• Humlan88

Hur får jag henne att lägga på sig på höfterna?

Jag har en labbetik som väger ca 26 kg. Hon är fin över magen, men däremot är hon väldigt insjunken vid höfterna. Hur får jag henne att lägga på sig både fett och muskler där? Alla tips å råd välkomna!!

• Svar på tråden Hur får jag henne att lägga på sig på höfterna?
  • Hallonbåt02

Simning ,klättring  över stock och sten samt bra  näringsrik mat.
    Prova weight pull kanske för att se om hon gillar det, det bygger fina muskler.

• Humlan88

Vadå friröntgad?

Dexter dot com skrev 2014-05-26 16:15:55 följande:
    Hur tränar du henne fysiskt idag? Är hon friröntgad fram och bak?

• Humlan88

Jo de gör vi, går i skogen varje dag. Simmar när de är fint väder

Hallonbåt02 skrev 2014-05-26 18:13:54 följande:
    Simning ,klättring  över stock och sten samt bra  näringsrik mat. Prova weight pull kanske för att se om hon gillar det, det bygger fina muskler.

• Dexter dot com

Labbarna har ofta problem med leder,armbågar och höfter och ska röntgas innan hårdare träning+ för att uppfödaren ska kunna utvärdera sin avel.

Så innan du tex låter hunden dra, springa i grustag, gå med klövjeväska så bör du röntga hunden så du vet att hon är frisk.

• Pathfinder

Eller så accepterar du henne för den hon är och försöker inte förändra hennes naturliga utseende. Flört

• Humlan88

Ja absolut, men för hennes skull, vill att hon ska vara bra i lederna

Pathfinder skrev 2014-05-26 20:48:02 följande:
    Eller så accepterar du henne för den hon är och försöker inte förändra hennes naturliga utseende. 

• Humlan88

Vad kan det kosta att röntga hos vet då?' Röntgar man bara 1 gång?

Dexter dot com skrev 2014-05-26 20:45:41 följande:
    Labbarna har ofta problem med leder,armbågar och höfter och ska röntgas innan hårdare träning+ för att uppfödaren ska kunna utvärdera sin avel. Så innan du tex låter hunden dra, springa i grustag, gå med klövjeväska så bör du röntga hunden så du vet att hon är frisk.

• Humlan88

De är ingen avelshund utan jag vill bara veta att hon är bra. I höfterna

• Mithra

Bara för att en hund inte ska användas i avel så är det ingen ursäkt för att inte röntga! För att veta vad olika veterinärer tar för röntgen så bör du ringa och kolla. Jag tycker du ska röntga både höfter och armbågar, det brukar finnas paketpris för att röntga både och samtidigt.. räkna med åtminstone 1500-2000kr. Lätt värt det så man vet hur hunden mår i lederna.

Du behöver bara röntga en gång för att veta hur det står till med höfter och armbågar.
    Kennlar anslutna till Svenska Kennelklubben brukar rek sina köpare att röntga sina hundar när hunden fyllt 1år. (Om det är en ras som ofta har problem med armbågar, höfter etc).

• Dexter dot com
    Humlan88 skrev 2014-05-26 21:50:33 följande:
    Vad kan det kosta att röntga hos vet då?' Röntgar man bara 1 gång?
    Ja, vid den åldern behöver du bara röntga en gång och du bör röntga både armbågar och höfter så du inte utsätter hunden för helt fel träning. Nu är det länge sen jag röntgade men ring och fråga om pris.

Har inte uppfödaren varit på dig om röntgen? Jag antar att du inte ögonlyst henne heller då? Passa på när du ändå är där!

Att du vill muskla upp din hund förstår jag men lägga på fett på en labbe som bör hållas slank känns ju tokigt ;)
    Eller är hunden jättemager?
  • Humlan88

Nej hon är inte jättemager mer bör gå up nå kg iaf

Dexter dot com skrev 2014-05-27 05:45:55 följande:
    Ja, vid den åldern behöver du bara röntga en gång och du bör röntga både armbågar och höfter så du inte utsätter hunden för helt fel träning. Nu är det länge sen jag röntgade men ring och fråga om pris. Har inte uppfödaren varit på dig om röntgen? Jag antar att du inte ögonlyst henne heller då? Passa på när du ändå är där! Att du vill muskla upp din hund förstår jag men lägga på fett på en labbe som bör hållas slank känns ju tokigt ;) Eller är hunden jättemager?

• Hallonbåt02
    Humlan88 skrev 2014-05-27 10:38:27 följande:
    Nej hon är inte jättemager mer bör gå up nå kg iaf
    Om du vill att hons ska lägga på lite hull men samtidigt få fina muskler så  använd gärna ett bra färskfoder med näringsrikt innehåll.
    En hund med c höfter kan dra om man tar det försiktigt, om inte för den mentala stimulans så även för att bygga upp muskler.
    Simning är bra att varva då det ofta används i att rehabilitera hundar med dåliga höfter.
Svar på tråden Hur får jag henne att lägga på sig på höfterna?