• Vick82

Ändra inkomst

1. Hur går jag tillväga för att lämna in uppgifter om ny inkomst. Både jag och min man har fått löneförhöjning.

2. Från när gäller den nya lönen? Jag vet att det gäller från att man skrev under papperna, men om jag fick ny lön  februari, innebär det att jag kommer kunna få pengar för de sjukpenninggrundande dagarna retroaktivt från februari?

• Svar på tråden Ändra inkomst
  • Försäkringskassan

Hej!

Du kan lämna uppgifter om ny inkomst på ansökan nästa gång du ansöker om ersättning.

Vi kan betala ut ersättning retroaktivt beroende på hur ansökan om ersättningen ser ut.
    Retroaktiv utbetalning kan göras, som längst, från datumet då det nya löneavtalet undertecknades.

Hälsningar
    Isolde, handläggare

• Vick82

Tack för svaret!

Men vad menas med "beroende på hur ansökan om ersättningen ser ut"?
    Ge gärna exempel.

• Försäkringskassan

Hej!

Det beror på vilken sorts ersättning du begär. För föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning gäller olika regler för retroaktiv betalning.

För föräldrapenning gäller som längst från det datum löneavtalet undertecknades av förhandlande parter, det vill säga arbetsgivare och fackförbund.

För tillfällig föräldrapenning gäller ny inkomst från första anspråksdatumet som den nya inkomstuppgiften kommer till Försäkringskassans kännedom. Det innebär att man måste ange ny inkomst på sin ansökan för att kunna göraanspråk på den. Är ansökan redan utbetald enligt en äldre inkomst kan man inte få retroaktiv utbetalning.  

Hälsningar

Erling, handläggare. 

Svar på tråden Ändra inkomst