• minafinastebarn

Katt med kraftig pollenallergi?? Nån?

Vi har fått veta hos veterinären att vår katt har kraftig pollenallergi genom blodprov. På en skala 0-5, där noll är inget, så har han en stark femma!
    Nu har de även testat mot vilka pollen, 10 olika, tex björk, gräs, hassel osv. På nån visa han 3, på de andra visa de mest 5 och några 4.

Vett sa hon aldrig skådat en så allergisk pollenkatt. Mer vanligt hos hund.

Nån som känner igen detta? Hur fungerar det för er katt?

Nu har han börjat få kortison, få se om han svarar på det.
    I höst kan man påbörja behandling, dvs injektioner. "Utsätta" katten för pollen och stärka immunförsvaret.Det vill man inte göra nu då det blir för mycket för djuret.

Jag är inte, och har aldrig varit allergisk mot något, men även jag i år har reagerat på pollen. Kliar i ögonen och snorar, fastän jag inte känner mig varken förkyld eller sjuk.

Nån med erfarenhet eller info av pollen katt? Kissen heter Bacon och fyller 8 år i midsommar.

• Svar på tråden Katt med kraftig pollenallergi?? Nån?
  • sivq

OMG vad söt Hjärta

Hur misstänkte ni att kissen var allergisk? Jag har en perser som snorar mer än normalt på senaste tiden..

• minafinastebarn

Han är världens gosegris :)Det gurglar i luftgångarna på han.
    Sövts 2 ggr för att suga ut jättesegt slem som gjort det jobbigt att andas. Ögonen vattnigare än vanligt. Inget snor alls!

• minafinastebarn

Kolla upp din katts snorande? Enkelt med ett blodprov bara. Kan ju ha andra orsaker med.
    Du har inte hört nåt om pollen hos katt?

• sivq

Har faktiskt inte hört talas om pollen hos katt. Men inget är väl omöjligt. Min fnyser ut snor nästan hela tiden. Ibland när man kramas får man det i ansiktet eller på tex mobilen eller datorskärmen. Perserkatter har ju problem med ögon och luftvägar så jag kollade upp allt när han var yngre men allt verkade vara 'normalt' då. De sa att man kunde operera bort vissa defekt men att det inte var nödvändigt.

• litettrassel

När människor har allergi så skall vi inte utsätta oss för dem, därför kan det vara snällt att låta din katt vara inne om ni kollar prognoserna och ser att det är mycket pollen i luften. Har katten varit ute så skulle jag bada den då han har lång päls och sporerna lätt kan fastna. Har själv varit med om allergi på hund som blev bättre med hjälp av sprutor. Annars vet jag bara om katter med foderallergi. De reagerar med klåda och utslag och då byter man foder.

• Aileen Allannah

Men oj, jag visste inte att katter kunde vara pollenallergiker ens. Men i år ska det väl vara ett riktigt skitår när det kommer till pollen, skyhöga halter hela tiden?

Krya på Bacon!

Svar på tråden Katt med kraftig pollenallergi?? Nån?