• flambards

Bärsele för kort - hjälp!

Hej! Jag undrar vilken bärsele som jag ska köpa till min kommande baby, problemet är att jag är en kortis. Vad har ni andra kortisar investerat i för bärsele? Min syster hade en babybjrn, men den kändes alldeles obekväm och för stor. Jag kikar lite på den som heter ErgoBaby http://lekmer.se/barn-och-baby/bara-och-sitta/barselar/ergobaby-b%C3%A4rsele-sp%C3%A4dbarnsinl%C3%A4gg-original-svart-camel , men har inte den blekaste egentligen. Hjälp?

• Svar på tråden Bärsele för kort - hjälp!
  • Pandamamma79

Lite nyfiken på varför du tycker att din längd spelar roll inför valet? Varför har inte en babybjörn funkat?

• fesun

Ergo sitter riktigt dåligt på mig som är kort, funkar jättebra på ryggen men kan inte ha barnen fram utan att få jätteont i axlarna. Har hört att andra korta haft samma problem. Kan inte rekommendera någon annan sele dock, använde sjal när de var små!

• flambards

Det spelar roll eftersom det sällan är så att prylar är anpassade efter var mina höfter sitter samt var mina axlar sitter. Babybjörn t ex. - den sitter för långt ner på höften och för högt upp i ansiktet, för stor helt enkelt. 

Hmm, jag är inte så intresserad av sjal.. Önskar ha en bärsele, men kan tänka mig att det kan vara svårt att hitta ett som passar bra. Tänkte att kanske ergo var för stor, det ser lite så ut.

• Pandamamma79

Jag är 158 och har aldrig märkt skillnad.

Har haft sjal och en ergo kopia från tradera.

• Flickan och kråkan

Det är stor skillnad på de ergonomiska bärselarna och vissa passar större bärare bäst, andra mindre. Ergon är oftast inte något jättebra val om man är kort - axelbanden är för långa vilket gör att man inte kan dra åt ordentligt och vikten hamnar tokigt. Pognae är väldigt lik ergon men passar små bärare mycket bättre. Andra selar som passar små bärare bra är Boba och beck butterfly II t.ex. (de flesta av becks modeller passar mindre bärare. Jag är 160 och väger 47kg. Allra bäst passar Boba (men jag har bara burit i 2G som man inte kan ha till nyfödd, så vet inte hur t.ex. 4G är till en nyfödd), men även Pognae och beco butterfly sitter bra på mig. Kommer att beställa en wompat snart också.

Jag kan inte ha ergo, manduca, tula exempelvis.

• flambards
    Pandamamma79 skrev 2014-05-24 11:58:06 följande:
    Jag är 158 och har aldrig märkt skillnad.
    Har haft sjal och en ergo kopia från tradera.
    Har du provat ergo också? Vad heter ergokopian annars? 
  • flambards
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-24 12:05:52 följande:
    Det är stor skillnad på de ergonomiska bärselarna och vissa passar större bärare bäst, andra mindre. Ergon är oftast inte något jättebra val om man är kort - axelbanden är för långa vilket gör att man inte kan dra åt ordentligt och vikten hamnar tokigt. Pognae är väldigt lik ergon men passar små bärare mycket bättre. Andra selar som passar små bärare bra är Boba och beck butterfly II t.ex. (de flesta av becks modeller passar mindre bärare. Jag är 160 och väger 47kg. Allra bäst passar Boba (men jag har bara burit i 2G som man inte kan ha till nyfödd, så vet inte hur t.ex. 4G är till en nyfödd), men även Pognae och beco butterfly sitter bra på mig. Kommer att beställa en wompat snart också.

Jag kan inte ha ergo, manduca, tula exempelvis.
    Ja, jag misstänkte ju att det var så. Tack så jättemycket för dina rekommendationer, jag ska kolla upp detta. Jag är 155 och väger i vanliga fall (när jag ej är gravid) runt 45 kg så jag tror kanske att jag borde kunna ha samma som du.
  • Flickan och kråkan
    flambards skrev 2014-05-24 12:40:04 följande:
    Vad är en hybrid?
    Det är ett mellanting mellan sjal och sele. Det är i och för sig meitai med . Meitai har ett höftbälte som man knyter och axelband (smala eller utbredbara) som man knyter. Hybrid har ett höftbälte som en bärsele - vadderat höftbälte med spänne - och sedan axelband som man knyter.

Babyhawk har t.ex. alla varianterna:
    www.babyhawk.com/In-Stock-Carriers_c_14.html
  • flambards

Den modellen ser bra ut! Är det själva märket som heter Hybrid eller modellen? Är meitai ett märke? Vilka märken är det annars som jag ska hålla utkik efter (om du vet)? Haha, jag kan ingenting om sådant här!

Stort tack som upplyser. Vilken tur att du hittade min tråd! Skrattande 

• Flickan och kråkan
    flambards skrev 2014-05-24 13:24:40 följande:
    Den modellen ser bra ut! Är det själva märket som heter Hybrid eller modellen? Är meitai ett märke? Vilka märken är det annars som jag ska hålla utkik efter (om du vet)? Haha, jag kan ingenting om sådant här!

Stort tack som upplyser. Vilken tur att du hittade min tråd! Skrattande 
    Både mei tai och hybrid är modeller, sedan finns det olika märken. Jag är inte jättekunnig på mei tai och hybrid så du får vända dig till dem som är riktig hemma på dem på sjalbarn . Jag har en bb-tai som är en väldigt omtyckt mei tai. Det är en wrap conversion som alltså helt är gjord av sjaltyg vilket ger bästa avlastning då det är diagonalvävt. Den har utbredbara axelband. Men det är ju mycket en smaksak, vad man gillar bäst och hur gammalt barn man har. Ska man bära en 1-2-åring så behöver man rejälare mei tai än om man ska bära en nyfödd etc. Hybrider brukar vara svårare att få tag på. Knyt an sålde "Barma" tidigare, men ny får man beställa dem direkt:
    syttochgjort.se/barma/hybrid

Fördelen med att få dem uppsydda är ju att man just kan få en sele eller hybrid som passar just en själv när man är lite mindre än "normalt" exempelvis.
  • Pandamamma79
    flambards skrev 2014-05-24 12:06:04 följande:
    Har du provat ergo också? Vad heter ergokopian annars? 
    Sök på "bärsele" på tradera, finns massor. Tänk på att de inte är testade utan billiga kopior sydda i ant. Kina...behöver inte vara dåliga för det men...de är ändå inte testade.

Vi hade en ett kort tag bara så bar henne aldrig så länge i en sån.
  • Flickan och kråkan
    Pandamamma79 skrev 2014-05-24 16:03:45 följande:
    Sök på "bärsele" på tradera, finns massor. Tänk på att de inte är testade utan billiga kopior sydda i ant. Kina...behöver inte vara dåliga för det men...de är ändå inte testade.
    Vi hade en ett kort tag bara så bar henne aldrig så länge i en sån.
    Man behöver göra vissa förstärkningar på tradera-kopiorna.
Svar på tråden Bärsele för kort - hjälp!