• Anonym (U)

    SGI skydd

    Hejsan!

    Jag undrar, om jag blir sjuk från min anställning, ska jag meddela er då eller gör min chef det? Jag menar om jag skulle bli förkyld en dag eller dylikt, alltså ingen längre sjukdom. Eller räcker det att meddela chefen? Måste då chefen meddela er eller hur går det till?

    Sedan undrar jag, jag har en anställning som jag är föräldraledig från ganska ofta. Skyddar hela tiden mitt SGI med antingen föräldrapenning eller jobb 5 dagar i veckan. Nu har jag även en enskild firma som jag jobbar med på helgerna. Kan mitt SGI ändras till min nackdel på grund av min enskilda firma? Som sagt har jag alltså en anställning också.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden SGI skydd
  • Försäkringskassan
    Hej!

    Har man en arbetsgivare som betalar sjuklön de första 14 dagarna är det till dem man ska göra en anmälan. Är man sjuk mer än 14 dagar gör arbetsgivaren en anmälan till oss.
    Har man en enskild firma och bli sjuk ska man göra sjukanmälan till oss sin första sjuka dag.
    Om man blir sjuk en dag då man begärt föräldrapenning ska man också kontakta oss sin första sjuka dag.
     När det gäller SGI räknas både inkomst från anställning och den enskilda firman in i årsinkomsten.
    Skickar med 2 länkar där du kan läsa om SGI både för anställd och enskild företagare.

    www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatper.../!

    www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatper.../!

    Hälsningar
    Lotta,handläggare
Svar på tråden SGI skydd