• smurfmillan

flintastek i ugn, hur?? Recept tack!!

Har en flintastek i kylskåpet som jag vill tillaga i ugn. Jag undrar därför om nån kan berätta hur ni brukar gör, temperatur på ugnen (har inte varmluft) och tillagningstid osv.

Tack på förhand!!

• Svar på tråden flintastek i ugn, hur?? Recept tack!!
  • Aniiee
    Ogago skrev 2014-05-23 16:59:48 följande:
    Nja, vänta lite nu.

Det är stooor skillnad mellan flintastek och en julskinka.
    (1) Julskinkan är rimmad, det är inte flintasteken.
    (2) Formen. dom liknar ju inte ens varandra. En är platt, en är rund.
    (3) Flintasteken brukar vara marinerad. Vem marinerar julskinkan?

Så in med den i ugnen, men tillaga den som en flintastek, inte som en julskinka.
    Fast flintasteken sitter på grisens skinka, precis som julskinkan och sommarens skinkstek. Det är till och med så att flintasteken ibland ÄR julskinkan, alla de julskinkorna med ben som inte såldes........
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Ogago
    Aniiee skrev 2014-05-23 22:32:50 följande:
    Fast flintasteken sitter på grisens skinka, precis som julskinkan och sommarens skinkstek. Det är till och med så att flintasteken ibland ÄR julskinkan, alla de julskinkorna med ben som inte såldes........
    Visst är det så, men julskinkan är rimmad, det är inte flintasteken. Försök göra julskinka av en orimmad skinka och du får bara en gris-stek utan någon som helst julkänsla.

För du vet väl vad 'rimmad' är, eller hur?
  • Aniiee
    Ogago skrev 2014-05-24 11:11:16 följande:
    Visst är det så, men julskinkan är rimmad, det är inte flintasteken. Försök göra julskinka av en orimmad skinka och du får bara en gris-stek utan någon som helst julkänsla.

För du vet väl vad 'rimmad' är, eller hur?
    Försökte du göra dig lustig nu?

Alla rimmar inte sin julskinka. De flesta gör det, men jag vet i alla fall fem familjer som inte gör det..... men det är de säkert ensamma om Solig

Hur som haver så är det hugget som stucket hur man gör den. Släng den på grillen, i stekpannan eller ugnen, det går lika, bra vilket som.
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Ogago
    Aniiee skrev 2014-05-24 15:21:31 följande:
    Försökte du göra dig lustig nu?

Alla rimmar inte sin julskinka. De flesta gör det, men jag vet i alla fall fem familjer som inte gör det..... men det är de säkert ensamma om Solig
    Men då är det inte julskinka, även om dom kanske kallar det, då blir det vanlig skink-stek.
    Julskinka är alltid rimmad, annars är det skink-stek.
    Rimmad flinta-stek har jag aldrig hört talas om.

Wiki säger:
    "Julskinka är en rimmad skinka (från gris) som först ugnsbakats eller kokats (spadet brukar sparas till dopp i grytan) och sedan griljerats med senap. Julskinka anses av många i Sverige som obligatoriskt vid jul och dukas fram från julafton och under de övriga juldagarna. Den brukar serveras tillsammans med senap."

Och, nej, du kom precis på mej vid ett tillfälle jag inte alls avser mej vara lustig.
  • Drottningen70
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-05-23 16:45:42 följande:
    Då kan jag lära dig något nytt idag: flintastek är inte ett djur, eller ens en egen styckningsdel! Till julen äter många s.k. julskinka, vilket alltså är samma del av grisen som, ja just det, FLINTASTEK. Och grillkrydda samt marinad används som bekant frekvent runt de svenska grillarna. Så det finns ingen anledning att vara så nedlåtande mot den stackars flintasteken. 

Nje. Julskinka är en rimmad hel skinka. Inte att förknippas med en tjock skiva vanligt skinkstek, som dessutom är nedsölad med nån läskig fabriksgrillkrydda. Även om själva styckningsdelen kommer från samma del av djuret så är det två helt olika produkter.
  • Carnitas
    Ogago skrev 2014-05-23 16:59:48 följande:
    Nja, vänta lite nu.

Det är stooor skillnad mellan flintastek och en julskinka.
    (1) Julskinkan är rimmad, det är inte flintasteken.
    (2) Formen. dom liknar ju inte ens varandra. En är platt, en är rund.
    (3) Flintasteken brukar vara marinerad. Vem marinerar julskinkan?

Så in med den i ugnen, men tillaga den som en flintastek, inte som en julskinka.

Det är samma styckningsdetalj, men i en annan form.

Sen när den är kryddad, så är den även rimmad till viss del.

Jag skulle kört den med en rub(då jag hade valt en okryddad flinta).
    125grader tills den nått 55-60grader, sen ta ut den.

Sen på med grillen(full fräs) och penslat på någon god glaze, som jag bränner fast när värmen är uppe i på grillen i ugnen.

Tar inte mer än någon minut per sida.

Vila i 10min, sen skiva upp den om alla inte har varsin flintastek.

Till detta skulle jag ha en god sallad, en bakad potatis och en BBQ-sås.

Typ denna bbqpitboys.com/recipes/bbq-sauce-country-style
    Som är grymt god till gris och grillat.
    Och rub typ denna bbqpitboys.com/recipes/cajun-rub

• Ogago
    Carnitas skrev 2014-05-24 19:51:19 följande:

Det är samma styckningsdetalj, men i en annan form.

Sen när den är kryddad, så är den även rimmad till viss del.

Du har aldrig smakat riktig julskinka, hör jag.

Men ditt recept på flinta i ugn verkar helt okej!
  • Grande Rock
    Ogago skrev 2014-05-24 21:56:15 följande:

Förutsatt att du inte byter ut köttbiten under rimningen är den precis som du fortfarande samma arsle
    It's Good But It Just Ain't Right
  • Carnitas
    Ogago skrev 2014-05-24 21:56:15 följande:

Jo, det har jag.

Dock är det stor skillnad i hur man tillagar det.

Men fortfarande samma del på grisen, som man har till julskinkan och flintan.

• Ogago
    Carnitas skrev 2014-05-24 22:17:56 följande:

Jo, det har jag.

Dock är det stor skillnad i hur man tillagar det.

Men fortfarande samma del på grisen, som man har till julskinkan och flintan.

Ingen säger emot dej där. Självklart är det samma styckningsdetalj. Vem säger nåt annat?

Fråga handlarn efter rimmad flintastek så kommer han att himla med ögonen och säga att nej, det finns inte. Men vill du beställa rimmad flinta, så naturligtvis gör vi det. Och då kommer det också att smaka julskinka av den. Såvida du inte marinerar den i flint-marinad.
  • Carnitas
    Ogago skrev 2014-05-25 07:37:49 följande:
    Ingen säger emot dej där. Självklart är det samma styckningsdetalj. Vem säger nåt annat?

Fråga handlarn efter rimmad flintastek så kommer han att himla med ögonen och säga att nej, det finns inte. Men vill du beställa rimmad flinta, så naturligtvis gör vi det. Och då kommer det också att smaka julskinka av den. Såvida du inte marinerar den i flint-marinad.

Jag säger detta, för det slås bakut när man nämner julskinka.

Bara för man inte kallar det rimmat, så betyder inte det att det är saltat som julskinkan är.

Men med lite kryddor också.

Detta säger jag för det var ett jävla tjafs om rimmat som argument att det inte är samma sak.

Finns inget som säger man inte kan smaksätta julskinkan.

• Drottningen70
    Carnitas skrev 2014-05-25 13:36:58 följande:
    Jag säger detta, för det slås bakut när man nämner julskinka.

Bara för man inte kallar det rimmat, så betyder inte det att det är saltat som julskinkan är.Men med lite kryddor också.Detta säger jag för det var ett jävla tjafs om rimmat som argument att det inte är samma sak.Finns inget som säger man inte kan smaksätta julskinkan.

Fast du, rimmat är inte samma sak som att man slänger på lite salt...
  • Carnitas
    Drottningen70 skrev 2014-05-25 13:46:02 följande:

Fast du, rimmat är inte samma sak som att man slänger på lite salt...

Nä, jag vet att det är mer, och det är inte detta som är poängen.

• Aniiee
    maria71 skrev 2016-07-13 19:53:53 följande:

hej 200  grader i ugn ca 25 min men vänd efter halva tiden

Grattis till veckans trådlyft. TS har säkert ätit upp sin flintastek, så här 2 år senare.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
Svar på tråden flintastek i ugn, hur?? Recept tack!!