• Pezta

börjat dagis, 1 åring tokskriker när han bara ser sängen??

Hej!

min son som är 13 månader gammal har nu gått på dagis i snart 2 veckor. Innan han började där så ända sedan han var nyfödd så har han alltid sovit i egen säng, han har aldrig sovit med oss. vi la honom som vanligt och han somnar på 5 minuter. Men nu efter att han har börjat på dagis så har det vänt något hemskt! 
    Det är precis som om att han är rädd för att sova nu... Varenda gång han ska sova, antingen mitt på dagen eller det värsta, på natten! så direkt när vi lägger honom och han är VÄLDIGT trött så trotsar han det och tokskriker lungorna ur sig. han låter lite som en ilsk tiger i sin säng. Det låter precis som om han är jätte rädd. vi ger han alltid 5 minuter för att se om han lugnar sig och somnar, men icke! Han gör inte ens uppehåll mellan skriker utan han bara skriker och skriker och tårarna sprutar på honom. Som ett moderligt hjärta som man har för en sån liten så tar man ju givetvist upp honom och sätter sig i soffan med honom och då somnar han direkt när han ligger på ens mage. sen bär vi in honom i sängen igen och då sover han på utan att vakna till ens.

har det här med dagiset att göra med all intryck ? eller att han upplever mer grejjer där som gör att han drömmer lite mer som gör att han inte vågar somna själv?

Hoppas här är fler med erfarenhet inom detta.
    notera att såhär har han ALDRIG varit förut! han är aldrig gnällig och så på dagis heller.

• Svar på tråden börjat dagis, 1 åring tokskriker när han bara ser sängen??
  • The Fugly

Det är en väldigt stor grej för ett litet barn att börja förskolan. Det är både nya intryck och en separation från er och många barn får påverkad sömn. Kan ni sova tillsammans ett litet tag så han kan tanka trygghet på nätterna?

• The Fugly

Ah, såg nu att han sen sover bra. Då räcker det ju bra om han får somna hos er :)

• Pezta

vi har ju låtit honom sova på oss i soffan som vi har märkt att han känner sig tryggast med, När vi gör så och bär in honom till sin säng när han har somnat så sover han felfritt hela natten och vaknar glad och utsövd. Så det är just insövandet som är jobbigt för honom och det är det som mitt mammahjärta brister utav när jag hör honom skrika så 

• Rocket Mania

Varför laga något som inte är trasigt. Varför lägga ett illvrålande och uppenbart förtvivlat barn ensamt när det somnar på ett par minuter i närhet av mamma/pappa?

Har ni gått på myten att man inte ska skämma bort barnet med närhet? En liten newsflash: närhet ger trygghet. Om någon anklagar er för att ha skämt bort ert barn med närhet och kärlek bör ni dessutom känna stolthet, inte skam.

En ettåring är otroligt liten, förskolan är ett jobbigt ställe och intrycken många. Ert barn behöver närhet och trygghet nu, ge honom det.

• Vickan I

Men mammahjärtat behöver ju inte brista. Det finns ingen anledning att tvinga ner han skrikande i sängen i "fem minuter" för att sedan lyfta upp han och trösta. Låt han somna med er trygg och lugn istället. Han visar ju tydligt att det är det han behöver just nu. Det kommer inte göra att han för alltid kommer vägra somna i sin säng. Snarare tvärt om då ni tillgodoser hans extra stora behov av trygghet och närhet nu.

• Pezta
    Rocket Mania skrev 2014-05-28 08:23:25 följande:
    Varför laga något som inte är trasigt. Varför lägga ett illvrålande och uppenbart förtvivlat barn ensamt när det somnar på ett par minuter i närhet av mamma/pappa?

Har ni gått på myten att man inte ska skämma bort barnet med närhet? En liten newsflash: närhet ger trygghet. Om någon anklagar er för att ha skämt bort ert barn med närhet och kärlek bör ni dessutom känna stolthet, inte skam.

En ettåring är otroligt liten, förskolan är ett jobbigt ställe och intrycken många. Ert barn behöver närhet och trygghet nu, ge honom det.
    ja precis! Min sambo har tyvärr fått många påhopp, främst från sina egna föräldrar tyvärr, att vi ger honom den närhet HAN vill ha. vilket de tycker är helt tokfel av oss. Men som jag jämt och ständigt upprepar till dom som tycker detta är att pojkstackaren är ju bara 1 år, och det är ju den tiden i hans ålder som tryggheten och förtroendet hos föräldrern spelar störst roll. Så givetvist ger jag honom all min trygghet och närhet till honom. Så nu när han har börjat bli så här orolig innan läggdags så låter jag alltid honom sova på mig. mitt inlägg var mest varför han har blivit sådan här. men jag börjar förstå svaret med det. han är annars världens gladaste på dagarna
  • Natulcien
    Rocket Mania skrev 2014-05-28 08:23:25 följande:

Exakt så.
    Varför låta ett barn vrålskrika i fem minuter? Låt honom somna med er, så som han är trygg med. Några andra alternativ finns inte.
    Det är sannolikt oerhört jobbigt att börja på förskolan om man bara är 1 år. Stressigt, ovant och tufft på alla sätt. Han går igenom en enorm omställning nu och behöver er närhet och trygghet mer än någonsin. Ge honom det, så går detta sannolikt över snabbare.
  • Natulcien
    Pezta skrev 2014-05-28 08:35:34 följande:
    ja precis! Min sambo har tyvärr fått många påhopp, främst från sina egna föräldrar tyvärr, att vi ger honom den närhet HAN vill ha. vilket de tycker är helt tokfel av oss. Men som jag jämt och ständigt upprepar till dom som tycker detta är att pojkstackaren är ju bara 1 år, och det är ju den tiden i hans ålder som tryggheten och förtroendet hos föräldrern spelar störst roll. Så givetvist ger jag honom all min trygghet och närhet till honom. Så nu när han har börjat bli så här orolig innan läggdags så låter jag alltid honom sova på mig. mitt inlägg var mest varför han har blivit sådan här. men jag börjar förstå svaret med det. han är annars världens gladaste på dagarna smile1.gif
    Du skrev i trådstarten att "vi ger honom alltid fem minuter" och "han skriker och skriker" vilket nog av de flesta tolkas som att han har fått ligga och skrika ganska ofta de senaste veckorna...? Hoppas verkligen att det inte är så.
    Du skriver även att han "trotsar", vilket han alltså inte gör. Han behöver bara trygghet.

Din sambos föräldrar är sannolikt av "den gamla skolan" då man trodde att barn behövde "lufta lungorna" med skrik, och härdas och andra dumheter. Lyssna inte på dem över huvud taget när de kommer med såna okunniga "råd".
  • Pezta

eftersom han nyligen har börjat på dagis och att det här beteendet uppstod för inte så länge sedan, så ja jag har testat att lägga honom under de tre senaste dagarna i 5 minuter, eftersom han ALLTID har gjort så förut. det är väll klart som förälder att man måste testa och se vad det är när man själv inte vet varför han har börjat bete sig så när han aldrig har gjort så förut?  Så varför är det plötsligt jätte fel av mig att testa att lägga honom i 5 minuter när han som alltid förr har somnat på 2 minuter ?det här beteendet är något helt nytt för oss och för vår son, så det är väll självklart att man måste testa sig fram för att se vad det är som bekymrar honom. min huvudfråga var som sagt varför han har börjat bli så ledsen. men nu vet jag det att vissa barn får en störd nattsömn. den här tråden var inte menat att jag skulle få massa påhopp för att jag lägger min son själv i sin säng i 5 minuter??. förstår mig inte på den här sidan längre....l

• Vickan I

Men du ändrar dig ju. Du kan ju inte först skriva en ts om att du under närmare två veckors tid, både vid dag- och nattsömn lägger sonen skrikandes. Du skriver själv att du ALLTID låter han ligga i fem minuter för att se om han ska sluta. Sedan ändrar du dig till att ha gjort det vid endast tre tillfällen osv.

När han innan somnat på två minuter så antar jag att han inte var ledsen? Det vi undrade var varför man väntar i fem minuter när han "tokskriker lungorna ur sig". Dina ord det med. Men det viktiga är ju att han nu somnar tryggt med dig och att det känns bra för er alla.

• Natulcien
    Pezta skrev 2014-05-28 09:30:31 följande:
    eftersom han nyligen har börjat på dagis och att det här beteendet uppstod för inte så länge sedan, så ja jag har testat att lägga honom under de tre senaste dagarna i 5 minuter, eftersom han ALLTID har gjort så förut. det är väll klart som förälder att man måste testa och se vad det är när man själv inte vet varför han har börjat bete sig så när han aldrig har gjort så förut?  Så varför är det plötsligt jätte fel av mig att testa att lägga honom i 5 minuter när han som alltid förr har somnat på 2 minuter ?det här beteendet är något helt nytt för oss och för vår son, så det är väll självklart att man måste testa sig fram för att se vad det är som bekymrar honom. min huvudfråga var som sagt varför han har börjat bli så ledsen. men nu vet jag det att vissa barn får en störd nattsömn. den här tråden var inte menat att jag skulle få massa påhopp för att jag lägger min son själv i sin säng i 5 minuter??. förstår mig inte på den här sidan längre....l
    Om det var mina inlägg du syftade på, så var de inte menade som några påhopp.

Men jag upplevde att du uttryckte dig ganska hårt och kallt i trådstarten och beskrev ditt ledsna barn som "trotsig" och att han "skriker lungorna ur sig" och "låter som en ilsk tiger" och "jätterädd", och att detta bemöts med att "vi ger han alltid 5 minuter för att se om han lugnar sig och somnar, men icke! Han gör inte ens uppehåll mellan skriken utan han bara skriker och skriker och tårarna sprutar på honom".

Då är det väl inte så konstigt att man undrar varför barnet får ligga så länge att han hinner skrika lungorna ur sig och tårarna sprutar, och varför ni inte tog upp honom med en gång, första gången har skrek, istället för att gå och fundera på varför han skriker..?

Men det viktigaste nu är ju att han inte behöver vara ledsen mer, utan får sova i er famn tills den här jobbiga fasen i hans liv är över. Och att ni inte lyssnar på din sambos föräldrar mer.
  • Rocket Mania
    Natulcien skrev 2014-05-28 09:47:10 följande:
    Om det var mina inlägg du syftade på, så var de inte menade som några påhopp.

Men jag upplevde att du uttryckte dig ganska hårt och kallt i trådstarten och beskrev ditt ledsna barn som "trotsig" och att han "skriker lungorna ur sig" och "låter som en ilsk tiger" och "jätterädd", och att detta bemöts med att "vi ger han alltid 5 minuter för att se om han lugnar sig och somnar, men icke! Han gör inte ens uppehåll mellan skriken utan han bara skriker och skriker och tårarna sprutar på honom".

Då är det väl inte så konstigt att man undrar varför barnet får ligga så länge att han hinner skrika lungorna ur sig och tårarna sprutar, och varför ni inte tog upp honom med en gång, första gången har skrek, istället för att gå och fundera på varför han skriker..?

Men det viktigaste nu är ju att han inte behöver vara ledsen mer, utan får sova i er famn tills den här jobbiga fasen i hans liv är över. Och att ni inte lyssnar på din sambos föräldrar mer.
    Amen
  • Pezta

Vad jag menade var att han började på dagis för 2 veckor sedan, detta har börjat smått att han enbart vaknade på natten och var ledsen. Men det här med att han har börjat vara så ledsen vid läggdags har börjat för ett par dagar sedan. Vilket jag såg att jag inte skrev så detaljrikt om i min beskrivning eftersom det inte var frågan i min trådstart. Det svaret jag var ute efter var om där fanns fler som har erfarenheter ned störd nattsömn kopplat till dagis med sina egna barn också. Men visst vill folk kommentera och tycka att jag gör fel att jag har lagt min son i 5 minuter dessa dagarna för att själv veta vad det är som är fel när han annars förut alltid somnar själv efter 2 minuter utan gråt. Och jag vet själv hur jag tar hand om mitt barn och när något såfsnt här nytt uppstår så är det ju ändå inte det enklaste att veta vad felet är, helst när det är första barnet. Så ni får ursäkta i så fall om jag inte skrev det mer detaljrikt eftersom jag ville som sagt bara veta om detta hade något med dagiset att göra. Vilket det tydligen har visat att det är. Det jag menade med trotsa från min sons sida var att han övertog och vände sin rutin plötsligt och oväntat som jag inte kände igen. Men vill vissa av er fortsätta kommentera att jag ändå gör fel så visst, men tråkigt. För jag ser absolut inget fel med det. För nu när det har pågott i ett par dagar så har vi helt enkelt börjat låta honom somna på oss utan att låts honom lägga sig först... Givetvist! Men vissa svarade som sagt på min fråga vilket jag ät tacksam över. Det var som sagt det jag ville veta

• Virvelin

Alltså? Är det här med trygghet, närhet och beovet av att få dessa behov tillgodosedda verkligen newsflash efter ett år som föräldrar?

Hela det här forumet vittnar om det. Var är intresset för barns utveckling, innan?

Svar på tråden börjat dagis, 1 åring tokskriker när han bara ser sängen??