• LinaPe

Stör napp amningen hos nyfödd? Erfarenhet?

Har en sex dagar gammal bebis och vi har en hittills fungerande amning och hen har ett bra tag om bröstet. Vi funderar på att introducera napp, men jag är rädd att det kan störa amningen genom att bebis får sämre tag om bröstet och så. Känner mig inte så orolig över att inte kunna läsa av när bebis behöver mat, men just taget och att det kan skapa problem i sig.

Är det någon som har erfarenhet av detta och kan ge tips/dela erfarenheter?

• Svar på tråden Stör napp amningen hos nyfödd? Erfarenhet?
  • Lindsey Egot the only one

Nej det stör inte om bebisen har sugit rätt hittills på bröstet. På Neo på sjukhusen ger de ju bebisarna napp när de är snuttiga.

• Natulcien

Det är ju omöjligt att veta. Det kan bli problem....eller så går det jättebra. Varför vill ni introducera napp? Behövs det?

Vi valde att vänta 3 månader med att introducera nappflaska just för att inte riskera problem med amningen. Napp använde vi aldrig.

• Majan78

Ingen av mina har haft problem med att byta suggrepp mellan bröst och napp, och de har fått napp från det att de var 1-2 veckor gamla. Du märker ganska snabbt om det skulle strula till amningen.

♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • slätstruket
    slätstruket skrev 2014-05-22 10:54:15 följande:

Idag står det i tidningarna om en dansk studie som behandlar just detta. Läs den.

Eller glöm just den (den avser prematura barn). Men det finns väl andra avhandlingar om just detta? Googla!
  • Hoppfull84

vi ville introducera nappen och kämpade i två måander men hon ville inte ha den så vi og bort den till slut. men oj vad bra den hade varit att ha många gånger. hoppas på att nästa bebis kommer vilja ha nappen.

Märkte ingen skillnad på tag/sugteknik när vi använde nappen.

När hon var hungrig så visade hon det tydligt även om vi trugade med nappen så det gick itne att at miste på

• LinaPe

Tack för era inputs! Lutar nog åt att vi testar Heveas naturgumminapp, om den inte fungerar får det vara...

Varför vi vill introducera napp har inte med saken att göra.

Jag vet såklart att det skiljer sig från bebis till bebis som med allt annat, ville mest veta hur andra upplevt det hela. Treåringen vi har tog napp först vid fem månader efter flera försök, och då märktes inget alls med amningen. Vi ammade sedan i 18 månader...

Jag såg också studien som publicerats men såg också att det gällde prematura barn.

• Dixie

mina 3 barn har alla fått napp vid ca 1 veckas ålder och det har fungerat utmärkt att amma - de har även fått nappflaska ibland. 

• Lindsey Egot the only one
    LinaPe skrev 2014-05-22 11:20:07 följande:

Tack för era inputs! Lutar nog åt att vi testar Heveas naturgumminapp, om den inte fungerar får det vara...

Varför vi vill introducera napp har inte med saken att göra.

Jag vet såklart att det skiljer sig från bebis till bebis som med allt annat, ville mest veta hur andra upplevt det hela. Treåringen vi har tog napp först vid fem månader efter flera försök, och då märktes inget alls med amningen. Vi ammade sedan i 18 månader...

Jag såg också studien som publicerats men såg också att det gällde prematura barn.

Vi har haft MaM och de är platta precis som bröstvårtan blir i munnen när de suger på bröstet bara det att de får hålla tag på ett helt annat sätt. Mina tre barn som har haft napp har inte varit snuttiga på bröstet hela tiden och de två som inte haft napp har snuttat extremt mycket på bröstet.
  • Bambusa

Min första fick napp vid en vecka och började då suga fel och vägrade bröstet och skrek och jag var nära att bryta ihop... tog bort nappen ett tag och när de funkade böttre igen fick ho tillbax nappen... Nu med andra så kom han i v36 sög dåligt om han enns orka, så jag gsv napp dag 2 då vart han snuttigard iaf... men dd visade sig att hans tungband behövdes klippas.. vid 5veckor gamal kunde han amma ett helt mål utan kopp efter,.. skulle nog gått mkt fortare utan napp, men de är skönt att ge napp som tröst..

• En blå giraff

Nej för mina barn har nappen inte alls stört amningen. Äldsta sonen tog inte emot napp till en början utan ville bara suga på vårat lillfinger om han inte fick amma. Det blev jobbigt nattetid så vi försökte och försökte och till slut tog han napp istället.

Yngsta sonen gav jag napp redan på BB och det var inget problem alls med amningen. Däremot gav jag också nappflaska ibland och det störde amningen, fick sluta med det helt.

• En blå giraff

Jag tycker napp är jättebra att lugna ett oroligt barn med. Speciellt om pappan ska ta barnet en stund. Visst ska nyfödda ammas väldigt ofta och det är helt normalt. Men det är guld värt att få en break ibland och pappa kan bära och ge nappen istället tycker jag.

Svar på tråden Stör napp amningen hos nyfödd? Erfarenhet?