• Anonym (fundersam)

tredje på g, behålla eller inte?

Hej Jag skriver denna tråden för att få öppna mig lite och kanske hitta någon som jag kan bolla lite idéer med. Jag är 23 år och precis fått reda på att jag blivit oplanerat gravid med tredje barnet, har en på 4,5 och en på 20 månader. Jag är väldigt emot abort och tycker det är något man måste ha väldigt god anledning till för att göra så abort är nästan uteslutet men jag vet inte om jag fysiskt kommer orka med ett barn till men kommer nog inte psykisk klara av en abort. Min sambo säger han är på min sida va jag än gör men att det skulle vara bra att jag hade fast jobb och körkort först. Jag själv vet inte vad jag vill för vill inget av det just nu :( Någon i liknade situation?

• Svar på tråden tredje på g, behålla eller inte?
  • Stårschan

Jag tycker ju att en väldigt god anledning att göra abort är just att du har två barn sedan tidigare, samt att du saknar både körkort och jobb. Tänk lite mer på de barn du redan har och satsa på att göra livet så bra du kan för dem.

Använder du preventivmedel?

• Anonym (fundersam)

Jag har jobb men inte fast! Har förmodligen ändå bara kvar detta jobbet fram tills bebisen är beräknad typ så blir ingen större förlust på detta jobbet. Nej, då vi knappt har sex längre för jag inte vill och jag glömde ta mina piller så blev det att jag "slutade" och tänkte sätta i en p-stav istället. Allt gick så fort och vi hade sex en gång och han kom i mig trots att han visste om att han inte fick göra det. Jag vet ju att det var oansvarigt gjort och därför tycker jag det är ännu jobbigare speciellt om jag kanske vill ha barn senare i livet, varför välja bort ett nu för att skaffa ett sen?

• Stårschan

Hur är familjeförhållandena i övrigt? Har alla barnen samma far? Har han fast jobb? Kommer ni att ha råd med tre barn som nöter vinterkläder och vill hålla på med sport i mellanstadiet? Har du provat spiral? Den är ju svår att glömma att använda.

Ju fler barn du har, desto svårare kommer det att bli att få tid (och råd!) över till dig själv för att hinna med körkortsutbildning och annat som krävs för att vara attraktiv på arbetsmarknaden.

Jag tror att det kan vara lätt att stirra sig blind på att klara av att ha tre småbarn, men det tar inte många år innan de ställer helt andra krav på dig som förälder.

• Anonym (fundersam)

Haft både koppar och hormon så inget för mig! Förhållandet är väl lite som en bergochdalbana men det är inte dåligt, ekonomin är inga problem.

• Anonym (mkt)

Om förhållandet är en berg och dalvana redan lär det inte bli bättre med ett tredje barn, och då kanske du står där utan jobb med 3 barn. Men självklart kan de bo hos fadern.

Du är bara 23 år....och 3 barn vid den åldern..ja, det är mycket.

• puff01

Jag är 29 år och är oplanerat gravid med vårt 4:e barn. är i v 34 nu =) Skulle aldrig ens fundera på abort! Allt går med rätt inställning. Ta inte bort barnet du kommer säkerligen ångra dig! 

• Anonym (fundersam)
    Anonym (mkt) skrev 2014-05-23 11:59:38 följande:
    Om förhållandet är en berg och dalvana redan lär det inte bli bättre med ett tredje barn, och då kanske du står där utan jobb med 3 barn. Men självklart kan de bo hos fadern.

Du är bara 23 år....och 3 barn vid den åldern..ja, det är mycket.
    Fast ett förhållande kan väl inte alltid vara till 100 % bra ?
    tvivlar starkt på att jag kommer stå själv med 3 barn eller att sambon tar dom, såna saker gå i värsta fall lösa på bättre sätt.

så förstå inte riktigt din spydiga kommentar, man kan ju tro att folk tycker abort är som att gå och pissa !
  • Anonym (fundersam)
    puff01 skrev 2014-05-23 12:02:56 följande:
    Jag är 29 år och är oplanerat gravid med vårt 4:e barn. är i v 34 nu =) Skulle aldrig ens fundera på abort! Allt går med rätt inställning. Ta inte bort barnet du kommer säkerligen ångra dig! 
    Jag är rädd för att jag kommer ångra mig men samtidigt rätt för att jag kommer ångra mig om jag behåller barnet.
    Har en närstående som precis gjorde en abort pga "inte rätt tillfälle" och jag kan fortfarande inte riktigt smälta det då det verkade vara så enkelt för dom.
    Men först tar man ett piller sen får man ju gå hemma i 2 dagar och fundera på hur dum i huvudet man egentligen är som tog det där pillret för att sen ligga på förlossningen en halv jävla dag för man ska blöda.

Åhh suck vet inte va jag sak göra !! :(
  • Anonym (allt går ! :-))

Följ hjärtat Allt ordnar sig även om du behåller och livets förutsättningar inte är det bästa. Om du väldigt gärna vill ha barnet, klarar du allt kring det. Bättre det än att må dåligt resten av livet för att man gjorde något man egentligen inte ville... Du kan alltid prata med en kurator på abortmottagningen innan du tar beslut och bolla tankarna med honom/henne. Det gjorde jag. Det fick mig att besluta mig.

• dooleys85

Jag var i samma sits med nr.3 med skillnaden att Pappan inte ville ha barnet trots vi kört oskyddat i över 1 år och han visste jag var emot abort.

Jag behöll. Och han älskade henne lika mkt som de andra 2.

Dock separera vi när minsta var 2 år, men inte pga det.

Jag träffa en ny och fick veta jag var gravid när vi endast varit ihop i 3 veckor.

Den gången valde jag dock att göra abort.

¸.?*¨*?☆ Isaac 051109, Elias 080923, Nova 101231☆?*¨*?¸.
  • Anonym (fundersam)

Jag har nog bestämt mig för att behålla då jag inte psykiskt kommer klara av att göra en abort och risken finns att jag kommer lägga skulden på min sambo då jag känner att det är hans fel att jag är gravid (självklart vet jag att jag har mig själv att skylla också)

Men ska nog ändå prata med en kurator som är van vid såna här situationer.

Anledningen till att jag inte vill ha barn nu är för jag känner mig för ung och endast en jag umgås med har barn (1) men hon är 8 år äldre än jag och nu väntar jag mitt tredje :s sen kan jag se det som en fördel att gör jag färdigt barnen nu så hinner jag ändå få min "fritid" när jag blir äldre sen, Sånt som jag inte gjorde när jag var ung.

Jag har även sagt att jag vill ha en till barn men känns lite tidigt nu men känns så fel att välja bort denna bebisen för att kanske skaffa ett om några år.

Åsikterna som slåss inom mig just nu är att jag vill inte ha ett till barn nu men tar jag bort det kommer jag säkert ångra mig och ha ångest. :/

• Anonym (allt går ! :-))

Lycka till Det blir nog bra med allt Ett litet barn ångrar man sällan.

Svar på tråden tredje på g, behålla eller inte?