• Anonym (Ego?)

Att ha råd med vissa saker men inte andra

Lever ihop med en man sedan 2 år tillbaka. Han har 1 son och 1 dotter (bort hos sin mamma)
    Jag har 3 tjejer. Han har bra lön och jag studerar och han är ok med det.

Vi ska bygga 1 rum till en av mina tjejer för att hon ska få ett eget. Han kommer betala detta med de pengar han drar in jag har inte så mycket över pga mina studier.
    Nu är det snart semestertider och jag kommer jobba under sommaren igår drog han upp att han skulle vilja göra något med sina. Kanske åka utomlands. För vi har inte råd att göra något allihop tycker han vi blir totalt 7 stycken. Efter V33 så har jag möjlighet att göra saker. Men då har inte han semester. Jag har sagt att jag ska åka till Liseberg men du inkluderar jag ju hans barn.
    Han vill dessutom köpa en robotgräsklipparen.
    Mina funderingar går ut på rummet (har inte tagit upp det) det skulle bli klart till sommaren. Om han inte har råd att vi alla gör något hur kan han ha råd att göra ett rum?

Han hävdar att mina får åka utomlands med sin pappa och hans ex inte gör något med hans barn. Jag köper att han vill göra något med sina. Men mina blir ju inte direkt inkluderade i familjen det känns som att dom bara blir utanför. Om det var tvärtom skulle han strunta i det.
    Möjligvis är jag ego men hur fn ska jag förklara för min dotter att nej vi har inte råd med ett rum till dig för han och hans barn åker utomlands eller gör något annat. Det känns som att det bara är mig och mina barns fel att han inte kan göra något.

Hur ska jag förföra?

• Svar på tråden Att ha råd med vissa saker men inte andra
  • Anonym (3)
    Anonym (Ego?) skrev 2014-05-26 11:51:17 följande:
    Möjligtvis har jag höga förväntningar. Men vi var båda överens om att ta in offert på ett rum och att det skulle göras innan sommaren. Men när ha säger att han vill resa med sina barn då måste jag väl ifrågasätta när jag vet att den ekonomin inte finns för både rum, resa, robotgräsklippare. Jag säger inte att han inte ska resa med sina barn. Jag ville bara höra om erat resonemang kring detta..
    du tycker han planerar orealistiskt? är det, det som är problemet?
  • Anonym (g)

Personligen skulle jag tycka att det hade varit svårt att förklara och försvara varför jag hellre försörjde en annan vuxen människa och dennas tre barn än reste utomlands med mina barn, eller tog en weekend i Stockholm. Jag är inte för orättvisor i styvfamiljer men jag tycker att det måste få finnas ett utrymme för att behålla något av det man gjort förut medan man var själv med ungarna. Att träffa en ny och försörja den människan på bekostnad av det jag och mina barn brukat göra tillsammans hade inte varit aktuellt för min del. 

• Anonym (Ego?)

Jag har skrivit det tidigare han får och ska absolut åka med sina barn. Det var inte där problematiken låg. Jag vill självklart att han gör mer i vardagen med mina men även sina egna. Jag begär inte att han ska försörja mina han bad mig flytta in och han visste att min ekonomi inte var på topp. Han har själv aktivt valt och sagt att han förväntar sig inte att jag ska betala något på huset även när jag jobbade. Han är supergenerös. Det jag hänger upp mig på är rummet och det kanske är fel. Har man bestämt något och sen så tvärvänder han det är det jag ifrågasätter. Han tyckte att det var ok och rimligt själv med att det skulle var klart till sommaren därför sa jag det till min dotter. Och nu frågar hon när det är klart. Jag kanske är småaktig vad det gäller detta.. Vill han åka ska han göra det. Men då hade vi inte ens behövt funderat på att ta upp detta. Han har själv pratat med snickaren ang sommaren inte jag som pushat, han bad mig ringa till några som gjorde offert. Jag skyller inte ifrån mig att det var han som sa men jag har aldrig gått in och sagt att nu ska vi bygga rum det var något vi bestämde ihop..

• Påven Johanna
    Anonym (Ego?) skrev 2014-05-26 12:51:06 följande:
    Jag har skrivit det tidigare han får och ska absolut åka med sina barn. Det var inte där problematiken låg. Jag vill självklart att han gör mer i vardagen med mina men även sina egna. Jag begär inte att han ska försörja mina han bad mig flytta in och han visste att min ekonomi inte var på topp. Han har själv aktivt valt och sagt att han förväntar sig inte att jag ska betala något på huset även när jag jobbade. Han är supergenerös. Det jag hänger upp mig på är rummet och det kanske är fel. Har man bestämt något och sen så tvärvänder han det är det jag ifrågasätter. Han tyckte att det var ok och rimligt själv med att det skulle var klart till sommaren därför sa jag det till min dotter. Och nu frågar hon när det är klart. Jag kanske är småaktig vad det gäller detta.. Vill han åka ska han göra det. Men då hade vi inte ens behövt funderat på att ta upp detta. Han har själv pratat med snickaren ang sommaren inte jag som pushat, han bad mig ringa till några som gjorde offert. Jag skyller inte ifrån mig att det var han som sa men jag har aldrig gått in och sagt att nu ska vi bygga rum det var något vi bestämde ihop..
    Rummet är ju fortfarande aktuellt? du har pratat med honom och han svarade enligt dig så här:

"Vi pratade i helgen och såklart ska vi göra ett rum och hans säger att vi sitter inte sjön det köper jag."
  • Anonym (g)
    Anonym (Ego?) skrev 2014-05-26 12:51:06 följande:
    Hur menar du att han har tvärvänt?
  • Anonym (Ego?)

Att jag köper att vi inte sitter i sjön. Men rummet kommer inte bli av under den närmsta tiden.

Med tvärvänt att han inte vill göra rummet nu utan senare. Har man kommit överens om en sån stor grej så står man väl ändå för det. Ex 10000 för en robotgräsklippare som hade varit början till rummet sen kunde man ha tagit pö om pö. Köpa en sån är lyxigt.

• Anonym (3)
    Anonym (Ego?) skrev 2014-05-26 13:09:34 följande:
    Att jag köper att vi inte sitter i sjön. Men rummet kommer inte bli av under den närmsta tiden.
    Med tvärvänt att han inte vill göra rummet nu utan senare. Har man kommit överens om en sån stor grej så står man väl ändå för det. Ex 10000 för en robotgräsklippare som hade varit början till rummet sen kunde man ha tagit pö om pö. Köpa en sån är lyxigt.
    så ni har inte råd med rummet pga av inköp av robotgräsklippare?
    du skriver lite luddigt! svårt att hänga med
  • Anonym (b)

TS, kan du inte specificera vad det är du vill? Det är väldigt svårt att hänga med. 

• Anonym (Ego?)

Inte meningen att vara luddig blir lite svårt när det blir många turer.

Jag skrev i TS att han ville ev åka utomlands med sina. För att han tycker att det blir för dyrt att åka utomlands med alla. Det förstår jag men då kommer det inte bli något med hela familjen.

Jag kan tänka mig att hitta på något i Sverige det kan vara ex åka till Liseberg, Gröna Lund el liknande. Bara något.
    Visserligen har jag tänkt att åka med alla barn till Liseberg när jag har sommarjobbat klart.

Han vill även köpa en robotgräsklippare den kostar 10 000:-

Och rummet hade vi bestämt att göra i Sommar men eftersom han nu har ändrat sig så vill han hellre åka med sina barn. Man kan inte göra allting det förstår jag också. Jag tycker inte att det är ok att han ändrar sig. Han kunde ha valt att sagt detta tidigare för han vet ju om att sommaren kommer. 

Utomlands+robotgräsklippare+rum är en nätt summa på minst 75 000:-

Det jag menade med att strunta i att köpa robotgräsklipparen så skulle man kunna börja med väggar och golv. Och sen fortsätta med resten.

Är det något annat som är luddigt?

Jag kanske har en skev bild vad det gäller nyfamiljer och hur man gör ekonomiskt. Vad vet jag. 

• Anonym (3)
    Anonym (Ego?) skrev 2014-05-26 14:26:23 följande:

Jag skrev i TS att han ville ev åka utomlands med sina. För att han tycker att det blir för dyrt att åka utomlands med alla. Det förstår jag men då kommer det inte bli något med hela familjen.

Jag kan tänka mig att hitta på något i Sverige det kan vara ex åka till Liseberg, Gröna Lund el liknande. Bara något.
    Visserligen har jag tänkt att åka med alla barn till Liseberg när jag har sommarjobbat klart.

Och rummet hade vi bestämt att göra i Sommar men eftersom han nu har ändrat sig så vill han hellre åka med sina barn. Man kan inte göra allting det förstår jag också. Jag tycker inte att det är ok att han ändrar sig. Han kunde ha valt att sagt detta tidigare för han vet ju om att sommaren kommer. 

Det jag menade med att strunta i att köpa robotgräsklipparen så skulle man kunna börja med väggar och golv. Och sen fortsätta med resten.

Jag kanske har en skev bild vad det gäller nyfamiljer och hur man gör ekonomiskt. Vad vet jag. 

okej, nu är jag med.
    det verkar som att du tycker att man gör ekonomiska beslut tillsammans och han fattar dem över huvudet på dig eftersom det är han som har pengarna... inget av dessa är fel i min värld, men ni behöver bli överens om hur man fattar beslut, livet måste ju vara såpass förutsägbart
    Ni får väl börja med att göra en budget för vad rumbyggande, gräsklippare och semester ska kosta...
  • Anonym (b)
    Anonym (Ego?) skrev 2014-05-26 14:26:23 följande:

Kan inte tänka mig att det är så jättekul för en 17-åring att åka med styvsyskonen till Liseberg eller Grönan så där förstår jag honom. Har hans barn åkt utomlands eller gjort något med bara sin pappa på länge? Alltså år talar jag om då. Är själv särkulle och kämpade i många år för att få vara själv med min mamma nån gång utan alla "nya". Det där är superviktigt för barnen och det får du bara tugga i dig. 
    Gräsklipparen får han ju bara strunta i, det måste han väl fatta? Vad ska han med en sån till? 
     Det är ju som nån klok person skrev tidigare, det är skillnad på att starta nyfamilj när barnen är så pass stora som de är nu och när de är små. 
  • Påven Johanna

Ja, jag tycker också att rummet bör gå före robotgräsklipparen. Men jag tycker också att det måste vara svårt att argumentera för den saken när du inte själv tänkt betala något alls för ett rum som ett av dina barn ska bo i. Du skriver:

"Jag kanske har en skev bild vad det gäller nyfamiljer och hur man gör ekonomiskt. Vad vet jag."

Det kan jag tycka att du har faktiskt. Att vara en nyfamilj innebär ju inte att en part ska få en rad fördelar på bekostnad av andra parter. Du ser det som en generös grej att ta med hans barn till Liseberg, men i skenet av vad din man betalar och vad du verkar tycka att han ska betala för att ni numera är en familj sedan två år tillbaka är det ju bara en symbolisk gest.

• Anonym (Ego?)

Tjejen som är 17 var till Stockholm med Pappa, mig och sin kille för 2 veckor sedan. Grabben 11 år har varit ute och gjort småsaker golfat, bowlat ute och käkat med bara Pappa. Och detta med Liseberg gör jag för att jag har jobbat under sommaren och vill göra något med alla barnen ihop.

Och det du Påven Johanna skriver att jag ser det som en generös och symbolisk gest med Liseberg. Det handlar om vad jag kan bidra med.
    Jag är mycket väl medveten vad min sambo betalar varje månad och han tycker det är ok. Han begär inte att jag ska betala heller. När vi pratade häromdagen så ville han inte att jag skulle betala när jag börjar jobba heller efter att jag gått klart skolan.

Det är inte så lätt heller att bidra med så mycket mera än mat som då tar 50% av det jag får ut varje månad. Även jag har räkningar och ska betala för mina 3 barn. Och nej jag gör mig inte till ett offer och att det ska tyckas synd om mig vi har valt detta upplägg och han är ok med att det ser ut såhär.

Jag förstår att han bestämmer var hans pengar går eftersom det är han som tjänat ihop dom. Som jag skrivet tycker jag att det är himla tråkigt att han ändra sig helt plötsligt. Han håller ju i taktpinnen helt och hållet. Förstår ni mig. Jag måste väl ändå ha nån form av bestämmanderätt trots att det är han som betalar det mesta eller tänker jag helt fel?

• Anonym (Ego?)

Och kunde jag betala mer skulle jag gladeligen göra det.

• Anonym (g)

Men du är ju inte okej med att det ser ut så här? Du kunde ju till exempel ha avstått från att åka till Stockholm och bett honom tjippa in din del av den resan i rummet eftersom det är en viktig sak. Du kan ju också avstå från Lisebergsresan eftersom rummet är en viktigare sak. Du har också bara råd med vissa saker men inte med andra. 

• Anonym (Linn)

Varför behövs en robotgräsklippare? Kan inte de äldre barnen hjälpa till med gräsklippningen så kan de pengarna läggas på tex semester? Sedan tycker nig jag att det är ok att vilja göra saker endast med sina egna barn ibland. Både jag och min man umgås på tu man hand med våra egna barn då och då. Det är mysigt att bara vara den lilla ursprungsfamiljen ibland. Så varför inte bara ta med dina egna barn till Liseberg? Men visst håller jag med dig om att det också är viktigt att ibland göra saker gemensamt med hela stora familjen då och då och om ni skippar gräsklipparen kanske ni kan lägga den slanten på att hitta på nåt kul för er alla tillsammans.

• Fanny b
    Anonym (Ego?) skrev 2014-05-26 15:55:44 följande:
    Tjejen som är 17 var till Stockholm med Pappa, mig och sin kille för 2 veckor sedan. Grabben 11 år har varit ute och gjort småsaker golfat, bowlat ute och käkat med bara Pappa. Och detta med Liseberg gör jag för att jag har jobbat under sommaren och vill göra något med alla barnen ihop.

Och det du Påven Johanna skriver att jag ser det som en generös och symbolisk gest med Liseberg. Det handlar om vad jag kan bidra med.
    Jag är mycket väl medveten vad min sambo betalar varje månad och han tycker det är ok. Han begär inte att jag ska betala heller. När vi pratade häromdagen så ville han inte att jag skulle betala när jag börjar jobba heller efter att jag gått klart skolan.

Det är inte så lätt heller att bidra med så mycket mera än mat som då tar 50% av det jag får ut varje månad. Även jag har räkningar och ska betala för mina 3 barn. Och nej jag gör mig inte till ett offer och att det ska tyckas synd om mig vi har valt detta upplägg och han är ok med att det ser ut såhär.

Jag förstår att han bestämmer var hans pengar går eftersom det är han som tjänat ihop dom. Som jag skrivet tycker jag att det är himla tråkigt att han ändra sig helt plötsligt. Han håller ju i taktpinnen helt och hållet. Förstår ni mig. Jag måste väl ändå ha nån form av bestämmanderätt trots att det är han som betalar det mesta eller tänker jag helt fel?
    Jag förstår att du är besviken över att rummet kommer ta tid pga att han vill ha en robotgräsklippare. Kan en lösning vara att bara bjuder dina barn till Liseberg och sparar resten av summan för att på sikt själv bekosta dotterns rum.  Jag förstår att du vill ha bestämmanderätt över vissa ekonomiska beslut men jag tror att så länge som din sambo har det ekonomiska överläget i eran relation så kommer det endast ske när han vill det.

I ditt fall skulle jag fokusera på det du kan påverka, du kan t ex säga åt din sambo att det är orättvist mot din dotter att först lova henne ett rum innan sommaren för att sedan ändra på det bara för han vill ha en dyr gräsklippare. Du kan sedan säga att han gör som han vill men att du vill att nästa gång han lovar dottern något dyrt att tänka efter först om han verkligen är beredd på att prioritera detta framför något som han vill ha. Om han inte är det kan en lösning vara att han tex inte säger i förväg att han ska göra rummet utan dottern får veta när det blir aktuellt att göra det.

En lösning som jag ser det i detta fall om det skulle kännas bättre för dig är att bli särbo. När du har barnen bor du ensam med dem, och när du är barnfri så bor du med din sambo. Fördelen som jag ser det med detta är det blir tydligt för dina barn att de inte ingår i din sambos familj och det blir också naturligt att ni inte involverar era bonusbarn i era liv.
  • Påven Johanna

Hur går det för er?

• Anonym (Ego?)

Det är ingen förändring. Vi står och stampar på samma ställe. Jag har sagt när han tagit upp med gräsklipparen att jag tycker det är fel prioriterat. Han säger inget speciellt. Vi har just nu väldigt mycket diskussioner om livet ihop. Vi ligger på olika nivåer. Både han och jag är lättstötta och tar åt oss på fel sätt. Inget kul alls. Just nu så känns det som att kämpa i motvind men förhoppningsvis vänder det.

Svar på tråden Att ha råd med vissa saker men inte andra