• wert1234

Vilket efternamn ska vi välja?

Vi gifter oss snart och nu måste vi bestämma oss för efternamn. Vi tycker att traditionen att kvinnan automatiskt ska ta mannens efternamn, och motsatsen, är lite tråkig. Vi respekterar självklart att andra väljer att göra det, men det känns inte riktigt rätt för oss.

Vi har lite svårt att bestämma oss då det är flera namn vi skulle kunna tänka oss att heta. Många av namnen på listan finns eller har funnits inom familjen och något har vi hittat på själva. Innan söndag ska blanketten in så vi gör ett sista försök att fråga om råd innan vi tar det slutgiltiga beslutet. Vilket namn gillar ni bäst?

Tack för er tid!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket efternamn ska vi välja?
  • Regnbågsfärg
    wert1234 skrev 2014-05-23 08:26:45 följande:

Vi gifter oss snart och nu måste vi bestämma oss för efternamn. Vi tycker att traditionen att kvinnan automatiskt ska ta mannens efternamn, och motsatsen, är lite tråkig. Vi respekterar självklart att andra väljer att göra det, men det känns inte riktigt rätt för oss.

Vi har lite svårt att bestämma oss då det är flera namn vi skulle kunna tänka oss att heta. Många av namnen på listan finns eller har funnits inom familjen och något har vi hittat på själva. Innan söndag ska blanketten in så vi gör ett sista försök att fråga om råd innan vi tar det slutgiltiga beslutet. Vilket namn gillar ni bäst?

Tack för er tid!

Det beror på vad ni heter i förnamn. Det ska ju matcha med namnet.
  • CeeJay

Spontant tycker jag Lindenborg var vackert så jag röstade på det

• blomman07

Vad som helst utom Wagenius.. Det låter hemskt och får mig enbart att tänka på Vagina.

• fluu

Adelfeldt, Lindenborg och Lannheden låter bra. Röstade på Adelfeldt.  Och som någon sa, INTE Wagenius...

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • wert1234

Tack för alla svar. Vi har frågat runt lite, både på Internet och bland vänner och det vi kan konstatera är att alla tycker väldigt olika :) Vi får nog lägga namnen i en hatt, blunda och dra ;)

• YokohamaNr2

Adelfeldt har ju fördelen att börja på A, alltid bra att vara först på klasslistan däremot låter det liiiiite påhittat tycker jag och just att det är adel i början...

Finast tycker jag är Linderskog

• Söt Som Socker

Jag röstade på Holten för att jag trodde att det utalades Holtén. Om det utlas Holtén tycker jag att det var jättefint men lite mindre fint om det faktiskt utalades Holten.

• wert1234
    Söt Som Socker skrev 2014-05-29 12:37:57 följande:
    Jag röstade på Holten för att jag trodde att det utalades Holtén. Om det utlas Holtén tycker jag att det var jättefint men lite mindre fint om det faktiskt utalades Holten.
    Det uttalas Holten med kort e. Det är ett norsk efternamn :)
    YokohamaNr2 skrev 2014-05-29 12:18:43 följande:
    Adelfeldt har ju fördelen att börja på A, alltid bra att vara först på klasslistan smile5.gif däremot låter det liiiiite påhittat tycker jag och just att det är adel i början...

Finast tycker jag är Linderskog
    Ja, det är kanske lite pretentiöst att ha "adel" i sitt efternamn ;) 
  • Mithi

Absolut inte Wagenius.. Inget illa menat, men stort nej från mig! 
    Vad heter ni i förnamn? Det är viktigare att efternamnet passar med förnamnen än att efternamnet låter vackert.

• Söt Som Socker
    wert1234 skrev 2014-05-29 23:25:51 följande:
    Det uttalas Holten med kort e. Det är ett norsk efternamn :)
    YokohamaNr2 skrev 2014-05-29 12:18:43 följande:
    Adelfeldt har ju fördelen att börja på A, alltid bra att vara först på klasslistan däremot låter det liiiiite påhittat tycker jag och just att det är adel i början... Finast tycker jag är Linderskog
    Ja, det är kanske lite pretentiöst att ha "adel" i sitt efternamn ;) 

Jag tycker fortfarande att det var det snyggaste namnet (utan tvekan) :). Även om det hade varit ännu snyggare om det utalades Holtén ;).
Svar på tråden Vilket efternamn ska vi välja?