• JudaaZ

Hjälp! Dräktig katt!

Ska göra en lång historia så kort jag bara kan!

Har en honkatt på drygt 8 år som är dräktig.
    Jag tror att kullen är på G redan nu då hon har boat och ligger och "trycker" med jämna mellanrum.

Jag har ingen koll alls på om hon tidigare haft någon kull och är därför så jäkla orolig just nu eftersom det sägs att ju äldre desto mer komplikationer.

Har varit med om kattförlossningar vid flertalet tillfällen tidigare men då har jag aldrig direkt sett sammandragningar utan det har börjat med krystvärkar, därför är jag så jäkla fundersam på om detta är krystvärkar eller om det bara är sammandragningar hon har, eftersom det verkar som att hon typ krystar.

Detta "tryckande" började igår, men inga kattungar än, jag kan dock känna rörelser i magen på henne.

Någon som har tips eller råd?
    Vad kan detta "tryckande" vara? Är det bara sammandragningar eller är det krystvärkar tro?

• Svar på tråden Hjälp! Dräktig katt!
  • JudaaZ
    Pathfinder skrev 2014-05-18 20:38:40 följande:
    Håller tummarna för att allt går bra. Glad

Hon verkar känna sig trygg hos dig samt inte speciellt orolig. Skönt att du är där för henne!
    Tack! Är så orolig! Känns så pissigt att inte bara kunna åka till veterinär hur som helst heller eftersom jag inte hunnit försäkra henne! :/

Vet inte vad jag gör om något går fel, men jag har stenkoll!

Måste dock åka till arbetet imorgon, vilket känns jobbigt, men kan inte frånvara. Men ska iallafall åka hem både frukost och lunch för att titta till henne (jobbar 10 min bilfärd hemifrån)

Jag får den känslan med att hon känner sig trygg med min närvaro, och hon har boat i min garderob inne i sovrummet så jag finns nära även under natten vilket känns skönt!
  • nemo1

Du får inte lämna henne när det är dags för förlossning.

• JudaaZ
    nemo1 skrev 2014-05-18 20:54:47 följande:
    Drar det ut på tiden så måste du ju åka in. Jag syftar på "Jag räddade henne från skjutning, så kanske inte födseln går vägen"  Du kan ju knappast låta henne dö pga att du inte har henne försäkrad?
    Men självklart skulle jag aldrig i hela mitt liv låta henne plågas till döds för att födseln inte "går vägen", det jag menade med meningen var snarare att jag isåfall fick åka in och avliva om födseln inte gick bra.

Jag räddade en fullt frisk katt från att bli skjuten, enda anledningen av dom var för att katten inte var "rumsren". Jag fick henne lämnad utanför min dörr och märkte på lördagen att hon var dräktig och skulle föda vilken minut som helst. Klart att jag inte överkontrollerar henne på stört det första jag gör när hon kommit till ett nytt hem, och förra ägarna sa att hon var väldigt rund p.g.a att hon äter mycket.

Jag räknade med att rädda livet på katten och låta denne få ett kärleksfullt hem, jag räknade inte med att få utgifter på operationer och dylikt på över 10.000kr för att jag omhändertog henne, då är det isåfall billigare med avlivning, eftersom försäkring på katten inte finns.
  • JudaaZ

Hej alla!

Har ringt runt som en idiot till varenda djursjukhus/veterinär idag. Min ordinarie "privat-veterinär" har jag inte fått tag i alls och i telefonsvararen berättade hon att hon är fullbokad fram till 26:e Maj, de andra klinikerna jag ringde ansåg precis som jag att läget var ganska akut. Fullbokat på alla de närmsta, men det fanns en klinik som kunde ta in henne för operation redan idag, och att detta skulle kosta mellan 2500-3000:-, med risk för att det skulle vara såpass illa att hon skulle bli vidareskickad och kostnaderna skulle överstiga 10.000:-.

Jag var beredd att lägga dessa 3000:- för operation, bara det att jag sitter innan löning och har 200:- kvar på kontot just nu (varslad från jobb sista Januari, fick arbete i slutet av mars som utbetalades 25 April) så jag bad om att få det på faktura och betala in det på fredag, men kliniken vägrade och ville ha betalt på stört om jag skulle åka in.

I Eftermiddags lyckades hon få ut en halv, dödfödd kattunge, och efter det blev hon bara slöare och slöare.
    Jag hade inte pengarna idag för en operation (tro mig, jag försökte, jag ringde runt och frågade om lån, jag bad om faktura), så jag fick akut åka och avliva henne.

Jag är totalt knäckt just nu och kan inte sluta gråta,
    men för att hon skulle slippa mer lidande så fanns jag vid hennes sida till slutet, och förhoppningsvis känns det bättre i samvetet om några dagar....

• Alana

Helt otroligt att veterinären nekar till faktura när det är akut. Är de helt hjärtlösa? Och sånt folk ska hjälpa våra husdjur. Usch. Lider med dig ts. Och stackars katt.

• Pathfinder
    Alana skrev 2014-05-19 21:34:24 följande:
    Helt otroligt att veterinären nekar till faktura när det är akut. Är de helt hjärtlösa? Och sånt folk ska hjälpa våra husdjur. Usch. Lider med dig ts. Och stackars katt.
    Blev också ledsen när jag läste att veterinären nekade faktura, när det kunde räddat kattens liv (och kanske ev. fler kattungar). Rynkar på näsan
  • Fundersam02

Åh, så tråkigt att det slutade så illa! Du gjorde då gott du kunde och det var fint. Men man kan ju bli riktigt arg på veterinärkliniken som inte accepterade att hjälpa katten mot faktura! Usch, vad dåligt av dem!

• LillaJag06

Fy vad hemskt :( stackars kissen och dig som faktiskt försökte. Det du säger om fakturan är faktiskt sant, hur sjukt det än låter :(

Du gjorde allt du kunde TS!

Men de äckliga svinen som lämnade bort sin katt borde ruttna! Äcklen!

• Marie-anne
    LillaJag06 skrev 2014-05-19 23:42:00 följande:
    Fy vad hemskt :( stackars kissen och dig som faktiskt försökte. Det du säger om fakturan är faktiskt sant, hur sjukt det än låter :(
    Du gjorde allt du kunde TS!
    Men de äckliga svinen som lämnade bort sin katt borde ruttna! Äcklen!
    jag håller med fullt! men det är dock jäkligt synd att dom flesta djurkliniker var tvungna att sluta med fakturor pga att hm förlåt ordvalet jävla puckon till djurägare kom dit med olika sjukdomsgrejjer för att sedan skita i betalningen! själv har jag en jäkla tur jag har min syster och min pappa, annars skulle det ej gå! kram TS och som sagt, dom som hade katten borde hängas i, ja ni vet vad och skäras med slö kniv, morr!
  • nemo1

Hur hade du råd med avlivningen då med 200:- på kontot?

• JudaaZ
    nemo1 skrev 2014-05-20 17:02:19 följande:
    Du kunde tagit ett smslån.
    Seriöst, jag omhändertog katten p.g.a att en riktigt berusad man tänkte skjuta katten för att den inte var "rumsren". Jag ville ge katten en chans för att jag inte tyckte det var skäl nog att avliva henne!

Det enda jag fick veta innan hon ens satte tassarna innanför min dörr var att det var en hona, norsk skogskatt, icke rumsren.

Jag tog mig an henne och räknade med att hon kanske inte var rumsren, jag räknade inte med att behöva lägga ut kostnader på mellan 2.500-10.000+ för veterinärbesök efter två dagar.

Hade du på fullaste allvar skuldsatt dig på smslån för att du valde att neka en berusad man att skjuta en katt?
    Jag tog ett jävligt svårt beslut att avliva henne, tro mig, men hellre det än att hon skulle behöva plågas mer.

Du anser alltså att jag agerade fel i situationen?
    Vet du vad som hade vart fel agerande? Det hade vart att lämna tillbaka katten till förra familjen där en och annan hade fått använda katten som pricktavla!
    nemo1 skrev 2014-05-20 17:03:27 följande:
    Hur hade du råd med avlivningen då med 200:- på kontot?
    Lek med tanken att du har jävligt få anhöriga, prova ring dessa få (som inte har det askalasbra i ekonomin) och be om ett lån på 3000:-, när du får ett beklagande besked om att det inte går, prova då att kolla om möjligheten finns på en mindre summa, där har du svaret.

• JudaaZ

För övrigt!

Tack alla ni andra som skrivit.
    Känns fortfarande fruktansvärt och jobbigt just nu, men jag är oerhört tacksam över era inlägg! De får mig att känna att jag inte gjorde helt fel iallafall.

Till viss del kan jag kanske förstå att veterinärer inte vill ta på faktura med tanke på att det förmodligen finns rötägg som utnyttjar det, men i detta fall, då dom faktiskt påpekade vid flertalet tillfällen att det var akut och om jag inte kom in på operation så skulle hon dö en långsam, plågsam död så fattar jag inte riktigt varför dom inte kunde bevilja.

Vi försökte även med förskottsbetalning på min lön, men eftersom den redan var registrerad och "på ingång" så gick det inte heller göra några ändringar där.

Hon är förhoppningsvis på en bättre plats nu, och oavsett om jag bara hade henne i tre dagar så kommer hon för alltid att ha kvar sin plats i mitt hjärta, älskade katt! <3

• Marie-anne
    JudaaZ skrev 2014-05-21 21:31:42 följande:
    För övrigt!

Tack alla ni andra som skrivit.
    Känns fortfarande fruktansvärt och jobbigt just nu, men jag är oerhört tacksam över era inlägg! De får mig att känna att jag inte gjorde helt fel iallafall.

Till viss del kan jag kanske förstå att veterinärer inte vill ta på faktura med tanke på att det förmodligen finns rötägg som utnyttjar det, men i detta fall, då dom faktiskt påpekade vid flertalet tillfällen att det var akut och om jag inte kom in på operation så skulle hon dö en långsam, plågsam död så fattar jag inte riktigt varför dom inte kunde bevilja.

Vi försökte även med förskottsbetalning på min lön, men eftersom den redan var registrerad och "på ingång" så gick det inte heller göra några ändringar där.

Hon är förhoppningsvis på en bättre plats nu, och oavsett om jag bara hade henne i tre dagar så kommer hon för alltid att ha kvar sin plats i mitt hjärta, älskade katt! <3
    Hjärta
  • Yumi

Nu har jag bara läst vad TS skrivit i tråden och jag har faktiskt bara en sak att säga:

Du är helt underbar! Inte många skulle få för sig att ta sig an en gammal katt, som påstås kissa inne och sen göra allt hon kan för att hjälpa denna lilla hårboll. Det är jättetragiskt att katten inte klarade sig, men hon dog iaf hos någon som brydde sig om henne och gav henne en chans.

Du är värd en guldstjärna tamigfan.

Om det mot all förmodan händer något sånt här igen, så ring polisen och berätta. Förhoppningsvis kan dom då ingripa och se till att katten hamnar i bra händer och får vård.

Legitimerad tråddödare.
  • JudaaZ
    Yumi skrev 2014-05-22 11:37:12 följande:
    Nu har jag bara läst vad TS skrivit i tråden och jag har faktiskt bara en sak att säga:

Du är helt underbar! Inte många skulle få för sig att ta sig an en gammal katt, som påstås kissa inne och sen göra allt hon kan för att hjälpa denna lilla hårboll. Det är jättetragiskt att katten inte klarade sig, men hon dog iaf hos någon som brydde sig om henne och gav henne en chans.

Om det mot all förmodan händer något sånt här igen, så ring polisen och berätta. Förhoppningsvis kan dom då ingripa och se till att katten hamnar i bra händer och får vård.
    Tack, tusen tack för dina ord! <3

Ska ta med mig dina visa råd i bagaget om någonting liknande händer igen, vilket jag innerligen hoppas att det inte gör.
  • Marie-anne
    Yumi skrev 2014-05-22 11:37:12 följande:

• liten2014
    nemo1 skrev 2014-05-20 17:02:19 följande:

Du kunde tagit ett smslån.

Ursäkta men är du dum i huvudet????????
Svar på tråden Hjälp! Dräktig katt!