• Josefinsvensson

Hjälp med nytt hundbeteende vid 1års ålder!

Hej!

Jag har en hund på 1år som har fått ett nytt beteende, jag vet att det kanske kan ha att göra med åldern men skulle gärna vilja ha lite tips om detta.
    Problemet är att hon i vissa stunder blir väldigt hoppig och nafsig, absolut inte på ett aggressivt vis men det är inte heller okej!
    Detta kan tex hända när jag är ute och går med henne, efter en stunds promenad börjar hon springa runt runt, hoppar och nafsar! Otroligt frustrerande beteende och det händer även ibland när hon är lös också.

Är det någon som känner igen problemet och har något tips eller som vet vad det kommer sig att hon gör så här?

• Svar på tråden Hjälp med nytt hundbeteende vid 1års ålder!
  • Dexter dot com

Kan det vara så enkelt att hon tycker era promenader är tråkiga? Tränar/ busar  ni under promenaderna eller går du bara och förväntar dig att hunden ska aktivera sig själv?

• Tussifluff

Så fort hunden börjar med det, gör något som du vet att hunden gillar. Lek med den eller träna t.ex lydnad. Sen får du nog aktivera den mer än vad du gör redan.

• realisten

Jag känner igen det men min gjorde det inte längre så sent som 1 år det var mer när han va liten valp. lek mera med din hund. När din hund börjar utföra de så prova med att avleda ge hunden en boll att jaga eller släng ut lite godis på marken eller något annat så tror jag det hela försvinner med tiden.

• EJL

Min hund gjorde likadant. Jag provade precis allt, men det var för kul för honom att hålla på. Han gjorde det inte med min sambo. Jag lyfte upp honom, det enda som funkade. Än idag när han blir lite för exalterad kan han hoppa och nafsa i jackärmen. Men nu räcker det med att jag säger ifrån.

• Birgitta02

Jag löste det genom att ignorera hunden. Vände ryggen till. Att börja ge godis, göra roliga saker (vad det nu må vara) tycker åtminstone jag är att belöna beteendet. Vår hund slutade ganska snabbt med ofoget. Hon kopplade snabbt mitt beteende mot hennes hoppande och nafsande. Så fort hon slutat med ofoget berömde jag henne.

• Josefinsvensson

Tack till ni som har svarat! :)

Tor inte det handlar om understimulans eftersom hon är stimulerad under våra promenader, skulle snarare vara att det blir för mycket för henne i så fal men då borde det inte hända när hon är lös kan jag tycka.
     Jag tycker också det känns lite fel att ge min hund något den gillar vid ett fel beteende, men om inget annat fungerar måste jag ju testa det. 
    Men jag ska först och främst testa med att ignorera och vända mig där ifrån.

Tar gärna emot fler tips om någon har något :)

• Apopan

Det kan vara att promenaderna inte är händelserika nog. Kanske behöver du lägga in mer aktiviteter under dem. Kanske lära hunden skvallra saker, leka mer, träna lite lydnad, passivitet osv... men om ni gör annat än att promenera på promenaderna så kan det väl helt enkelt vara ett hederligt glädjefnatt. Finns ju många namn för det där beroende på vilken ras det är, och kan te sig lite olika. Min springer runt runt runt i cirklar och så får en vara beredd på en tackling efter några varv. När han var i din hunds ålder så ville han även ha min arm i munnen under rycket, vilket är lagom kul om en har kortärmat på sig. 

Oftast så drar jag igång någonting annat redan när hunden börjat springa runt. Då visar en ju vad som är ok lek när det spritter i kroppen. Biter/nafsar hunden  så har jag oftast skrikit "aj" med ljus röst, då han har slutat så har jag berömt lugnt, och efter en liten stund bjudit in till lek. Kurragömma och kampa med något har varit populärast och stämmer bra överens med det han velat göra när han fått fnattet. Att ignorera hunden när den är lös och uppe i varv skulle jag inte göra, då jag skulle vara orolig att den tittar efter något annat att bli av med sin energi och leklust på. Men att ignorera kan annars vara väldigt effektivt. 

• Dexter dot com
    Josefinsvensson skrev 2014-05-22 11:43:02 följande:

Tor inte det handlar om understimulans eftersom hon är stimulerad under våra promenader, skulle snarare vara att det blir för mycket för henne i så fal men då borde det inte hända när hon är lös kan jag tycka.
     Jag tycker också det känns lite fel att ge min hund något den gillar vid ett fel beteende, men om inget annat fungerar måste jag ju testa det. 

Personligen tror jag aldrig bra aktivering kan bli för mycket dvs lydnad/trixträning, sökövningar, spår osv men hetsiga lekar, bollkastande, tokspringa lös mm stressar ju bara och gör ingen nytta alls.
    Så frågan är ju hur du aktiverar hunden under promenaderna och bryter hon mitt under träning och börjar hoppa/nafsa?
    Du ska naturligtvis inte belöna hoppandet utan avleda INNAN hunden börjar och då belöna det beteende du bett om. Lär dig läsa din hunds kroppsspråk, det kommer du alltid ha nytta av i ditt hundägande!
  • realisten
    Josefinsvensson skrev 2014-05-22 11:43:02 följande:

Att avleda med något hunden gillar är inte att belöna detta beteende. Jag tror att det är ett bra alternativet så du slipper hamna i onödiga konflikter med din hund. Det är också mycket möjligt att detta beteende växer bort med tiden och då är det alltid bättre att avleda en att bråka. Ignorera hunden kan också fungera så länge beteendet inte är självförstärkande. kan också vara så att om du försöker ta tag i hunden och skälla på den så kan hunden se detta som en belöning för att den fick igång dig så att säga.
  • Hallonbåt02

Min ena hund gjorde så när jag fick honom  (han var då 2 år  ),  jag vände ryggen och ignorera honom, han förstod snabbt  att man inte hoppar på matte för att få uppmärksamhet.

Svar på tråden Hjälp med nytt hundbeteende vid 1års ålder!