• Emmatrollunge

lägsta dagar eller ej?

Hej Jag jobbar oregelbundet i veckorna och dessutom natt. Men går snart på gravidpenning. Började fundera på nästa steg, föräldra penning. Som jag förstått så kan jag inte ta högsta nivå dagar när jag skulle varit ledig från jobbet. Jobbar man oregelbundet måste man alltså titta dag för dag hur man planerar eller? Jobbar allt mellan 0-6 dagar i veckan. :)

• Svar på tråden lägsta dagar eller ej?
  • Försäkringskassan

Hej!

När du är helt föräldraledig kan du ansöka om föräldrapenning mellan 0-7 dagar i veckan. Detta beror på att föräldrapenningen är kalenderdagsberäknad.

När du planerar din föräldrapenning behöver du inte titta på dag för dag. Du kan planera och ansöka om ersättningen för flera månader i taget.

Om du ansöker via ”Mina Sidor” med hjälp av bankid kommer du få upp en preliminär uträkning på hur mycket ersättning som kan betalas ut för den tiden du planerat för.

Hälsningar
    Isolde, handläggare

• Emmatrollunge

Vad definierar du som "helt" föräldra ledig?

Hela dagar? Eller kan man vara delvis föräldraledig annat än att ta halvdagar.

Visst går det bara en halv dag då?

Om vi nu säger att jag tar 4-5 dagar i veckan under augusti 2014 - april 2015 så behöver jag inte ha koll på vilka dagar jag skulle ha jobbat eller ej utan kan ta vilka dagar som helst?

Skulle man t.ex. kunna ta 4,5 dagar och på så vis "spara" dagar eller hur funkar det?

Frågar man inte får man inget veta ;)

• Emmatrollunge
    Emmatrollunge skrev 2014-05-28 09:59:04 följande:
    Vad definierar du som "helt" föräldra ledig?

Hela dagar? Eller kan man vara delvis föräldraledig annat än att ta halvdagar.

Visst går det bra en halv dag då?

Om vi nu säger att jag tar 4-5 dagar i veckan under augusti 2014 - april 2015 så behöver jag inte ha koll på vilka dagar jag skulle ha jobbat eller ej utan kan ta vilka dagar som helst?

Skulle man t.ex. kunna ta 4,5 dagar och på så vis "spara" dagar eller hur funkar det?

Frågar man inte får man inget veta ;)

• Försäkringskassan

Hej!

Som helt föräldraledig menas med att man är hemma med barnet på heltid.

Man kan ta ut föräldrapenning 1/1, ¾, ½, ¼ och 1/8 dels dagar. Tar du ut en ½ dag så dras det en halv dag från de 240 föräldrapenningdagarna som du får för barnet.

Det går bra att du tar ut 4-5 dagar i veckan så länge du inte tar ut på dagar som du arbetar på.

Ja, du kan spara dagar.

Kom ihåg att från och med barnets ettårsdagar så måste du ta ut minst fem dagar i veckan med föräldrapenning om du är helt föräldraledig och vill skydda din sjukpenninggrundande inkomst (SGI). Här kan du läsa mer; https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/barnet_ett_ar/!

Hälsningar
    Malin, handläggare 

Svar på tråden lägsta dagar eller ej?