• Anonym (föräldrardagar)

ta tillbaka föräldrardagar

Hejsan! Om jag är föräldrarledig och min kille skriver över sina dagar på mig. Sen lägger jag in föräldrarledighet och då används mina dagar och sen börjar det plockas av hans dagar. Om han då bestämmer sig för att ta tillbaka dagarna, vad händer då? Om jag har lagt in och fått beslut på de dagarna?

• Svar på tråden ta tillbaka föräldrardagar
  • beam82

Jag tror inte att han bara kan plocka tillbaka dem, det är samma procedur som när du fick dagarna av honom från början. Du måste alltså skriva på, godkänna att du ger honom dagar.

• L i n n

För två år sedan kunde pappan till min son bara plocka tillbaka dagarna, utan att jag behövde göra någonting.

Lite snopet att en dag inte ha några dagar kvar :)

Inte ens ett litet brev från FK att de var tillbakatagna...

• L i n n

"Kan jag avstå mina dagar till den andra föräldern? -

Ja. En förälder kan välja att avstå sina dagar till den andra föräldern, det vill säga ge bort sina dagar till den andra föräldern. Man kan bara avstå dagar som inte tillhör de 60 reserverade dagarna på sjukpenningnivå.

Den som har avstått föräldrapenningdagar kan också ta tillbaka dagar som det ännu inte betalats ut ersättning för. Logga in på Mina sidor för att avstå/ta tillbaka dagar. "

• ventilera mera
    beam82 skrev 2014-05-25 22:47:29 följande:
    Jag tror inte att han bara kan plocka tillbaka dem, det är samma procedur som när du fick dagarna av honom från början. Du måste alltså skriva på, godkänna att du ger honom dagar.
    Jo, det kan han. De kan plockas tillbaka utan medgivande.
    Hur det är med dagar som är "beslutade" vet jag inte, bara att om de är utbetalda så är de ju förbrukade och kan inte tas tillbaka såklart.

Jag skulle ringa FK om jag var du, eller ställa frågan i FK:s tråd här, eller på Facebook.
Svar på tråden ta tillbaka föräldrardagar