• MoaElis

Långhårig dvärgtax, erfarenheter?

Jag funderar på att skaffa en Långhårig dvärgtax. Men jag undrar då om man kan ha taxen som sällskapshund? Det är klart att det GÅR, men jag vill ha en ganska lugn och stabil hund. Så -kräver de mycket för att bli det, och måste de jaga för att inte bli olyckliga hundar? Går det att ha dem lösa, eller drar de direkt? Jag undrar även om de är mycket skälliga? Jag vill träna lite lydnad, och kanske agility när hunden blivit vuxen -är det möjligt? eller är taxen helt omöjligt envis, och självständig? Gillar de generellt att kela?

Många frågar, men tacksam för alla erfarenheter av tax! Jag har hört att det skiljer sig en del mellan taxarna (finns ju korthåriga och strävhåriga också), så det är främst den långhåriga jag är intresserad av.

• Svar på tråden Långhårig dvärgtax, erfarenheter?
  • Haskel

Jag har en släkting som haft flera långhårig taxar. Hon har inte jagat. Jag är själv jägare och "jakthundsägare", en hund som är lika mycket familjehund. Under ungefär halva året är det olagligt att jaga, varpå man får göra annat med hunden. Agility, spårträning, är exempel på sådant där hunden får anstränga både kropp och sinne. Så det går bra att ha en tax som sällskapshund.

De är mycket sällskapliga, trevliga och lugna. De är iof ganska "skälliga" då de blir ivriga. Men med mycket lydnad går det att få bukt med. 

Kort och gott, passar långhårig dvärgtax alldeles utmärkt för de ändamål du önskar och nämner.

• MoaElis

Tack för ditt svar! Vet du om hon kan ha sina hundar lösa?

• Haskel
    MoaElis skrev 2014-05-23 23:52:25 följande:
    Tack för ditt svar! Vet du om hon kan ha sina hundar lösa?
    Hon bor i lägenhet, och har aldrig haft någon av dem lösa.

Men däremot vet jag att man kan ha alla hundraser lösa, med rätt lydnad och träning. Jag har min jakthund lös, och kan alltid stoppa honom från jakt, trots att han tillhör de mest jaktvilliga raser. Hunden vet även att om inte jag eller någon annan är i närheten, så ska han hålla sig hemma. 

Med mycket aktivitet går det bra att ha en tax lös.
  • MoaElis
    Haskel skrev 2014-05-24 01:24:36 följande:
    Hon bor i lägenhet, och har aldrig haft någon av dem lösa.

Men däremot vet jag att man kan ha alla hundraser lösa, med rätt lydnad och träning. Jag har min jakthund lös, och kan alltid stoppa honom från jakt, trots att han tillhör de mest jaktvilliga raser. Hunden vet även att om inte jag eller någon annan är i närheten, så ska han hålla sig hemma. 

Med mycket aktivitet går det bra att ha en tax lös.
    Ja okej. Jag vill gärna kunna ha mina hundar lösa nämligen. Men många säger att det i princip är omöjligt med tax. Hur har du tränat inkallning med din? 
  • Haskel
    MoaElis skrev 2014-05-24 10:31:47 följande:
    Ja okej. Jag vill gärna kunna ha mina hundar lösa nämligen. Men många säger att det i princip är omöjligt med tax. Hur har du tränat inkallning med din? 
    Ärligt talat har jag inte tränat någon direkt inkallning. Jag har mest använt mig av "Cesar Milans" förhållningssätt. Dvs att man med tydligt ledarskap, håller sig som flockledare till hunden. Det är inte du som behöver hålla koll på hunden, utan hunden som håller koll på dig. Inkallning, och sådan blir då naturligt, och är inget som direkt behöver tränas.

Det finns lättare och svårare hundar. Taxen är en jakthund i grund och botten, vilket gör den nyfiken och ganska krävande. Den måste alltså få anstränga hjärnan och arbeta mycket. Men å andra sidan är det på många sätt lättare att dressera och träna en jakthund, just tack vare att den älskar att arbeta och lära sig saker.

Du som vill träna agility och annat kommer att få mycket gratis i träning och "ledarskap".
  • MoaElis
    Haskel skrev 2014-05-24 10:55:07 följande:
    Ärligt talat har jag inte tränat någon direkt inkallning. Jag har mest använt mig av "Cesar Milans" förhållningssätt. Dvs att man med tydligt ledarskap, håller sig som flockledare till hunden. Det är inte du som behöver hålla koll på hunden, utan hunden som håller koll på dig. Inkallning, och sådan blir då naturligt, och är inget som direkt behöver tränas.

Det finns lättare och svårare hundar. Taxen är en jakthund i grund och botten, vilket gör den nyfiken och ganska krävande. Den måste alltså få anstränga hjärnan och arbeta mycket. Men å andra sidan är det på många sätt lättare att dressera och träna en jakthund, just tack vare att den älskar att arbeta och lära sig saker.

Du som vill träna agility och annat kommer att få mycket gratis i träning och "ledarskap".
    Jag som hade hoppats på lite bra tips! Vad menar du med ett tydligt ledarskap? Alltså hur har du gjort för att uppnå att hunden håller koll på dig, och inte tvärt om?
  • Dexter dot com

Om du är ute efter en sällskapshund finns det många mer lämpliga raser än en tax även om dvärg/LH har mindre jaktinstinkt.
    Vad är det du ser i taxen som ingen annan ras har?

• MoaElis
    Dexter dot com skrev 2014-05-24 16:45:27 följande:
    Om du är ute efter en sällskapshund finns det många mer lämpliga raser än en tax även om dvärg/LH har mindre jaktinstinkt.
    Vad är det du ser i taxen som ingen annan ras har?
    Ja, det är väl mest att jag fastnat för dessa hundar bara. Det blir ju inte bara promenader utan lite mer än så, alltså en aktiv sällskapshund... 

Tar gärna emot fler erfarenheter!
  • mattiiildiz

Jag har en korthårig dvärgtax. Jag har honom som sällskapshund.

Jag bor i stan så brukar inte ha honom lös. Men har haft honom lös ett par gånger om det inte är människor eller andra hundar i närheten och det funkar bra. Han kommer bra överens med både andra hundar och människor.

Han är inte speciellt skällig, han skäller lite när man lämnar honom ensam o när han busar. Han är jätte kelig och vill gärna sitta i knät. Han är envis, men om man är bestämd så ger han sig ganska snabbt :)

• MoaElis

Ja jag har köpt mig en tax nu och hon är underbar :)

Svar på tråden Långhårig dvärgtax, erfarenheter?