• Aniiee

Jag har inga kläder. Hjälp mig!

Efter att ha tvingat mig själv att tvätta alla kläder jag har, vilket inte var så mycket, har jag nu kasserat typ ALLT! Gamla slitna t-shirts, mitt enda par jeans, som hade stort hål, munkjacka som inte höll ihop någonstans, hittade inte ett enda par maka strumpor i tvätthögen, nästan inga underkläder, det mesta åkte, gammalt som det var, och som sagt, det var inte så mycket från början. Det var nästan så att precis allt rök.

Nu är det så här att jag 1: inte är det minsta bra på mode eller något som har med det att göra 2: får ångest, riktig ångest med hjärtklappning och grejer, av att handla kläder ens online. Klädaffärer ute på stan är fullständigt, sanslöst uteslutet. Så snälla, snälla, hjälp mig att hitta kläder! Och föreslå också gärna hur många av olika plagg men kan tänkas behöva (som sagt, jag hade ett par jeans. Och ett par mjukisbyxor. Framförhållning, vad är det? Solig)

Länka gärna tips!

Behöver ni veta något mer så fråga gärna, och tack så hemskt mycket på förhand. Ni skulle bara veta hur glad jag blir av minsta lilla tips =)

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Svar på tråden Jag har inga kläder. Hjälp mig!
  • Aniiee
    Grappa skrev 2014-05-24 21:31:51 följande:
    Och sen köper du 10 par likadana strumpor på typ H&M så har du aldrig mer problemet med omaka strumpor. Jag brukar köpa ett dussin, använda nåt år, sen kastar jag alla och köper en bunt nya. Underbart att bara ha strumpor som matchar.
    Smart =p
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    användarnamn1 skrev 2014-05-24 21:45:59 följande:
    Jag är också androgyn, lite skiftande, men det kan man ju vara på olika sätt, och det där med kei fick jag googla. Kläder för den typen av stiluttryck hittar man väl inte i vanliga affärer? Om det är sånt du vill ha så har jag ingen koll alls tyvärr. Jag har egentligen ingen koll alls för "vanliga" kläder heller, men med begränsad budget in mind hade jag köpt några tank tops, som den här och i olika färger - www.hm.com/se/product/02737?article=02737-G - alternativt något sånt här beroende på vad du vill ha för passform - www.hm.com/se/product/08280?article=08280-N // www.hm.com/se/product/28809?article=28809-C#article=28809-C  Det finns ju också vanliga rakt upp och ner enfärgade t-shirts med olika passform att välja på därifrån.

Till vardags hade jag haft antingen herrskjorta eller "tjejkofta" till linnet beroende på vad jag känner för, och beroende på väder. Med skjortor är det väl väldigt olika vad man gillar/om man gillar, men jag ser att både det där zalando som nån nämnde ovan, och hm, har massor att välja på. Med tjejkofta menar jag något i den här stilen: www.hm.com/se/product/06130?article=06130-N   - de är användbara när/om man är på det humöret. Nån i en mörkare grå, nån i en ljusare grå, nån med lite färg kanske. Passar bra med linne till schyssta jeans. En sån här tröja är användbar: www.hm.com/se/product/08261?article=08261-J.

Jeans, ptja - min syster gav mig ett par av sina från Lindex, som är både snygga och bekväma. För mer maskulina jeans, som person med femininna former, får man mer prova sig fram. Övriga byxor: chinos, herrmodell jag gillar: www.hm.com/se/product/25199?article=25199-B#article=25199-B  Motsvarande tjejmodell som inte ser billig och konstig ut känns det som att man får leta i dyrare butiker efter, men sådana byxor är väldigt användbara.

För sommaren är det bra att ha ett par linnebyxor eller byxor av funktionsmaterial också, för att inte avlida av värme/fukt.

Ja, nja, vet inte varför jag försökte vara hjälpsam nu - är som sagt inget vidare med kläder, och möten som man ska vara väldigt proper på vågar jag inte ge mig in på - gissar kjol/pressade byxor + linne + kavaj, och nån liten scarf, hehe...  men lycka till hursomhelst:)
    Googlar man på kei får man mest upp Visual Kei, och det är ju lite.... speciellt. Men riktigt så out there klär jag mig ju inte =P Inte till vardags i alla fall.

Tack för länkarna. Jag tyckte om den där koftan =)
  • Aniiee
    Sorbus skrev 2014-05-24 21:46:03 följande:
    Personal shopper-servicen tänkte jag också föreslå. Jag har aldrig testat själv men skulle gärna göra det, det verkar himla skönt att någon annan letar fram grejer till en och jag skulle vilja förnya hela garderoben på en gång. Jag tror de brukar ha  rekommenderad summa man ska tänka sig dock, så möjligen är det inte optimalt om man har en tight budget.
    Annars förslår jag att gå ut och shoppa en dag när det inte är mycket folk på stan och så välja mindre affärer (inte kedjorna) med hjälpsam personal. Jag handlar inte kläder så ofta men när jag gör det gillar jag att gå till små affärer med lite eget utbud. Jag har några affärer jag gillar för om man kommer när det inte är mycket folk  så får man alltid en massa hjälp. Jag kan berätta vad jag skulle vilja ha och så går de runt och letar fram olika plagg till mig som jag får prova. Så köper jag gärna flera saker på en gång, så har jag det gjort liksom.
    =) Bra idé. När är det lite folk på stan? Osdagar klockan 14? Ah, helt lost.... Solig
  • MHBW81

Precis läst igenom tråden. Kan ju tipsa om butikerna på gamla brogatan vid Hötorget. Där finns det mycket som har att göra med alternativa klädstilar. Mitt på dagen en vardag är nog bästa tiden att shoppa på då alla ungar och tonåringar är i skolan och de flesta andra jobbar.

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • Chocoholica

Skit i modet! Välj det DU tycker är snyggt. Punkt! 

Make chocolate cake not war.
  • Aniiee
    MHBW81 skrev 2014-05-24 23:15:02 följande:
    Precis läst igenom tråden. Kan ju tipsa om butikerna på gamla brogatan vid Hötorget. Där finns det mycket som har att göra med alternativa klädstilar. Mitt på dagen en vardag är nog bästa tiden att shoppa på då alla ungar och tonåringar är i skolan och de flesta andra jobbar.
    Ja, mitt på dagen en vardag låter som en bra idé.
  • Aniiee
    Chocoholica skrev 2014-05-24 23:18:05 följande:
    Skit i modet! Välj det DU tycker är snyggt. Punkt! 
    Det handlar inte om det, men annars är det ett bra råd Solig
  • Sorbus
    Aniiee skrev 2014-05-24 23:38:40 följande:
    Ja, mitt på dagen en vardag låter som en bra idé.
    Ja, det brukar vara bra. Sämsta möjliga är lördag en lönehelg. Jag fattar egentligen inte det där med lönehelg men om man gärna shoppar när andra inte gör det så kan man ta en dag i den senare delen av månaden, men innan löner mm utbetalas. Jag känner inte till Stockholms shopping så väl, men det brukar ju finnas populärare shoppingområden och lugnare så där kan man också välja vart man går.
  • Aniiee
    Sorbus skrev 2014-05-24 23:50:47 följande:
    Ja, det brukar vara bra. Sämsta möjliga är lördag en lönehelg. Jag fattar egentligen inte det där med lönehelg men om man gärna shoppar när andra inte gör det så kan man ta en dag i den senare delen av månaden, men innan löner mm utbetalas. Jag känner inte till Stockholms shopping så väl, men det brukar ju finnas populärare shoppingområden och lugnare så där kan man också välja vart man går.
    Jag får lön två veckor efter alla andra Solig Det blir säkert bra!
  • Penida

Åh Anniee, du har väl en helfin bror? Skulle han kunna tänka sig att shoppa åt dig så du slapp känna den ångesten?

Avskyr CIO-metoder
  • Aniiee
    Penida skrev 2014-05-24 23:55:10 följande:
    Åh Anniee, du har väl en helfin bror? Skulle han kunna tänka sig att shoppa åt dig så du slapp känna den ångesten?
    Ja, det har jag Solig Men, nej..... honom skickar man inte ut att shoppa kläder =P Antingen kommer vi hem med potatissäckar för en tia, eller hela burberrys..... Men man kanske kan ha med honom som moraliskt stöd. Och, om jag tänker efter, kanske småtjejerna också. Och gör en grej av det. 
  • Sorbus
    Aniiee skrev 2014-05-24 23:54:45 följande:
    Jag får lön två veckor efter alla andra Solig Det blir säkert bra!
    lycka till!
  • Penida
    Aniiee skrev 2014-05-24 23:59:13 följande:
    Ja, det har jag Solig Men, nej..... honom skickar man inte ut att shoppa kläder =P Antingen kommer vi hem med potatissäckar för en tia, eller hela burberrys..... Men man kanske kan ha med honom som moraliskt stöd. Och, om jag tänker efter, kanske småtjejerna också. Och gör en grej av det. 
    Okej, brorsan funkar inte. Ta då hjälp av någon annan som tjejerna kanske? Du ska självklart inte behöva känna ångest, ta hjälp av människor i din närhet som kan underlätta för dig.
    Avskyr CIO-metoder
  • Aniiee
    Sorbus skrev 2014-05-25 00:04:04 följande:
    lycka till!
    Tack!
  • Aniiee
    Penida skrev 2014-05-25 00:06:38 följande:
    Okej, brorsan funkar inte. Ta då hjälp av någon annan som tjejerna kanske? Du ska självklart inte behöva känna ångest, ta hjälp av människor i din närhet som kan underlätta för dig.
    Ja, ska luska lite. Solig
  • Colourfulrainbow

Satsa på basplagg, tex tre koftor, en grå, en svart och en vit. Vill du inte handla jeans så ofta så köp ett par ljusare jeans. Mörka jeans kan bli lite sjaskiga efter ett tag. Linnen är användbara, kan du ha under koftorna. Vanliga svarta leggings är användbara, bra att ha till tunikor, eller varför inte en lång kofta?

• Penida
    Aniiee skrev 2014-05-25 00:16:32 följande:
    Ja, ska luska lite. Solig
    Gör så. Jag är säker på att du har fina människor omkring dig som är villiga att hjälpa. Var inte rädd att acceptera deras hjälpGlad
    Avskyr CIO-metoder
  • katastrofplantagen
    Aniiee skrev 2014-05-24 21:05:15 följande:
    Vra lista =) Tack! Det är lättare när jag har något att utgå ifrån.
    Np. Säg till om du behöver mer hjälp :)
Svar på tråden Jag har inga kläder. Hjälp mig!