• Phillippa

Nattmat eller inte? Sova eller inte?

Vår son blir åtta månader nästa vecka och han har, tills för sex nätter sedan, druckit ersättning/välling på nätterna.
    De senaste månaderna har han ätit en till två gånger på natten. För sex nätter sedan bestämde vi oss dock för att det fick vara nog.

Han sover mellan ca kl 19.00-06.00 och vi har nu gett honom mat i sömnen kl 22.00 och därefter inget förrän kl 06.00. Han har dock vaknat varje natt hittills runt tretiden och varit vaken och gnällt i en och en halv timma. De två första nätterna skrek han men det har han i alla fall slutat med. När han tidigare fick mat på nätterna drack han en flaska och somnade sedan om. Jag vet inte riktigt längre om det är värt att få honom att sluta med nattmaten? Alla sover i alla fall sämre hittills! Hur länge skall man hålla på innan man ger upp?

Lillen är riktigt rund och trind och borde inte "behöva" nattmaten men han har inte lärt sig att äta riktig mat än tyvärr. Jag kämpar varje dag men får i honom max fyra teskedar barnmat två gånger om dagen. Han kniper igen munnen och skakar på huvudet och jag kan ju inte tvångsmata honom direkt. Jag hade hoppats på att han skulle äta bättre på dagarna när jag tog bort nattmaten men än så länge är det ingen ändring.

Jag vill bara höra vad ni andra hade gjort i samma situation? Ska jag ha is i magen och fortsätta eller ge upp och ge honom nattmat?

• Svar på tråden Nattmat eller inte? Sova eller inte?
  • Rosa Fluff

Min son vaknade lika ofta ändå. 5-15 ggr per natt. Hade ALDRIG tagit bort nattmaten med facit i handen.... Blev enbart jäkligt jobbigt att söva om utan att amma.

• Natulcien

Jag tycker inte att det är vettigt att ta bort nattmat innan han äter bra på dagen. Äter han en hel flaska så verkar han ju behöva det. Låter inte så bra att neka en hungrig bebis mat..?

• Phillippa

Det är så svårt att veta vad som är rätt och vad som är fel :(.

Min tanke var ju att han skulle börja äta bättre på dagen utan mat på natten men så är inte fallet än. Han äter dock mer regelbundet om dagarna nu än innan.

• Phillippa

Ha, ha :).

Det var bara åtta dagar sedan jag skrev det här. Det känns som om det var läääängesedan!

Jag höll ut och gav ingen mat efter 23.00 och några gånger har han sovit 19.00-06,07.00. Ibland har han gnällt och då har jag lagt honom bredvid mig och han har då somnat som en stock ( om nu stockar kan sprattla?)

Han har faktiskt även börjat äta bättre på dagarna!

Bara för att jag skriver det här så kommer han väl att vara vaken hela natten ;).

• Phillippa

Jag skulle aldrig ha skrivit ;). Han var vaken från 03.00 till 05.00 då jag gav upp och gav honom mat.

Han ville inte äta vid 22-tiden så därför var han väl hungrig. Idag måste jag få i honom mat innan 23.00!

• Phillippa

Nu har vi gett upp ;). Han får en flaska på natten när han vaknar och somnar sedan om och alla får sova. Maten på dagen börjar gå riktigt bra så jag hoppas att han snart inte behöver son nattmat utan sover över det målet.

Hoppet är det sista som överger människan ;).

• Lyckan 382
    Phillippa skrev 2014-06-06 20:48:10 följande:

Nu har vi gett upp ;). Han får en flaska på natten när han vaknar och somnar sedan om och alla får sova. Maten på dagen börjar gå riktigt bra så jag hoppas att han snart inte behöver son nattmat utan sover över det målet.

Hoppet är det sista som överger människan ;).

Skönt att det löst sig! Jag ammar fortfarande min snart 9-månaders på nätterna. Vet inte hur jag ska orka ta fajten att sluta med det. Jag är helt borta på nätterna av utmattning och vi alla sover bättre om han får tutta när han vill. Dock börjar det bli problem nu eftersom han klättrar på mig och "serverar" sig själv. Rädd att han ska ramla i golvet. Håller tummarna att han så småningom självmant slutar tutta nätterna igenom...
Svar på tråden Nattmat eller inte? Sova eller inte?