• MångasMamma

Kattungar som är ute

Hoppas någon som kan katter kan hjälpa mig med en undran.
    Jag var igår och tittade på kattungar, planen var att köpa två stycken som jag ska ha som innekatter, det är vanlig huskatt. När jag kom till dom som hade katterna så var både kattmamma och alla ungar utomhus och var tydligen det hela dagarna. Min fråga är nu ifall det är helt kört för mig att ha kattungar som växt upp såhär som innekatter? Dom som hade katterna var inte särskilt pratsamma och det var svårt att ställa frågor om det här direkt till dom.

Borde jag avstå att köpa kattungarna eller tror ni det går att ha dem inne?

• Svar på tråden Kattungar som är ute
  • Whitetrash86

Eftersom dom är så pass unga tror jag inte det ska bli några problem, stimulerar du dom tillräckligt med lek, ytor så att dom kan titta ut, kanske  balkong? så kommer det nog gå jätte bra (kan ju inte svara för kattens personlighet)

• MångasMamma

Har en stor uteplats (inget gräs tyvärr) som har tak, håller på att sätta nät runt hela och tanken var att bygga upp något klätterträd där ute som dom kan klättra i. Blev mest orolig över att det skulle vara svårt att vänja dom med liv inne när dom levt som dom gjort hittills. Dom verkar inte heller vidare vana vid folk utan var rätt skygga. Gick att plocka upp dom men dom verkade nervösa och ville mest springa och gömma sig.

Ska vara hemma och plugga hela sommaren så har mycket tid att vara med dom. Hur gör man som bäst tama?

• nemo1

Inga problem. Men se till att de är vaccinerade x 2 innan flytt. Helt galet att låta kattungarna vara ute innan en vaccinering. Kattungarna kan ha kattsnuva som ligger latent och som vid stress(en flytt från mamma) kan bryta ut. Titta även i öronen på dom så att de inte har hunnit få skabb. Du vet säkert att det enligt lag är förbjudet att skilja kattungar från dess mamma innan de är minst tolv veckor.

• MångasMamma

Dom var 10 veckor nu, fick hämta om två veckor sa dom. Dom var vaccinerade 1 gång. Hade ätit Friskies torrmat. Tänkte försöka byta ut det efterhand mot något bättre.

• Whitetrash86
    MångasMamma skrev 2014-05-25 11:57:58 följande:
    Har en stor uteplats (inget gräs tyvärr) som har tak, håller på att sätta nät runt hela och tanken var att bygga upp något klätterträd där ute som dom kan klättra i. Blev mest orolig över att det skulle vara svårt att vänja dom med liv inne när dom levt som dom gjort hittills. Dom verkar inte heller vidare vana vid folk utan var rätt skygga. Gick att plocka upp dom men dom verkade nervösa och ville mest springa och gömma sig.
    Ska vara hemma och plugga hela sommaren så har mycket tid att vara med dom. Hur gör man som bäst tama?
    "Alla" kattungar är skygga i början. Vissa mer än andra såklart.

Det tog nästan 2 veckor för min katter att komma fram från under soffan, sängen osv och ist lägga sig i våra knän för att mysa. Ta det lugnt, låt dom kolla in er, så ska du se att dom kommer fram.

Uteplatsen låter underbar. Gräs är inte så viktigt Glad
    Tänk bara på att ställa maten, kattlådan samt transportburen nära varandra i början, dom kommer inte vilja springa genom hela huset för att göra var sak.
  • nemo1
    MångasMamma skrev 2014-05-25 12:30:23 följande:
    Dom var 10 veckor nu, fick hämta om två veckor sa dom. Dom var vaccinerade 1 gång. Hade ätit Friskies torrmat. Tänkte försöka byta ut det efterhand mot något bättre.
    Får du med vaccinationskortet? Hör efter om detta nu då många ljuger om att kattungarna är vaccinerade för att ta ett högre pris.Kan du inte fråga om de kan ge den andra sprutan också och lägga på det på priset?
    Friskis är det sämsta fodret man kan ge så jag blir mycket misstänksam om de verkligen är vaccinerade.

Tänk på att inte ge nytt foder första veckorna (tyvärr) Sedan fasa in det ny med början av några kulor. Köp ett kvalitetsfoder (ej Royal Canin) i djuraffär. Att köpa torrfoder i mataffären är big no no. Ge gärna även blötmat, tex Mjau i tetra då blötmat är mycket bättre än alla torrfoder.
  • MångasMamma

Dom sa att dom skulle skicka med vaccinationskort, så hoppas det stämmer. Betalar 2000:- för två hanar, då skulle dom vara vaccinerade 1 gång men inte chipmärkta.

Har kollat runt lite på olika foder och tyckte Eukanuba (stavning?) verkar vara bra. Tänkte köra med både torrfoder och blötmat.

• nemo1
    MångasMamma skrev 2014-05-25 13:26:08 följande:
    Dom sa att dom skulle skicka med vaccinationskort, så hoppas det stämmer. Betalar 2000:- för två hanar, då skulle dom vara vaccinerade 1 gång men inte chipmärkta.
    Har kollat runt lite på olika foder och tyckte Eukanuba (stavning?) verkar vara bra. Tänkte köra med både torrfoder och blötmat.
    Eukanuba är ett mycket bra foder.Som sagt, fråga om du inte kan få den andra sprutan gjord innan flytt, Den andra ska ges 3-4 veckor efter den första och sen tredje ett år efter. Visar det sej att du inte får med kortet vid hämtning så är kattungarna garanterat inte vaccinerade.
    Bra tips får du på kattstatus.se om andra saker. 
    Om katterna inte är vana vid sluten kisslåda så använd inte det, likaså använd det lådmaterial de är vana vid i början så ni slipper felkissande. En toppensand är Extreme Classic, mycket dryg och håller borta all lukt.
  • MångasMamma

Har köpt kattlåda med tak men utan lucka. Lika bra att ta bort taket/huven även om den är utan lucka?

• nemo1
    MångasMamma skrev 2014-05-25 14:05:39 följande:
    Har köpt kattlåda med tak men utan lucka. Lika bra att ta bort taket/huven även om den är utan lucka?
    Ja om de inte är vana vid det så är det dumt att ta risken. Får dom ett felkissande betende så kan det vara svårt att få bort.
    Tänk på att kastrera katterna vid sex månaders ålder så ni slipper revirkissande också. Passa då även på att idmärka katterna när de ändå är sövda då de måste vara sederade för att göra detta.
    Teckna försäkring från första dagen de kommer hem då det är karens, veterinärbesök är hutlöst dyra.
  • MångasMamma

Pratade med säljarna idag och kollade vilken typ av låda dom var vana med. Tydligen har dom inte gått på låda alls utan kissar och bajsar ute. Kommer tacka nej till köp, vågar inte ta risken att det skulle gå åt skogen med allt och att de kissar ner hela huset. Ska kolla vad katthemmen har för ungar som behöver hem istället. Synd på kattungarna som var väldigt söta och som jag gärna gett ett hem. :(

• nemo1
    MångasMamma skrev 2014-05-27 14:48:43 följande:
    Pratade med säljarna idag och kollade vilken typ av låda dom var vana med. Tydligen har dom inte gått på låda alls utan kissar och bajsar ute. Kommer tacka nej till köp, vågar inte ta risken att det skulle gå åt skogen med allt och att de kissar ner hela huset. Ska kolla vad katthemmen har för ungar som behöver hem istället. Synd på kattungarna som var väldigt söta och som jag gärna gett ett hem. :(
    Jag hjälper hemlösa katter och då mest kattungar. Jag har ALDRIG haft problem med att de inte gör sina behov på lådan och då har de aldrig tidigare varit inomhus de kattungar som kommer hit. 

Men jag förstår din oro och tycker att säljarna är otroligt ansvarslösa som låter ungarna vara ute hela tiden, för det måste de ju vara då om de aldrig går på lådan. De är ju som små barn, är det dags så är det dags NU.

När som helst vimlar det av bokningsbara kattungar på alla katthem och jag blir mycket glad att du istället väljer att hjälpa hemlösa katter istället. Man ska inte gynna dessa oseriösa huskatts"uppfödare"

Jag tror fortfarande inte på att ungarna är vaccinerade då de låter ungarna bo ute och ger det sämsta fodret som finns.
    Var bor du, så kanske jag kan tipsa om katthem.
  • Whitetrash86
    MångasMamma skrev 2014-05-27 14:48:43 följande:
    Ja det där låter inte seriöst alls.
    När jag var och tittade på mina så fick jag veta allt, hur dom tränas att gå på lådan, att dom inte tyckte om hunden i huset, vilket foder dom fick, fick se alla veterinär papper.
    Kolla in ett katthem du, då vet du iaf var du får.
  • nemo1
    MångasMamma skrev 2014-05-27 16:59:48 följande:
    Bor strax utanför Uppsala, tänkte kolla både häromkring och bort mot Stockholm.

Stockholms län

Norrtälje Katthem Stockholms Katthem Djurhjälpen Vaxholm Top Cat Akutgrupp Stockholm Solgläntans kattpensionat och katthem, Vallentuna Kattstallet i Åkeshov Djurfrämjandet Stockholm Kattvärnet, Haninge - Stockholm Tasseland - Värmdön Fisksätra Katthem; Stockholm Södertälje Katthem Kattluckan Stockholm Värmdö Katthem Nynäshamns katthemsförening

1.o Uppsala län

Musses Vänner Djurens Vänner Uppsala Föreningen Samvetet, Uppsala
Svar på tråden Kattungar som är ute