• Lev väl

Antal besök hos BM

Jag bor i Eskilstuna och är gravid i vecka 10. Jag har precis varit på mitt första besök hos BM. Nästa besök kommer ske i vecka 24. Förutom detta ska jag på ett enda ultraljud i vecka 19. Sen är det inget mer om jag förstod henne rätt. Jag tycker det verkar vara väldigt lite och känner mig lite orolig att dem kanske missar problem med barnet eller mig. 

Hur ser det ut i resten av landet? 

• Svar på tråden Antal besök hos BM
  • Limaliie

Jodå, du kommer få fler tider vid nästa besök Glad Senare går man mellan var tredje-varannan vecka lite beroende på hur man mår.

• Nathalie1992

Har du varit på hälsosamtal eller inskrivning? :) för jag var på hälsosamtal i ca v 7 och inskrivning v 12-13...sen var det UL i v 19 på spec mödravården och i v 20 hade jag tid hos min BM. Så besöken hos BM är inte så ofta i början. Det kom mer på slutet för mig, är i v 38 nu och går varannan vecka. Lillan mår bra och jag mår bra så tror att dom 'utgår' från det oxå. Men vill man så kan man säga till att man vill ha tätare besök :)

• Lev väl
    Nathalie1992 skrev 2014-05-20 15:00:53 följande:
    Har du varit på hälsosamtal eller inskrivning? :) för jag var på hälsosamtal i ca v 7 och inskrivning v 12-13...sen var det UL i v 19 på spec mödravården och i v 20 hade jag tid hos min BM. Så besöken hos BM är inte så ofta i början. Det kom mer på slutet för mig, är i v 38 nu och går varannan vecka. Lillan mår bra och jag mår bra så tror att dom 'utgår' från det oxå. Men vill man så kan man säga till att man vill ha tätare besök :)
    Aha Okej. Så besöken blir alltså tätare på slutet. Jag trodde det bara var ett besök till vecka 24. 

Jag fick inskrivning och hälsosamtal samtidigt.
  • Hoppfull84

det är ungefär så det ser ut i standardprogrammet, men om du är orolig eller har någon fråga eller bara vill prata om dina besvär mellan de inbokade besöken så får du självklart ringa och boka en extratid eller bara prata över telefonen om du vill det.

sen ju längre in graviditeten man kommer ju tätare först var 4e vecka sen var tredje och när det var dags gick jag varje vecka.

• alx l

Jag bor också i Eskilstuna, första barnet ska vi ha i september, jag var på inskrivning v 16 RUL v 19 och nu i förra veckan v 24 första besöket där hon mätte och lyssnade på hjärtljud osv, sedan går man en gång i månaden till v 30 (har jag för mig) och efter det varannan vecka. Fick alla tider hemskickade på posten! :) 

Svar på tråden Antal besök hos BM