• Anonym (undrande)

    Sjukskriven och arbetslös

    Hej!

    Jag har varit sjukskriven en längre tid på 100 % t.o.m. sista maj.

    Därefter har min läkare planerat (om jag mår bättre) att jag ska vara sjukskriven 25 % en månad, sedan 50 % o.s.v. Den tiden som jag inte är sjukskriven ska jag då söka arbete.

    För några dagar sedan fick jag något slags förhandsbesked från FK att jag förmodligen inte kan beviljas sjukpenning efter den sista maj. Hur kan FK redan nu veta det om läkaren inte ens har skrivit något sjukintyg för perioden efter den sista maj?

    Vad händer om läkaren skriver sjukintyg på 75 % och jag anmäler mig till AF som arbetslös på 50 %? Strular det till min SGI om FK sedan beslutar att jag inte har rätt till sjukpenning? Kan man i efterhand då anmäla till AF och a-kassan att man ska vara inskriven som arbetslös på mer än 25 %? Eller räknas det då som ett glapp i inkomsten vilket sänker SGI?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Sjukskriven och arbetslös
  • Anonym (undrande)

    "Vad händer om läkaren skriver sjukintyg på 75 % och jag anmäler mig till AF som arbetslös på 25 %?", skulle det stå.

  • Försäkringskassan

    Hej!

    I detta forum kan vi endast svara på generella frågor om sjukförsäkringen, då du har frågor om ditt enskilda ärende kan du kontakta din handläggare på Försäkringskassan. Vet du inte vem handläggaren är kan du kontakta oss på 0771-524 524 så kan vi förmedla en kontakt till denne så blir du uppringd inom två arbetsdagar.

    När man har fått ett beslut om avslag är det viktigt att anmäla sig och stå som aktivt arbetssökande på Arbetsförmedling.

    Man kan inte anmäla sig som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen i efterhand.

    Du kan även kontakta oss på 0771-524 524 för mer information, då vi här endast kan svara generellt.

    Vi har öppet följande tider:

    Måndag-fredag kl. 08.00-21.00
    Lördag kl. 08.00-15.00
    Söndag kl. 15.00-21.00

    Hälsningar
    Gabriella, handläggare

Svar på tråden Sjukskriven och arbetslös