• Lagombutwhy

Vilken är den absolut lättaste vagnen?

Jag har nyopererad rygg o får inte lyfta tungt. Får om allt går vägen bebis i höst, och undrar nu vilken barnvagn som väger minst..? Har en Urban Jungle sedan yngsta barnet, gillar vagnen som sådan men den är inte särskilt smidig el lätt att packa in i bilen..

Någon här som redan utforskat marknaden o kan tipsa? :)

• Svar på tråden Vilken är den absolut lättaste vagnen?
  • Kasperina

Buggan är lätt, åtminstone Camen. Jag köpte den pga vikten när jag fick första barnet. Problemet med den är att den är lite ranglig vilket är ok med liten bebis, men inte om äldre syskon ska klättra på den med. Ska du bara ha den i stan eller affärer så finns det några vändbara sulkys med bebisinlägg (tex Bugga-sulkyn).

• Stårschan

Äldre vagnar - typ Brio och Emmaljunga från 90-talet - vägde väldigt mycket mindre än dagens monstervagnar. Se om du kan få tag på en sådan.

• goggles

acta graco evo (max 8 kg) jag bar upp den vagnen varje dag upp för två våningar. Lättare vagn finns det inte. MEN det är inte jättebekväm om du är lång. 

• Lagombutwhy

Får lusläsa Blocketannonser efter gammal goding alltså :) Både min sambo o jag är långa, 193 o 180, så bugaboon är utesluten..

• Lagombutwhy
    goggles skrev 2014-05-23 09:12:08 följande:

acta graco evo (max 8 kg) jag bar upp den vagnen varje dag upp för två våningar. Lättare vagn finns det inte. MEN det är inte jättebekväm om du är lång. 

Typiskt, den låter ju annars toppen med så låg vikt :-/
  • Kasperina

Fast de gamla vagnarna vägde ju mer än vad en bugga eller annan lättviktsvagn väger, plus att säkerheten inte är lika god... Åk till en affär som säljer vagnar och fråga.

• linolin

Brio smile är väl lätt?

• Lagombutwhy
    Kasperina skrev 2014-05-23 09:18:22 följande:

Fast de gamla vagnarna vägde ju mer än vad en bugga eller annan lättviktsvagn väger, plus att säkerheten inte är lika god... Åk till en affär som säljer vagnar och fråga.

De vagnar jag haft till mina 4 barn har vägt bly! :( Utom Urban Jungle, men hoppades att det ska finnas ngn ännu lättare o smidigare ute på marknaden nu.. Händer ju mycket på ngr år..
  • Lagombutwhy
    linolin skrev 2014-05-23 09:31:07 följande:

Brio smile är väl lätt?

Ska kolla upp den! :)
  • Lagombutwhy
    linolin skrev 2014-05-23 09:31:07 följande:

Brio smile är väl lätt?

Hittade en introduktionsfilm på nätet om Brio Smile, den verkar toppen! Får bege mig till butik o provköra! :)
  • linolin

Syster köpte den supernöjd chassit blir mini och superlätt och liggdelen är också lätt. Går även att sätta på ett babyskydd på den ska jag ha då jag plussar om jag gör det någon gång med min trea. Lycka till

• Moist

Jag har teutonia fun som är lätt.. bra med plats för bebis, känns robust och funkar bra för pappan som är över 190cm

• goggles
    Lagombutwhy skrev 2014-05-23 09:41:33 följande:
    Hittade en introduktionsfilm på nätet om Brio Smile, den verkar toppen! Får bege mig till butik o provköra! :)

Den väger ändå 13 kg och då finns det mååånga vagnar man kan välja på. =)

Jag tänkte på att eftersom ni själva är långa så får ni även långa barn eller hur? Då är det viktigare att kolla på sittdelens rygglängd innan ni snöar in för mycket på hitta lägsta vikt

• Lagombutwhy
    goggles skrev 2014-05-24 09:44:00 följande:

Den väger ändå 13 kg och då finns det mååånga vagnar man kan välja på. =)

Jag tänkte på att eftersom ni själva är långa så får ni även långa barn eller hur? Då är det viktigare att kolla på sittdelens rygglängd innan ni snöar in för mycket på hitta lägsta vikt smile1.gif

Sant, vi får långa barn så det är viktigt med längden både på ligg o sittdel :)

Dessvärre har jag jätteproblem m min rygg o kommer inte att kunna lyfta en för tung vagn i o ur bilen.. :( Får helt enkelt be butikspersonal i välsorterad butik om råd o hjälp!
  • Kattflickan

Varför är Bugaboon dålig om man är lång? Min man är 185 cm lång, inga problem med Buggan!

• Skärin

Jag hade lätt köpt en Bumbleride indie om det inte vore för att den är trehjulig. Sjukt snygga färger, miljövänligare än många vagnar och rymlig sittdel samt varukorg. Den väger bara 8 kg med sittdel och med mjuklift i runt 9 kg. Den har ganska rejäla mått så passar nog en lång människa bra!

• honeydew

Ett alternativ är väl att man har en vagn som är lätt att ta loss ligg- och sittdelen ifrån. Så när man ska lasta i och ur vagnen så tar man först av liggdelen/sittdelen och lyfter i och sedan chassit för sig. Då blir ju vagnen helt plötsligt mycket lättare, fast fler moment så klart.

Och svängbara hjul är väl ett måste om man har ryggproblem. Slippa häva vagnen stup i kvarten.

Svar på tråden Vilken är den absolut lättaste vagnen?