• Malinn81

Hur hade ni löst det när 9 åring spelar surfplatta/mobilen hela tiden i bilen o 4 åring inte har nåt att spela på

Inget stort problem men tycker bara lite synd om lillkillen på knappt 4 som sitter brevid sin 9 åriga halvbror, som spelar konstant.. Ska på bilsemester i sommar, funderar lite på om det går att lösa. Sist bonus åkte bil med oss satt han o spelade på mobilen tills batteriet dog.. då skulle  han sova istället. Sa 3,5åringen nåt till han eller frågade han något va de bara sccchhh jag spelar kan vi prata när vi är framme.. vilket aldrig inträffade.. skittaskit mot lillkillen ju..

Vi tänkte ge lillkillen en ipad när han fyller år i höst, det känns lite för dyrt att köpa innan. + att han fick en cykel nu i vår. Vi har inte möjligheten att strö pengar vind för våg o ge han dyra saker när som helst.. det är förrästen skattepengarna som kommer att gå till en ipad..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-26 11:25
    Glömde skriva att de nästan aldrig träffas. Bonus har varannan helg, men antingen beror det på sambons jobb-tider, (arbetar inom jordbruk)och bonus är ju stor nu och har fritidsaktiviteter och kompisar i hemorten ca 1h ifrån där vi bor, så blir det mer och mer sällan så här års.. ett par månader sedan sist nu och de har bara träffats snabbvisiter på kusiners kalas osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-26 11:37
    kan inte svara bland de andra svaren. jo grejen är ju att de träffas så sällan så de kan gott prata lite med varandra. ¨går säkert att lösa med dvd därbak med som ni säger :O) vi får väl helt enkelt köpa en dvd också. går det att sätta lurar i mobiler/surfplattor/portabel dvd? blir väl gnäll om ljudet annars kan jag tänka mig..

• Svar på tråden Hur hade ni löst det när 9 åring spelar surfplatta/mobilen hela tiden i bilen o 4 åring inte har nåt att spela på
  • sextiotalist

Är det  något som ger mig taggar utåt är påtvingat umgänge syskon emellan.
    Det hade aldrig blivit så bra relation mellan sambons äldre och vårt gemensamma om vi hade påtvingat umgänge med dom.

Så istället för att "tvinga" storebror att umgås med lillebror, så varför inte hitta något som båda tycker är kul.

Långa resor, då hade jag nog inte ens haft dom baksätet samtidigt hela resan, utan alternera med en vuxen bak.
    Så gjorde vi, jag satt bak med lillebror och de äldre syskonen turades om att sitta fram.

• Malinn81

ja de är med en lösning. kan va så han ser på saken ju. fast o andra sidan väljer han själv att åka med oss på semester.

• sextiotalist
    Malinn81 skrev 2014-05-26 12:15:27 följande:
    ja de är med en lösning. kan va så han ser på saken ju. fast o andra sidan väljer han själv att åka med oss på semester.
    En liten 9-åring kan inte se konsekvenserna av att välja att åka med på semester, han ser troligen framför sig att göra kul saker, inte att han ska underhålla sitt syskon.

Det känns som du förväntar dig mer än vad man kan göra av en kille som är 9år-

Det bästa är ju om de verkligen hade kul med varandra hela tiden, men bara för att man är syskon innebär det inte att man tycker att det är jättekul att umgås.
  • pingeming
    Egendomligt skrev 2014-05-26 11:31:11 följande:
    Det finns ju bärbar DVD med två skärmar, men då måste de ju vara överens om vilken film de vill se också :)
    Nej nej vi har 2 skärmar med egen dvd i men med samma strömkabel ! :D
  • Bling1975

Med så många år mellan dem så tycker jag inte man ska förvänta sig att de ska ha kul tillsammans i bilen. Just bilresorna var ju det värsta med semestern. Själv satt jag med näsan i en bok hela vägen till sommarstugan. Väl på plats kunde jag och lillebror (skiljer 4 år) leka lite ibland men vi är väldigt olika så oftast var det roligare att göra något med mamma eller pappa.

Jag hade satt storebror i framsätet och låtit en vuxen umgås med lillebror istället. Bättre att de får umgås och leka när de passar dem båda. När det gäller att låta det yngre barnet spela/se på film så kanske det kan få låna en mobil av er. Min dotter är bara två men får låna min iPhone. Jag ser bara till att låsa den (guidad åtkomst) så hon inte kan lämna appen jag har startat.

• Dixie
    Malinn81 skrev 2014-05-26 11:52:35 följande:
    nu gick det att svara :O)

det blir väl en portabel dvd förmodar jag.. man tycker ju att de skulle vilja prata med varandra. storebror säger ju bara scchh till lillkillen, o spelar man så är de så tråkigt så då sovar man istället.. nästan så man börjar undra lite vart det kommer ifrån.. beteendet alltså. ipad ska han som sagt få i födelsedagspresent.. har inte råd att köpa nån ny present sen.

men du kan väl inte tvinga en 9åring att prata med sin lillebror - tror inte det ger så där givande diskussioner ändå!

låt 9åringen spel spel i bilen och hitta någon annan underhållning till 4åringen - när ni väl är framme kan ni ju begränsa mobilanvändandet och då kan ju pojkarna hitta på något tillsammans, spela fotboll, bada etc!
  • Modernmom

Lösningen är enkel: en 9-åring behöver inte sitta och spela i bilen! Det är väl NI som bestämmer hur länge han får spela? Inte han själv, hoppas jag. Och en fyraåring eller femåring behöver definitivt inte någon iPad!! Jösses! Vart är världen på väg?

• mammalovis

Problemet verkar ju inte bero på denna semesterresa, utan snarare att ni i normalfallet inte ser till att barnen träffas regelbundet och får umgås som syskon oavsett blodsband eller ej.

Jag har en 3,5-åring och sambon en snart 10-årig tjej. Nu bor vi 2 mil från mamman, så när hon är här varannan helg leker barnen en hel del ihop, sedan ser båda på barnkanalen och den äldsta läser läxor, går ut en sväng i trädgården själv, spelar spel, både riktiga och på mobil. Samtidigt får 10-åringen åka iväg med pappan eller fler av oss på fotbollsmatcher, köruppträdanden mm, men det tar ju inte hela helgen.

Att barnen inte umgåtts på flera månader om umgänget är på regelbunden basis låter som att det är valet från en pappa som inte ser er som en hel familj som ska kunna umgås. Om barnen inte setts på månader mer än på kusinkalas, när träffade då pappan sin son under flera timmar senast????

Jag hade aldrig tillåtit barnen att undvika umgänge helt för kompisarnas skull, en kväll/dag per vh borde barnet kunna avsätta från kompisar och aktiviteter.

För det första behöver familjen träffas ordentligt innan resan och prata igenom vilka regler som gäller. Ska man följa med behöver man inte vara oförskämd och speltiden kan helt klart begränsas. Kräv att den äldste har med sig något mer än mobilen att sysselsätta sig med. Till lillebror får ni packa ner något kul i en ryggsäck. Vi har ingen telefon eller I-pad till den yngsta, även om den äldsta har.

Vi har med kritor och block, klistermärken, någon bok, en docka med kläder, kubpussel i bra ask mm. Sedan får ni anpassa efter hans intressen. Vissa saker kan han välja själv och vissa blir överraskningar.

På vägen brukar vi alltid ha någon stund vi sjunger ihop, sist löste stora tjejen korsord och jag fick hjälpa till med ledtrådar. Det går om man bara vill. Hos oss sitter jag i mitten bak med våra två små och tjejen fram med sin pappa.  Så det mesta går nog om viljan finns och man har gett barnen en bra uppfostran från början.

• Stårschan

Att åka bil är ju för barn ofta så otroligt tråkigt, så där är det helt fritt vad gäller att spela spel och titta på film, för att helt enkelt få tiden att gå. Restriktioner för spelande har vi på andra ställen men inte i bilen. Ge fyraåringen något att leka med i bilen.

• Dixie
    Modernmom skrev 2014-05-26 15:30:46 följande:
    Lösningen är enkel: en 9-åring behöver inte sitta och spela i bilen! Det är väl NI som bestämmer hur länge han får spela? Inte han själv, hoppas jag. Och en fyraåring eller femåring behöver definitivt inte någon iPad!! Jösses! Vart är världen på väg?

Klart de inte behöver, men det underlättar ju bilresan mycket - varför skulle det vara något fel?
  • UniqueSnowflake
    Malinn81 skrev 2014-05-26 11:18:54 följande:
    det är förrästen skattepengarna som kommer att gå till en ipad..
    Det här reagerade jag på. Varför skulle skattebetalare betala er iPad? Menar du skatteåterbäringen? Det är inte skattepengar. Det är dina egna pengar.
  • Malinn81

jo vi har levt snålt resten av året så vi bestämmer ju vart skatteåterbäringen ska gå..

har snackat med sambon om saken och han anser inte att vi har råd med en dvd till just nu. det prioriteras till lite annat eftersom vi åker på lång resa en gång per år..  nja det är nog mest sambons fel att det blivit så här, men jag tror bonus har lite att göra med saken med.. det uppsattas inte lika mycket när vi ger han saker, födelsedagspresenter, julklappar osv.. märks ju tydligt att han bor mest hos sin mamma med andra regler och prioriteringar hur saker och ting ska användas.. vi kan ju knappast komma o sätta upp regler för han när han är hos oss så pass sällan..

• mammalovis

För det första är det ju också upp till din sambo att se till att umgänget blir av. Tycker verkligen din sambo att det är rätt att sonen snart väljer bort umgänget med sin pappa och er familj helt, bara för att vännerna är roligare? Lyckas ni inte styra nu, så har ni snart förlorat honom fullständigt, men det är ju upp till er. Det blir ju mindre dålig stämning i bilen förstås ...

Sedan anser jag det vara totalt fel att sonen ska leva regellöst hos er, det är inget han vinner på när han ska klara sig själv som vuxen så småningom, olika regler gäller i olika sammanhang vart han än kommer.

Visst, jag märker även här att det ska mer klappas medhårs med stora tjejen, MEN hon SKA duscha en andra gång på helgen, hon SKA läsa sina läxor. För allas trevnad är det inte okej att sitta med öppen mun och smacka när man äter o s v. Denna regel finns inte hos mamman, men vi anser det hör till god hyfs, likaså att hjälpas åt att plocka undan efter frukosten och duka av sin tallrik.
    Godis får hon äta efter 3-åringen gått och lagt sig om inte båda får. Ännu har inte 3-åringen insett behovet av lördagsgodis, utan får de gånger hon kommer ihåg att fråga på en lördag eller söndag (hon har kvar choklad sedan alla hjärtans dag). Så en del av våra regler har vi utifrån vad som gagnar ett eller båda barnen., annat efter vanligt folkhyfs. Sedan får andra göra som dem vill i sin familj, när de kommer till förskola-skola gäller det ställets regler och då stöter en del barn på patrull.

• Malinn81
    mammalovis skrev 2014-05-27 17:19:05 följande:
    För det första är det ju också upp till din sambo att se till att umgänget blir av. Tycker verkligen din sambo att det är rätt att sonen snart väljer bort umgänget med sin pappa och er familj helt, bara för att vännerna är roligare? Lyckas ni inte styra nu, så har ni snart förlorat honom fullständigt, men det är ju upp till er. Det blir ju mindre dålig stämning i bilen förstås ...

Sedan anser jag det vara totalt fel att sonen ska leva regellöst hos er, det är inget han vinner på när han ska klara sig själv som vuxen så småningom, olika regler gäller i olika sammanhang vart han än kommer.

Visst, jag märker även här att det ska mer klappas medhårs med stora tjejen, MEN hon SKA duscha en andra gång på helgen, hon SKA läsa sina läxor. För allas trevnad är det inte okej att sitta med öppen mun och smacka när man äter o s v. Denna regel finns inte hos mamman, men vi anser det hör till god hyfs, likaså att hjälpas åt att plocka undan efter frukosten och duka av sin tallrik.
    Godis får hon äta efter 3-åringen gått och lagt sig om inte båda får. Ännu har inte 3-åringen insett behovet av lördagsgodis, utan får de gånger hon kommer ihåg att fråga på en lördag eller söndag (hon har kvar choklad sedan alla hjärtans dag). Så en del av våra regler har vi utifrån vad som gagnar ett eller båda barnen., annat efter vanligt folkhyfs. Sedan får andra göra som dem vill i sin familj, när de kommer till förskola-skola gäller det ställets regler och då stöter en del barn på patrull.
    jo jag håller med dig helt i att det ska funka med regler även på andra ställen.. men jag har fått höra det "nää när han kommer så sällan så kan vi inte sätta upp regler" så det blir lugnast att bara spela med.. tycka synd om lillkillen när han blir sårad osv..

förhoppningsvis avtar vårbruket nu så sambon kan va ledig mer, då finns ju möjligheten där för bonus.. men det bestämmer ju inte jag.. sen kan ju ja tycka att kommer man inte hem nån gång ibland så kan man inte räkna med en hel vecka tillsammans i samma bostad på semestern när ingen av oss känner varandra längre..
    NU FÅR JAG VÄL EN  MASSA PÅHOPP FÖR JAG SA SÅ FÖRMODAR JAG..
  • Dixie
    Malinn81 skrev 2014-05-27 15:32:11 följande:
    jo vi har levt snålt resten av året så vi bestämmer ju vart skatteåterbäringen ska gå..
    men skatteåterbäringen är ju era pengar - det är ju bara pengar ni har "lånat" ut till staten för att ni har betalt in för mycket under året….
  • Dixie
    Malinn81 skrev 2014-05-27 15:32:11 följande:
      nja det är nog mest sambons fel att det blivit så här, men jag tror bonus har lite att göra med saken med.. det uppsattas inte lika mycket när vi ger han saker, födelsedagspresenter, julklappar osv.. märks ju tydligt att han bor mest hos sin mamma med andra regler och prioriteringar hur saker och ting ska användas.. vi kan ju knappast komma o sätta upp regler för han när han är hos oss så pass sällan..
    men du kan ju inte skylla på en 9åring? 
Svar på tråden Hur hade ni löst det när 9 åring spelar surfplatta/mobilen hela tiden i bilen o 4 åring inte har nåt att spela på