• Flizan30

Svamp/torsk på bröstvårtorna?

Min dotter har helt vit tunga och har svamp. På bvc sa de att det är vanligt. Men jag undrar hur man vet att man har fått det på bröstvårtorna? Jag har haft sår som är svårläkta och har både haft var och blod samt det gör ont när jag ammar trots att hon har bra tag. Vart kan jag kolla det? Hur blir man isåfalla v med det?

• Svar på tråden Svamp/torsk på bröstvårtorna?
  • Malla1

Jag fick torsk på bröstvårtorna när jag ammade min dotter. På mig kliade det som attan och jag fick även lite vita beläggningar. Jag använde bikarbonatblandning på dotterns tunga och även på mina bröstvårtor efter amning, lät brösten "lufttorka" efter varje amning oxå. Pröva smeta ut lite bröstmjölk runt bröstvårtorna oxå

• Ramborg

När min dotter hade svamp på tungan fick jag rådet från BVC att tvätta med vichyvatten. Man tar tex en torr papperstvättlapp runt fingret, blöter i vichyvatten, och tar ett rejält "tork" på bebisens tunga. De gillar det såklart inte. Men tvåtre gånger om dagen så håller man det i schack. Jag tvättade även mina bröstvårtor med vichyvatten så ofta jag orkade, tänkte att det kan inte skada. Enligt mitt BVC besvärade det inte dottern, enda skälet att behandla var för min skull, för att jag skulle slippa få det i brösten.

42.
  • Flizan30

Tack för tipsen ska prova. Min bebis tunga har svamp så värt att prova

• Soffan

På mig kliade det på bröstvårtorna.

Jag hade vichyvatten jag gnodde in bröstvårtorna och för bebis tog jag en tops och 'dränkte' i vichyvatten och drog på tungan/insida kinderna.

Svar på tråden Svamp/torsk på bröstvårtorna?