• Tjejjen89

Kan jag vägra gå med på delad vårdnad?

För 4 månader sedan fick jag barn. Pappan och jag har nu gått skilda vägar. Faderskapet är precis fastställt men jag har ensam vårdnad än så länge. Pappan kommer vilja ha delad vårdnad. Min fråga är nu kan jag vägra gå med på detta?

• Svar på tråden Kan jag vägra gå med på delad vårdnad?
  • Tjejjen89

Hans mamma och jag har jätte bra kontakt och ses minst en gång i veckan. Hon vet situationen men vill inte blanda sig i. Vill inte förstöra vår relation då hon vill träffa sitt barnbarn och vet att enda chansen är via mig antar jag

• mariblo

Jag tror du tänker helt rätt. Låt honom visa vad han går för, sköta sitt umgänge, höra av sig till sitt barn mm och var noga med att inte stå i vägen för deras umgänge även om du är förbannad. Kanske växer han i rollen som pappa och då kan gemensam vårdnad vara ett alternativ längre fram. Men absolut inte under föräldraledigheten, jag tror verkligen inte att en så liten mår bra av att flyttas helt plötsligt. Och det där med att den andra föräldern då bara ska ha barnet dagtid.. Nja, ta hand om liten bebis varje natt och gå till jobbet varje dag medan den andra utvilad tar dagarna? Låter som en rätt dålig lösning i mina öron för separerade i mina öron. Är själv gravid och ensamstående och har exakt samma funderingar. Jag vill självfallet att min dotter ska ha en bra relation till sin pappa men mitt jobb är inte att bygga den relationen, däremot ska jag göra mitt bästa för att underlätta den med min dotters bästa i första rummet. I mitt fall tycker pappan det är mitt jobb att säga till honom när det är dags att hälsa på, om hon behöver något, att han inte behöver hänga på till UL, kurser etc om jag inte uttryckligen säger det. Lite mer intresse än så får han nog visa för att få ut den "ledighet" han suktar efter.

• sthlmsgirl94

Varför ska ni inte ha delad vårdnad? Tror du att han kommer vara dålig för ditt barn eller en dålig pappa på nåt sätt och inte kunna ta hand om barnet? om inte, så borde du inte kräva ensam vårdad, det är riktigt elakt.

• skpklm
    sthlmsgirl94 skrev 2014-05-26 20:42:21 följande:
    Varför ska ni inte ha delad vårdnad? Tror du att han kommer vara dålig för ditt barn eller en dålig pappa på nåt sätt och inte kunna ta hand om barnet? om inte, så borde du inte kräva ensam vårdad, det är riktigt elakt.
    Återigen;  den juridiska vårdnaden har ingenting med ett barns rätt till umgänge med sina båda föräldrar att göra!
    Alla pappor har umgängesrätt om de inte missbrukat den oerhört gravt.

Kräva  behöver man inte som ogift mor,  man får automatiskt ensam vårdnad.

Gnisslar samarbetet redan innan barnet är fött eller när det är litet -  varför utsätta sig för risken att behöva jaga ett ex varje gång papper ska skrivas på och lämnas in till förskola,  skola etc?
  • La Lola
    sthlmsgirl94 skrev 2014-05-26 20:42:21 följande:
    Du pratar ju om 2 skilda saker.
    Barnet skulle kunna bo växelvis o ändå skulle Ts kunna ha ensam vårdnad.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Linnez
    Tjejjen89 skrev 2014-05-24 23:38:43 följande:
    Ja de låter egentligen som de bästa! Mitt jobb är trotts allt att ta hand om vår dotter inte jaga honom. Men de är svårt ibalnd då ja vill att de umgås samt inte kan förstå hur man kan skita i sitt barn så pass!
    Är det du som ringer så träffar han henne för du säger åt honom. Det är hans ansvar.

Ni ska kunna skrika på varandra om ert PRIVATA i telefon men det ska endå vara en självklarhet att han kommer på umgänget imån kl 16.
    Ni får lära er att hålla ert och dotterns på varsitt håll. Du kanske borde säg till honom nästa gång att även om du är förbannad på honom så betyder det inte att umgänget ska upphöra, för ert bråk har inte med henne å göra, hon ska inte lida av det.

Skriv inte på för gemensam vårdnad. Jag har en dotter i förskoleålder, delad vårdnad, pappan har inte haft "tid" att se hennes sedan augusti, aldrig ringt heller. Han har själv sagt att han inte har tid fast vi bor ganska nära varandra. Ja han kan ju ha flyttat med, vad vet jag. 

Gå till familjerätten och bestäm tider med dem som ska följas. Måste han avboka av för annat kom upp så fattar man att han inte ska ha vårdnad. Han kommer vara ensam förälder när han har barn, då ska han kunna ha tid 2-3h varannan dag.

Lycka till
    Lycka till
  • Tjejjen89

Tack för alla era svar! Känner mig så säker på min sak nu! Ska aldrig hindra honom från att träffa vår dotter men heller inte jaga honom.. Han fortsätter bara i vanlig ordning att dyka upp då det passar honom och inte alls då vi bestämt eller han lovat att komma..

• Lindsey Egot the only one
    Tjejjen89 skrev 2014-06-08 00:38:21 följande:

Tack för alla era svar! Känner mig så säker på min sak nu! Ska aldrig hindra honom från att träffa vår dotter men heller inte jaga honom.. Han fortsätter bara i vanlig ordning att dyka upp då det passar honom och inte alls då vi bestämt eller han lovat att komma..

Fast dyker han bara upp och det inte passar dig har du rätt att neka honom. Tex om ni ska iväg, barnet ska sova osv. Han måste lära sig att avtala tid och inte bara dyka upp när det passar honom. Du ska ju kunna leva och planera ditt och barnets liv utan att bli abrupt avbrutna. Att bara dyka upp utan förvarning eller ringa 10 minuter innan är inte heller ok.
    mariblo skrev 2014-05-26 20:37:15 följande:

Jag tror du tänker helt rätt. Låt honom visa vad han går för, sköta sitt umgänge, höra av sig till sitt barn mm och var noga med att inte stå i vägen för deras umgänge även om du är förbannad. Kanske växer han i rollen som pappa och då kan gemensam vårdnad vara ett alternativ längre fram. Men absolut inte under föräldraledigheten, jag tror verkligen inte att en så liten mår bra av att flyttas helt plötsligt. Och det där med att den andra föräldern då bara ska ha barnet dagtid.. Nja, ta hand om liten bebis varje natt och gå till jobbet varje dag medan den andra utvilad tar dagarna? Låter som en rätt dålig lösning i mina öron för separerade i mina öron. Är själv gravid och ensamstående och har exakt samma funderingar. Jag vill självfallet att min dotter ska ha en bra relation till sin pappa men mitt jobb är inte att bygga den relationen, däremot ska jag göra mitt bästa för att underlätta den med min dotters bästa i första rummet. I mitt fall tycker pappan det är mitt jobb att säga till honom när det är dags att hälsa på, om hon behöver något, att han inte behöver hänga på till UL, kurser etc om jag inte uttryckligen säger det. Lite mer intresse än så får han nog visa för att få ut den "ledighet" han suktar efter.

Haha.... Är han fem år eller? Du ska säga till som om han vore ett barn som inte kan ta ansvar utan måste bli tillsagd. Vilken mupp!
  • skpklm
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-06-09 11:23:40 följande:
    Fast dyker han bara upp och det inte passar dig har du rätt att neka honom. Tex om ni ska iväg, barnet ska sova osv. Han måste lära sig att avtala tid och inte bara dyka upp när det passar honom. Du ska ju kunna leva och planera ditt och barnets liv utan att bli abrupt avbrutna. Att bara dyka upp utan förvarning eller ringa 10 minuter innan är inte heller ok.
    Vissa personer verkar absolut inte klara att inordna sig,  kan inte ha tillräcklig framförhållning  (eller att ha en chef över sig).   Pappan till vårt barn klarade inte det enligt den sambo han lyckades hålla ihop med i nära tio år efter mig -.akademisk utbildning och eget företag till trots..

Jag försökte verkligen,  med stöd av handläggare på soc,  familjerådgivare och advokater att styra upp hans umgänge med barnet.  
    skpklm skrev 2014-06-10 22:41:39 följande:
    Vissa personer verkar absolut inte klara att inordna sig,  kan inte ha tillräcklig framförhållning  (eller att ha en chef över sig).   Pappan till vårt barn klarade inte det enligt den sambo han lyckades hålla ihop med i nära tio år efter mig -.akademisk utbildning och eget företag till trots..

Jag försökte verkligen,  med stöd av handläggare på soc,  familjerådgivare och advokater att styra upp hans umgänge med barnet.  
    Men det är inte du som ska jaga honom och se till att allt funkar friktionsfritt utan han har ansvar för sitt umgänge med ert barn i samråd med dig. Du aska inte agera vårdnadshavare över även honom.
  • skpklm
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-06-10 23:13:40 följande:
    Men det är inte du som ska jaga honom och se till att allt funkar friktionsfritt utan han har ansvar för sitt umgänge med ert barn i samråd med dig. Du aska inte agera vårdnadshavare över även honom.
    Vi har uppenbarligen inte liknande erfarenheter,  än mindre förmåga att förstå varandra.   På FL  kan man trycka på "Visa endast"  för att se vad en person har skrivit.  I inlägg nr 48 skrev jag just om det;  att Ts aldrig ska jaga pappan och tjata om umgänge....

Samråd -  ja,  det låter vackert!   Alla före detta makar klarar inte att samråda.  I Sverige finns domstolar som då ställer upp.   Ibland är det faktiskt bäst att domstolen fastställer umgänge.   Passar det sedan inte umgängesföräldern att träffa sitt barn de tider han i domstol krävt umgänge  kan boendeföräldern självklart inte tvinga personen att hämta sitt/sina barn.
Svar på tråden Kan jag vägra gå med på delad vårdnad?