Nattmat eller inte? Sova eller inte?
Vår son blir åtta månader nästa vecka och han har, tills för sex nätter sedan, druckit ersättning/välling på nätterna.
De senaste månaderna har han ätit en till två gånger på natten. För sex nätter sedan bestämde vi oss dock för att det fick vara nog.
Han sover mellan ca kl 19.00-06.00 och vi har nu gett honom mat i sömnen kl 22.00 och därefter inget förrän kl 06.00. Han har dock vaknat varje natt hittills runt tretiden och varit vaken och gnällt i en och en halv timma. De två första nätterna skrek han men det har han i alla fall slutat med. När han tidigare fick mat på nätterna drack han en flaska och somnade sedan om. Jag vet inte riktigt längre om det är värt att få honom att sluta med nattmaten? Alla sover i alla fall sämre hittills! Hur länge skall man hålla på innan man ger upp?
Lillen är riktigt rund och trind och borde inte "behöva" nattmaten men han har inte lärt sig att äta riktig mat än tyvärr. Jag kämpar varje dag men får i honom max fyra teskedar barnmat två gånger om dagen. Han kniper igen munnen och skakar på huvudet och jag kan ju inte tvångsmata honom direkt. Jag hade hoppats på att han skulle äta bättre på dagarna när jag tog bort nattmaten men än så länge är det ingen ändring.
Jag vill bara höra vad ni andra hade gjort i samma situation? Ska jag ha is i magen och fortsätta eller ge upp och ge honom nattmat?