• Anonym (Gravid)

    Frågor om föräldraledigt

    Hej!

    Jag satt igår och försökte bli lite klokare på hur det fungerar med föräldrapening nu när jag går hem med mitt första barn. Barnet är beräknad den 27 Juni och då jag har ett kontorsjobb kommer jag alltså inte kunna ta ut någon graviditetspenning. Jag kommer ta ut semester från den 5 juni till och med den 31 Juni och därefter föräldraledigt från den 1 Juli.

    När jag var inne på sidan och ville lägga in om föräldraledigt så stod det att barnet måste vara registrerat på försäkringskassan för att man ska kunna lägga in sina dagar. Måste jag alltså vänta tills barnet är fött innan jag kan lägga in om föräldraledigt?

    Jag tänkte ta ut 4 heldagar i veckan och 1 halvdag (sjukpenningsnivå). Finns det några specifika regler för hur många hel/halvdagar i veckan som man kan ta ut? Får jag ta ut lön vid sidan av föräldraledigheten? Jobbar som säljare på provision och kommer därför kunna plocka ut lite lön fast att jag går hemma.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Frågor om föräldraledigt
  • Försäkringskassan

    Hej,

    Det problem att du inte kan ansöka på ett ofött barn är ett fel vi är medvetna om.
    Det går att lösa direkt om du kontaktar oss på 0771-524 524 annars blir det löst först när barnet är fött och barnet blivit registrerat och fått ett personnummer.

    Under barnets första levnadsår så får du ansöka hur lite/mycket som du vill. (som mest 7 dagar I veckan)
    När barnet fyllt ett år och man är fortsatt helt föräldraledig så behöver man ta ut minst fem dagar I veckan för att fortsätta skydda sin SGI.
    Här kan du läsa mer om när barnet är ett år: https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/barnet_ett_ar/

    Vad gäller frågan om arbete så går det bra att arbeta och få lön under dagar du inte tar ut föräldrapenning

    Hälsningar
    Theo, Handläggare

Svar på tråden Frågor om föräldraledigt