Jag är mycket sällan inne här nu för tiden, men ibland händer det och nån gång långt emellanåt hittar jag också något jag måste kommentera... Till TS, stå fast vid den magkänsla! Du känner sonen bäst, och det finns idag tillräckligt mycket forskning för att man ska kunna säga att det är MYCKET troligt med en immunkoppling till åtminstone en stor undergrupp av autismdiagnoser. Fenomenet du talar om, med barn som blir "bättre" vid sjukdom, är väl känt bland föräldrar. På samma sätt finns det en annan ganska stor undergrupp, med autistiska barn som istället blir diskret eller radikalt försämrade av infektioner. Den offentliga vården vet idag alldeles för lite om grundorsakerna till autism för att faktiskt kunna säga varken bu eller bä om detta, men forskningen når längre dag för dag.
Sen måste jag kommentera det här med "bot", och föräldrars vilja att hjälpa. Visst finns det en hel del föräldrar som "går över gränsen" för att hitta hjälp åt sina barn, som väljer vägar som faktiskt är farliga. Det är hemskt, och den yttersta konsekvensen av att kunskapen idag är för dålig. Dock, finns det också många föräldrar som precis som du TS ser att det finns något mer bakom diagnosen som ingen vill uppmärksamma. Såna som väljer ofarliga vägar för att helt enkelt hjälpa barnen att må bättre. Exempel? Kostomläggning, renare mat utan tillsatser och utan sånt som barnen inte mår bra av, ofarliga kosttillskott, träning (oavsett om det gäller IBT, lekträning eller mindre accepterade metoder såsom sensomotorisk träning, träning enligt Doman eller vad man nu vill ta som exempel). Visst finns det barn som i vuxen ålder önskar att föräldrarna hade gjort annorlunda, men det kan jag garantera att det gör oavsett om föräldrar valt att ge GF/CF-kost, köra IBT eller ge immunstärkande tillskott. Här hemma sitter jag med tre autistiska barn om nu förhoppningsvis är på väg att få svaret, vad som ligger till grund för deras svårigheter. Det har tagit oss fem år att komma dit, och vi hade aldrig nått fram utan att välja vår helt egna väg (som här bestått av kostomläggning, tillskott, sensomotorisk träning, ett bra bemötande, MÄNGDER av analyser på alla nivåer för att verkligen förstå grunden till deras svårigheter och inte bara se symptomen, och rent krasst ett skrotande av det mesta av habiliteringens insatser eftersom de faktiskt bara cementerade "autismen" och gjorde att barnen mådde sämre).
Jag tror faktiskt att väldigt få föräldrar siktar på att "bota" sina barn. Men många vill göra det de kan för att hjälpa ungarna att må så bra som de kan och slippa sina fysiska problem... Och såna har väldigt många av dem, trots att många väljer att inte se det.