• C R

magsjuka på förskola!

Hej. Tänkte bara kolla med er hur ofta det går magsjuka på era barns förskola??

• Svar på tråden magsjuka på förskola!
  • glassen

Oj, det är olika, men jag tror det har gått 2 gånger under våren. Utslaget på ett år 3-5 gånger, men alla barn blir inte drabbade jämt.

• Catti41

Tror jag aldrig hänt. På fyra år. Något enstaka barn har haft magsjuka, ja, men ingen epidemi.

• Whitetrash86

Efter snart 5år, så har det kommit upp 1 lapp ang, magsjuka. Och det var för ca 3år sedan.

• C R

Jag frågar därför att på vår förskola går det så himla ofta. Inte alltid på vår avdelning men ändå. Har kontaktat rektor men hon tycker inte det är ngt konstigt. Det var ett stort utbrott på en avdelning i veckan o på en annan avdelning för två.veckor sedan. Däremellan har vår.avdelningen haft 4-5 barn sjuka. Detta är bara det sista. Det är många ggr per termin som lappen sitter uppe.

• En blå giraff

Det är då minst en gång per år iallafall. Lika tråkigt varje gång Rynkar på näsan

• Lovizas Mamma

På vår förskola är det fyra avd och dom skriver magsjuka på tavlan även om det bara är 1 barn på en annan avd som är sjuk, men på dom ca 4 åren mina barn gått där så har det nog bara varit 2-3 ggr som det varit en riktig "epidemi"

• tulip79

Inget i år. Minns inte om det var nåt i höstas. Sonen höll sig frisk iaf. Nu är det vattkoppor som går här. Det är en liten förskola, ca 40 barn.

• mammalovis

Lappen om magsjuka sitter nog uppe med några månaders mellanrum. Jag och dottern hade det i februari, men som tur är drabbas hon inte varje gång. Det trista då var att vi hållit oss borta från förskolan en vecka just av att det var många sjuka, men sedan åkte vi på det ändå. Däremot vet vi ju inte varifrån vi fått det. Nu är det löss som huserar istället ...

Sedan är ju frågan var gränsdragningen för magsjuka dras när lappen sätts upp. Är det vid att ett barn kräks eller har diarré på avdelningen eller i huset eller är det att 3-4 har det, varav någon personal också?

Min dotter kan ju även kräkas av hastigt uppkommen feber eller att hon har slem som hostas upp, så ibland är det svårt att veta vad som är vad. För vår del har förkylningarna varit betydligt tuffare i år än året innan. Vår snart ettåriga tjej har nog fått 6-8 förkylningar redan. Jag orkar inte räkna längre. 3-åringen drabbas inte lika ofta. Senaste tiden har de sällan haft feber samtidigt som tidigare i vinter.

• Archandra

Ingen magsjukeepidemi hos oss, varken på skolan eller dagis. Däremot massor av hårlöss på skolan. Just nu är det ungefär hälften av barnen i dotterns parallellklass som behandlar för löss och kanske en fjärdedel i dotterns klass. Varför kan folk inte luskamma sina barn? Det verkar som att många tror att löss minsann inte händer just deras lilla telning. Som om det inte vore nog med lössen, så går det dessutom springmask bland barnen, och det är så äckligt tycker jag. Personligen tar jag hellre magsjuka någon gång per år än löss och framförallt springmask.

• Modernmom

Aldrig, faktiskt. Oerhört sällan barn är sjuka på min dotters förskola. På grabbarnas förskola var alla jämt sjuka och en magsjuka hade de i tolv veckor som bara gick runt runt. Fruktansvärt...

• VildaBusan

Från oktober-maj går det ständigt magsjuka på våra barns förskola, skitless! Samma visa varje år! :(

• Bling1975

På vår förskola sätter de upp lappar varje gång, även om bara ett barn på någon av småbarnsavdelningarna är drabbat, så de kan sitta ganska ofta. Men på de två terminer vi har haft barn på förskola så har det nog bara varit en större epidemi då även vårt barn blev sjukt. 

• Natulcien

Sonen på 3,5 år har bara gått på förskola i 1,5 år. Och under den tiden har det gått två gånger så vitt jag vet.

Svar på tråden magsjuka på förskola!