden och jag en gång i månaden) istället för som nu, fundera på att ta alla ungängeshelger som campande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-19 09:34
    Ang mer sjukskrivning. Jobbet är inte det som tar kraft. Visst tar det en del, men inte mer än att jag klarar av det. Eftersom det är HEMMA jag upplever den här stressen så hjälper inte mer sjukskrivning.
    Jag upplevde samma sak när jag var sjukskriven 100% (en v) och 50%.

Jag tackar er som kommit med råd, det har löst sig nu. Mina fantastiska kollegor har förstått av mina frågor om att få hyra lgh/hus/sommarstuga på helger att jag behöver komma ifrån.
    I morse när jag kom så hade de under morgonen möblerat om fikarummet så att det numer får plats en dagbädd som också kan användas som säng och jag får vara här på helgerna om jag vill och behöver. Något jag själv aldrig skulle komma på tanken på. Detta har resulterat i att jag nu sitter och storbölar, om än av tacksamhet. Jag lämnar nu tråden, men återigen, tack.

• Svar på tråden Hjälp hur gör vi nu? Står inte ut med bonus :/
  • Anonym (andra ögon)
    Anonym (suck) skrev 2014-05-19 08:46:31 följande:

Det finns cancerpatienter som jobbar deltid också. Är det så svårt att fatta att depression är en riktig sjukdom som kan få allvarliga följder? Ts, jag hoppas det löser sig för dig och att du inte tar åt dig av påhoppen från okunniga.
    Tack, nej jag tar inte åt mig, den energi jag har ägnar jag åt att bli frisk.
  • Anonym (***)

Ser att du har skrivit att du inte får mer sjukskrivning, men jag tycker du ska ta upp det med din läkare en gång till.

Eftersom du är så pass sjuk att du inte klarar av att en 4 åring låter 4 dagar i månaden och att du måste vara sjukskriven måndagen efter bonushelg så är det nog bättre att du går tillbaka till sjukskrivning på 50% några månader till.

Sånt här kan ta lång tid att bli frisk ifrån. Ställ dig i kö till egen bostad redan nu idag för säkerhets skull.

• Anonym (andra ögon)
    Anonym (***) skrev 2014-05-19 09:23:34 följande:
    Ser att du har skrivit att du inte får mer sjukskrivning, men jag tycker du ska ta upp det med din läkare en gång till.

Eftersom du är så pass sjuk att du inte klarar av att en 4 åring låter 4 dagar i månaden och att du måste vara sjukskriven måndagen efter bonushelg så är det nog bättre att du går tillbaka till sjukskrivning på 50% några månader till.

Sånt här kan ta lång tid att bli frisk ifrån. Ställ dig i kö till egen bostad redan nu idag för säkerhets skull.
    Står redan i bostadskö, men separation kommer det ändå inte att bli. Min man är väl medveten om hur jag mår och förstår mycket väl att det inte handlar om att jag inte gillar hans barn. Han vet ju hur det verkligen är.

• Anonym
    Anonym (andra ögon) skrev 2014-05-19 08:30:28 följande:
    Mina barn är 14 och 17. De gillar honom men har inte så mycket gemensamt med honom med tanke på åldersskillnaden. Ibland tar de med honom till lekplatsen och ibland leker de med honom inne.

Ja, jag tycke rmycke tom honom innerst inne, det är ju därför jag vill hitta en lösning. Annars hade jag antagligen bara sagt att umgänge får ske på annan plats tills jag är frisk.
    "Ja, jag tycke rmycke tom honom innerst inne, det är ju därför jag vill hitta en lösning. Annars hade jag antagligen bara sagt att umgänge får ske på annan plats tills jag är frisk."

Dom sista raderna...

Är det inte det du gör? Dom får ju inte vistas i sitt hem samtidigt som du?.......
  • Anonym (förstår 2)

Hej,
    en del anmärker på att om man orkar jobba så orkar man med en fyraåring fyra dagar i månaden. Jag kan dock förstå dig på den punkten. För egen del så är det mitt privatliv som gör att jag mår dåligt (ångest) medan jobbet är där jag mår bra. Jag behöver mitt jobb för att orka med att vara hemma.

• Anonym (jobbigt för alla)
    Anonym skrev 2014-05-19 11:24:25 följande:
    "Ja, jag tycke rmycke tom honom innerst inne, det är ju därför jag vill hitta en lösning. Annars hade jag antagligen bara sagt att umgänge får ske på annan plats tills jag är frisk."

Dom sista raderna...
    Är det inte det du gör? Dom får ju inte vistas i sitt hem samtidigt som du?.......
    Reagerade med på sista raderna för det är väl inget man kan begära. Det är ju deras hem också. Pappan gör väl ändå så gott han kan. Jag har all förståelse för att ts mår dåligt. Har själv levt med en man med samma sjukdom.  Men det är också viktigt att förstå att det drabbar alla i familjen mer eller mindre och kan bli väldigt påfrestande i det långa loppet.. Kan få till följd att man själv blir deprimerad. Det smittar ju tyvärr och påverkar alla.
  • Anonym (kvinna)
    Anonym (andra ögon) skrev 2014-05-19 08:50:07 följande:
    Ja, men nu råkar det vara så att jag har lite problem med att sitta och skita för öppen ridå. Det skapar ytterligare stress, men vi ska testa en helg för att se hur det går.
    förlåt mig men du ser bara bara problem i nästan alla förslag... Det går inte, det kan jag inte göra..... du kanske skulle behöva åka iväg på ett hem i några veckor eller läggas in för ångest och depression...
  • Iam
    Anonym (kvinna) skrev 2014-05-19 14:27:30 följande:
    förlåt mig men du ser bara bara problem i nästan alla förslag... Det går inte, det kan jag inte göra..... du kanske skulle behöva åka iväg på ett hem i några veckor eller läggas in för ångest och depression...

Men snälla nån. Vill du sätta dig och skita för öppen ridå och inte ser det som ett problem - kör hårt. Ingen annan än möjligtvis polisen kommer hindra dig (kan säkert ses som förargelseväckande beteende)

Men du kan ju inte på allvar anse att alla andra ska ha samma öppna inställning till att skita publikt som du har. I så fall borde nog dom flesta av oss bli inlagda./ hälsningar en som föredrar att skita på toalett med låst dörr.
  • Anonym (mark)

Jag vill börja med att säga ett stort Grattis till att du har såna fina kollegor och att du hittat en lösning!

Sen föreslår jag att du startar en tråd om sömntabletter under psykisk ohälsa. Jag blir ledsen å dina vägnar då jag själv bemötts dåligt av en allmänläkare för mina sömnproblem. Han kunde inte hjälpa mig alls och jag upplevde mig dessutom kränkt av hans sätt. Trodde det var kört till jag kom till annan läkare för nåt helt annat och helt plötsligt hade jag fått sömntabletter som passade mig.

Lycka till!

• Anonym (duh)
    Anonym (HHH) skrev 2014-05-19 08:09:05 följande:
    Om du nu vill säga något till mig, så varför läser du inte vad jag skriver.

Det var just det jag gjorde.
  • Motorcykel
    Anonym (andra ögon) skrev 2014-05-19 08:30:28 följande:
    Mina barn är 14 och 17. De gillar honom men har inte så mycket gemensamt med honom med tanke på åldersskillnaden. Ibland tar de med honom till lekplatsen och ibland leker de med honom inne.

Ja, jag tycke rmycke tom honom innerst inne, det är ju därför jag vill hitta en lösning. Annars hade jag antagligen bara sagt att umgänge får ske på annan plats tills jag är frisk.
    Vad bra TS!

Då är jag helt på det klara med hur det ser ut. Skönt att läsa att han egentligen har en plats i ditt hjärta, att det bara är ditt tillstånd som gör att han inte kan nyttja den.........
    Och vad kul att dina bios gillar honom, jag hoppas också att din sambo gillar dem.

Hade jag varit i din situation, så hade jag tänkt/gjort följande:

Tittat på honom en stund när han sover, det finns nästan inget så sött som när ett litet barn sover.
    Jag hade försökt tänka på vad som är bra med honom, vad han kan ge. Kanske är det bra för dina barn att ibland få passa och ta lite syskonansvar.
    Sen är det viktigt att Du säger till honom att Du gillar honom, men inte alltid det du gör. Barn begriper ofta mer än vad man tror. 

Du skulle kunna be något av dina barn att hitta på något med honom där ni gör en present (pyssel, målning, bakverk) till dig, så att han får vara med och bidra till att du ska må bättre. Att han får känna att han är med på ett hörn.

En del ger stjärnor på en tavla. Det kan ni göra. Antingen bara med när han gör något bra/sämre för dig, eller också rent allmänt.
    När han har skött sig. Ätit fint, plockat blommor till dig, gett dig en frukt, varit duktig, inte skrikigt på en dag osv, då får han en stjärna. Gör han något dumt tar ni bort en. När han når 20 st får han kanske en liten kul sak eller så. Då blir det som en grej att han får försöka göra vad HAN kan för ditt/allas bästa.

Vad dina barn gör på fritiden förutom läxor?, är det pojkar eller tjejer? Kanske att jag kommer på något mer.....

Har bara du och bonusen gjort något mysigt ihop någon gång? Badat skumbad? bakat? läst en saga?

Tycker du han är söt, utseendemässigt?

Försök att tänka också såhär:
    Här i mitt hem finns ibland en liten pojke. Han är 4 och ibland trotsig men det är vanligt. Jag har inte burit honom,
    men jag gillar honom, jag vill ju hans bästa. Jag ska göra vad jag kan för att han ska få det så bra som möjligt när han är här. Det kanske inte är mycket, men alltid något.
    Han kan ju få sitta i din famn någon gång om han är rädd eller så. Så att han också lär sig att om jag är snäll mot min bonusmamma, så tar hon hand om mig när jag är ledsen.

TS All lycka till er! Du/ni förtjänar att ALLA mår bra. Många styrkekramar!
    Jag ger dig också en spark i baken så kanske något pyttepytte litet av det jobbiga inom dig flyger iväg!!!!!!!
  • Levande
    Anonym (andra ögon) skrev 2014-05-18 18:12:45 följande:
    Jag mår alltid bättre efter samtal med kuratorn så jag tror det hjälper bra. Bonus minns inte att mamma och pappa någonsin bott ihop, han var så liten när de gick isär så att de inte bor ihop är allt han känner till.
    Ja, jag är orolig att bonus ska märka min trötthet och känna att det är honom jag inte vill vara med, det är ju inte så egentligen.

Ok..

Nej, förstår. Ja, det är svårt.. En fyraåring, på ett sätt kan man ju förklara att du är sjuk och inte orkar vara med på saker osv, och han förstår på en viss nivå, men är ju svårt ändå... Och sedan, om han är närmare tre eller närmare fem gör ju viss skillnad också.

Din sambo verkar ju göra ett bra jobb och har säkert pratat med sonen om det hela. Kanske han/ni kan poängtera extra på något sätt att du tycker om alla och tycker om honom men att "sjukdomen" gör att du inte orkar med ljud och måste vila. Att man säger det på ett sätt så att det inte handlar om hans ljud, hans lekande, busande, konflikter osv, utan att det handlar om alla ljud... Jag förstår ju att det inte bara handlar om ljud, men det är ju i alla fall något konkret som barn kan förstå lite grann :). Men ni har kanske redan gjort allt detta. Sedan glömmer ju barn och förstår bara på en viss nivå, förstår inte alltid orsak och verkan, andras behov och allt det där fullt ut, så det är ju svårt...

I vissa situationer skulle man ju behöva lite handledning och hjälp från expertåll, hur man ska hantera en viss situation och barnet i denna. Vet inte exakt vart man vänder sig, men kuratorer ska väl också kunna vägleda till var man kan få mer specifik hjälp, tror jag... Om man behöver något mer utöver själva kuratorssamtalen så att säga.
Svar på tråden Hjälp hur gör vi nu? Står inte ut med bonus :/