• Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad kan du om Sveriges historia?
  • Åttiotalist

Fyra av fem med tanke på det redan påpekade felet. Det kanske bara är jag men är inte frågorna väldigt lätta och något som gemene man borde klara av utan större problem?

• Radhuspinglan
    Åttiotalist skrev 2014-05-20 15:25:08 följande:
    Fyra av fem med tanke på det redan påpekade felet. Det kanske bara är jag men är inte frågorna väldigt lätta och något som gemene man borde klara av utan större problem?

Det kanske är därför så många klarat av det? Ingen har sagt att nivån varit hög. Läs kommentarerna så ser du ju.
  • EnAnonumius
    Radhuspinglan skrev 2014-05-20 15:17:36 följande:

Så då var du också tvungen att påpeka det...? ;)
    Ja men med en skillnad också du..

Jag drog upp datumen också missade det? Drömmer
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Forumvärd
    Radhuspinglan skrev 2014-05-20 12:17:26 följande:
    Jag hade alla rätt, men sista frågan anger ett felaktigt "korrekt" svar!
    Japp jag tryckte galet!
    Rätt svar är: 1520 och inte 1720
  • Fatheya

Meh, inte ett enda rätt. Historia har aldrig varit min grej.

Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • sextiotalist

Jag är duktig på historia, men dalahästar och fruar till kungar är inte min grej. Däremot resten fixade jag.

• Radhuspinglan
    EnAnonumius skrev 2014-05-21 01:30:29 följande:
    Ja men med en skillnad också du.. Jag drog upp datumen också missade det?

Du angav fel datum dock. De flesta historiker menar på att det "endast" pågick mellan 8-9 november, 1520.
  • Paulina P P

Stockholms blodbad var väl för tusan inte 1720!!!

• Forumvärd
    Paulina P P skrev 2014-05-21 13:40:13 följande:
    Stockholms blodbad var väl för tusan inte 1720!!!
    Nej det var 1520
    Jag tryckte fel utan att upptäcka det. Men vem vet kaaaanske var det ett liitet blodbad 1720?
    Det stora skavsårsupproret som tog sin plats på söder. Det var i det upproret som skomakarna sa ifrån eftersom att de bara fick göra skor i storlek 35
  • EnAnonumius
    Radhuspinglan skrev 2014-05-21 12:54:03 följande:

Du angav fel datum dock. De flesta historiker menar på att det "endast" pågick mellan 8-9 november, 1520.
    Du sitter och rättar mig med att säga "de flesta"..

M.a.o Så är inte alla historiker överens och då kan du inte påtala att jag har "fel" heller när de inte är 100% konsensus bland historikerna.

Så jag behöver då knappast rätta mina historiebok jag hade i högstadiet (gick i 7-9 mellan ht83-vt86)..
  • Radhuspinglan
    EnAnonumius skrev 2014-05-23 01:31:24 följande:
    Du sitter och rättar mig med att säga "de flesta".. M.a.o Så är inte alla historiker överens och då kan du inte påtala att jag har "fel" heller när de inte är 100% konsensus bland historikerna. Så jag behöver då knappast rätta mina historiebok jag hade i högstadiet (gick i 7-9 mellan ht83-vt86)..

Okej, jag omformulerar mig. Nuförtiden är de allra flesta överens om att det var mellan den 8-9 november. På samma sätt som nästan alla är överens om att Gustav Vasa faktiskt inte kunde åka skidor... Got it!?
  • Radhuspinglan
    EnAnonumius skrev 2014-05-23 01:31:24 följande:
    Du sitter och rättar mig med att säga "de flesta".. M.a.o Så är inte alla historiker överens och då kan du inte påtala att jag har "fel" heller när de inte är 100% konsensus bland historikerna. Så jag behöver då knappast rätta mina historiebok jag hade i högstadiet (gick i 7-9 mellan ht83-vt86)..

Själv föddes jag två år efter att du slutat nian. ;)
  • tobbe01

Alla rätt för jag googlade på frågorna. Sån är jag.

• eslah

Ångrar att jag inte googlade svaren, gick inget vidare det där. Enda jag kunde var Stockholms blodbad!

Svar på tråden Vad kan du om Sveriges historia?