• visvto

Ska börja ett sent avbrytande i morgon. Hur orkar man gå igenom detta?

I morgon ska jag till sjukhuset. Ta första tabletten. Avstanna graviditeten. Sen blir det att föda ut fostret, mitt barn, på måndag.

Jag och min man har tagit beslutet att avbryta efter tråkigt besked på fvp. Kommer att vara i 16+1 när barnet ska ut.

Men hur ska jag orka, hur ska jag kunna leva med mig själv efter att ha bestämt att avsluta någons liv?
    Jag fattar inte...

• Svar på tråden Ska börja ett sent avbrytande i morgon. Hur orkar man gå igenom detta?
  • Anonym (en dag i taget)

Genom att ta en dag i taget och genom att veta att ni fattar rätt beslut. Vilket ni gör. 

• amiofo

Man klarar det för att man måste.

En dag i taget, låt det ta den tid det tar. Ta hjälp när ni känner att det behövs. För mig tog det flera dagar innan det sjönk helt in och jag behövde gå till kurator.

Inboxa om du vill.

• amiofo

Man klarar av att leva med det för jag tänker på vilket liv hade barnet fått om det hade fått födas. Det ena hade klarat hela graviditeten.

• visvto

Nu är det över. Själva aborten kändes okej, det gick snabbt och ganska smärtfritt.

Vi valde att se på lillebror efteråt och det var både skönt och sorgligt. Men vi hoppas det ska hjälpa oss i vår sorgeprocess, för även om vi gjort det otroligt hemska valet att avbryta hans liv är han ett barn vi sörjer. Det låter dubbelt men så är det.

Nu är det bara våra känslor kvar...

• mr me

Vad visade provet på, om jag får fråga?

• Jeaninne
    Anonym (en dag i taget) skrev 2014-05-23 20:02:26 följande:
    Genom att ta en dag i taget och genom att veta att ni fattar rätt beslut. Vilket ni gör. 
    Hur kan du veta det?
  • Heart for U

Berättigad fråga.
    Finns en lögnmyt man göder angående abortdilemman, om att man tar rätt beslut. Det man bestämmer blir liksom rätt, vet det låter dumt men så resonerar man.
    Tyvärr tar vi fel beslut ibland, en del som man får ångra resten av sitt liv.
    Speciellt om man väljer om någon annan, på liv och död för den människan.

Angående TS, är det absolut ingen chans att barnet kan överleva då om det får födas?
    En del felprognoser har ju ställts också, "dödsdömda barn" och utdömda barn har visat sig klara sig bra när föräldrarna vägrat att göra abort. 

• visvto
    Heart for U skrev 2014-06-10 20:07:48 följande:
    Berättigad fråga.
    Finns en lögnmyt man göder angående abortdilemman, om att man tar rätt beslut. Det man bestämmer blir liksom rätt, vet det låter dumt men så resonerar man.

Angående TS, är det absolut ingen chans att barnet kan överleva då om det får födas?
    En del felprognoser har ju ställts också, "dödsdömda barn" och utdömda barn har visat sig klara sig bra när föräldrarna vägrat att göra abort. 
    Jo, barnet bkanske hade överlevt. Men vi vet inte vilken typ av liv det fått. Däremor vet vi att våra nuvarande barns liv hade ändrats, då de fått mindre tid än nu. Vi vet inte heller hur ekonomin och vårt förhållande klarat detta. Man kan aldrig veta. Någonsin. Men jag anser att ingen kan säga att valet var fel, om man inte själv varit i samma situation.
  • Jeaninne
    Heart for U skrev 2014-06-10 20:07:48 följande:
    Berättigad fråga.

Nu först såg jag att det handlade om ett svårt sjukt eller funktionshindrat foster. Då blir det ju en annan sak. Men jag ser det där yttrandet "du vet att du gör rätt" även när kvinnor frågar om sina abortplaner av andra anledningar. Och till och med när det handlar om kvinnor som är tillräckligt gamla för att ta hand om ett barn, som har ett socialt stöd och inga sociala problem o.s.v.. Ändå skriver folk liksom rutinmässigt och stöttar dem i att göra abort.
  • Heart for U
    visvto skrev 2014-06-10 20:27:58 följande:
    Jo, barnet bkanske hade överlevt. Men vi vet inte vilken typ av liv det fått. Däremor vet vi att våra nuvarande barns liv hade ändrats, då de fått mindre tid än nu. Vi vet inte heller hur ekonomin och vårt förhållande klarat detta. Man kan aldrig veta. Någonsin. Men jag anser att ingen kan säga att valet var fel, om man inte själv varit i samma situation.
    Förlåt, TS. Missade att det hela var över.
    Tänker på dig och känner stort medlidande, det var ett svårt dilemma. Hoppas det till sist ordnar sig ändå även om detta var mycket sorgligt. Hoppas du får uppleva tröst också.
Svar på tråden Ska börja ett sent avbrytande i morgon. Hur orkar man gå igenom detta?