• jove

Rädd för sparken! När vågar man säga att man är gravid till chefen!?

Hejsan! 

Jag är gravid i vecka sex och mår som en trasa. 
    Ingen energi, illamående, hemsk yrsel och känsla av feber.

Jag jobbar i butik och står med kunder hela dagen. När skall man berätta att man är gravid för chefen? 
    Kan man få sparken av graviditet? 

Min provanställning är slut och har snart jobbat där ett år med bra säljresultat och närvaro.
    Nu känns det omöjligt att behålla dem resultaten, känns som att jag skall kräkas över kunden och har ingen energi alls på jobbet.

Kramis

• Svar på tråden Rädd för sparken! När vågar man säga att man är gravid till chefen!?
  • jove

Vad bra:) Då skall jag berätta det. 
    Hur beter man sig en dag om man mår väldigt dåligt o verkligen inte klarar gå till jobbet.
    Är graviditet en anledning till att sjukskriva sig en dag om man verkligen inte tar sig ur sängen?

Denna helg har vart hemsk o skulle aldrig klarat jobba, tur som man har var jag ledig!:)

• Mandygirl

Ja du kan sjukskriva dig men illamåendet brukar gå över runt vecka 12 ( om man har tur ) ;)

• jove
    Seven Costanza skrev 2014-05-26 20:30:45 följande:

Ja om du är tillsvidareanställd redan är det helt lugnt att berätta när du vill. De får inte säga upp dig, absolut inte! Att arbetsgivare tar chansen att inte ge tillsvidareanställning till en gravid förekommer ju kanske ganska ofta men jag har aldrig hört talas om någon som försökt sparka en tillsvidareanställd för att hon var gravid. Har du dålig relation med din chef eller varför oroar du dig så?
    Nej, det har jag absolut inte!
    Men detta är min första graviditet och om jag själv skulle sätta mig in i en chefroll hade jag kanske inte blivit överlycklig! 
    Känns lite som att man snyltar eller utnyttjar bolaget! Man säljer bra, får vidareanställning och går o blir gravid 4 månader senare! 
  • jove

Ni är verkligen helt underbara här:) Jag har sambo med stabil ekonomi och boende. 
    Det finns ändå oändligt mycket frågor som man inte kan svaret på! 

Tack så hemskt mycket! 

• flambards
    jove skrev 2014-05-26 20:31:20 följande:
    Vad bra:) Då skall jag berätta det. 
    Hur beter man sig en dag om man mår väldigt dåligt o verkligen inte klarar gå till jobbet.
    Är graviditet en anledning till att sjukskriva sig en dag om man verkligen inte tar sig ur sängen?

Denna helg har vart hemsk o skulle aldrig klarat jobba, tur som man har var jag ledig!:)
    Jag är gravid, 17+2, och inväntade min fasta anställning innan jag berättade för min chef. Det var typ i vecka 5. Jag valde att berätta just eftersom jag, precis som du, mådde så fruktansvärt dåligt. Min chef var väldigt förstående och jag har kunnat sjukanmäla mig vid behov. Mitt illamående har varit/är så illa så att jag har blivit sjukskriven av läkare. Just nu är jag sjukskriven 100%. Du kan kolla med din chef om det finns några andra arbetsuppgifter som du kan ta dig an, kanske där du inte har så mycket kundkontakt och där du kanske kan vara mer sittandes eller vad som nu får dig att må mer okej. Omplacering tror jag nämligen är steg ett, så fick jag göra (det hjälpte iof inte alls). Iallafall - till din fråga.. De får inte avskeda dig. Det är mot lagen och du skulle kunna stämma dem för diskriminering om de gör så. Vill du ha ytterligare hjälp och skydd så gå med i facket så har du även dem dig, då är du säkert safe =)
  • Mandygirl

Ju tidigare du berättar att du är gravid så får din chef mer tid på sig att fixa vikarie för dig innan du försvinner på FL. Lycka till med graviditeten :)

• jove
    flambards skrev 2014-05-26 20:40:08 följande:
    Jag är gravid, 17+2, och inväntade min fasta anställning innan jag berättade för min chef. Det var typ i vecka 5. Jag valde att berätta just eftersom jag, precis som du, mådde så fruktansvärt dåligt. Min chef var väldigt förstående och jag har kunnat sjukanmäla mig vid behov. Mitt illamående har varit/är så illa så att jag har blivit sjukskriven av läkare. Just nu är jag sjukskriven 100%. Du kan kolla med din chef om det finns några andra arbetsuppgifter som du kan ta dig an, kanske där du inte har så mycket kundkontakt och där du kanske kan vara mer sittandes eller vad som nu får dig att må mer okej. Omplacering tror jag nämligen är steg ett, så fick jag göra (det hjälpte iof inte alls). Iallafall - till din fråga.. De får inte avskeda dig. Det är mot lagen och du skulle kunna stämma dem för diskriminering om de gör så. Vill du ha ytterligare hjälp och skydd så gå med i facket så har du även dem dig, då är du säkert safe =)
    Stackare, jag hoppas verkligen att du får böja må bättre snart! 
    Borde det inte släppa, alla säger ju att illamåendet skall ge sig vid vecka 12? Hur har du orkat med?
    Har du någon yrsel eller känner du sig febrig? Mår du bara illa eller kräks du också?

Jag skall berätta för min chef och han kommer säkert förstå! Får hoppas på att jag har turen med mig och att det kommer ge sig snart! 
  • jove
    Mandygirl skrev 2014-05-26 20:40:47 följande:
    Ju tidigare du berättar att du är gravid så får din chef mer tid på sig att fixa vikarie för dig innan du försvinner på FL. Lycka till med graviditeten :)
    Tack så hemskt mycket! Kan inte förklara hur glad men nervös jag är över allt! 
    Ser inte fram emot att föda! FYY! 
  • flambards
    jove skrev 2014-05-26 20:45:42 följande:
    Stackare, jag hoppas verkligen att du får böja må bättre snart! 
    Borde det inte släppa, alla säger ju att illamåendet skall ge sig vid vecka 12? Hur har du orkat med?
    Har du någon yrsel eller känner du sig febrig? Mår du bara illa eller kräks du också?

Jag skall berätta för min chef och han kommer säkert förstå! Får hoppas på att jag har turen med mig och att det kommer ge sig snart! 
    Ja, det hoppas jag också på kan jag ju säga :) ! Illamående brukar ha släppt vid det här laget, inte för mig dock för här eskalerar det snarare. Det är trist med illamåendet eftersom det är ganska psykiskt påfrestande, det överskuggar glädjen av att vara gravid litegrand. Jag började kräkas i typ vecka 9 och sedan dess har jag gjort det dagligen. När jag jobbar så kräks jag kanske 10-15 ggr/dag, men om jag får vara hemma och vila så kan jag hålla mig till kanske 3-5 ggr/dag. 

Ja! Berätta för din chef! Du kommer kanske bli förvånad över vilket trevligt bemötande du kan få. Jag fick det, alla har varit jättefina och glada så det känns väldigt bra. Min chef skickade blommor i början av sjukskrivningen vilket var väldigt gulligt. Jag kände också lite som du, som om jag hade ett ansvar över alla andra och mitt jobb, men det lugnar ner sig allt eftersom, det är viktigast att du lyssnar på din kropp!
  • Svensktiger90

Hej! Du kan vara lugn! Din chef kan inte ge dig sparken för att du är gravid , tyckte också det va jobbigt att berätta men skulle han sparka dig för det så kan han råka illa ut ! Är du med i facket?

Svar på tråden Rädd för sparken! När vågar man säga att man är gravid till chefen!?