• Dizzi

Bebisen sitter med i TV-soffan när vi vuxna ser barnförbjudna program

Vår lille kille är 3,5 månader. Jag och min sambo gillar att ta det lugnt i TV-soffan på kvällarna, och då blir det ju så att han sitter med i soffan. Oftast sitter han i någons knä och pillar, dreglar eller leker lite, men han kan ju inte gärna undgå att se på TV:n. Häromkvällen satt vi och såg CSI, där de bl a visar läskiga obduktionsscener, och då tänkte jag att det kanske inte var så bra?

Hittills har han verkat omedveten om vad som har visats på TV:n, men nu börjar han vara så stor att han faktiskt fokuserar på skärmen och visar intresse för den. Hur gör ni? Får era bebisar se barnförbjudna program?

• Svar på tråden Bebisen sitter med i TV-soffan när vi vuxna ser barnförbjudna program
  • Vicke

Ja du Ida är 4 månader. Jag tror inte hon tar skada av att titta på tv. Hon är nog mest intresserad utav att den blinkar å rör sig! Sen om det är nalle phu eller CSI tror jag inte det spelar någon roll alls...

Sen finns det ju folk som säger att barn tar skada av att kolla på tv för att dom får för mycket intryck...

• A73H

Nej, då sätter vi henne med ansiktet mot oss o sänker ljudet, fast det är inte så ofta vi tittar på tv när hon är med.Jag tror att bilder kan lagras på nåt sätt, fast jag vet inte...

• zitis81

jag låter Saga (11½mån) vara med. Det har hon alltid varit. Ok nu lägger hon säg ju tidigt och är inte vaken när de "värsta" pogramen är. men när hon var mindre var hon med även när vi såg på de pogramen. Jag tror inte de fattar vad de ser på och tror inte de får några men av att se vissa scener. I alla fall inte när de är så små.
    Sen så finns det ju olika åsikter om hur vidare det är bra för barn att vara framför en tv oavsett pogram. Endel säger att de barn som sitter mycket framför tv (och speciellt om det är tecknat) kan få DAMP och andra sådanna där bokstavssjukdommar. Men jag vet inte. Lagom är nog bäst som vanligt.

• Little Pooch 05

Vi låter inte sonen se på TV, har varit så de senaste två tre månaderna (han är nu 5 månader) sen vi märkt att han verkligen tittar på vad som visas. Dessutom har jag ju läst alla varningar om hur skadligt det kan vara (hjälp! Vi satt ju framför TVn jämt i början...) Han är dock väldigt intresserad av TVn, men vi är hårda. De kanske uppfattar mer än man tror.

• Dizzi

Ja, det är helt uppenbart att han är intresserad av TV-bilden vad den än visar. Det blinkar och lockar.

Men jag antar att min egentliga fråga är: Kan bebisen förstå att det är något läskigt som visas på TV:n? Jag minns att när jag var liten kunde jag få mardrömmar av läskiga program. Hur tidigt kan man få sådana?

Han förstår naturligtvis inget om kallblodiga mördare eller annat som vi konstigt nog tycker är underhållande. Men kan han tycka att det är otäckt ändå...

• Hallonpaj

Ja, det gör vi faktiskt ibland. Men om något verkar läskigt så byter vi kanal ett tag.

• MSI

Tror häftiga växlingar i ljud kan vara mer skrämmande än bilderna. Bilderna på tv är inget som så små barn kan förstå vad de föreställer.

Sen är ju frågan om de ska se på tv överhuvudtaget.. artiklar som denna gör ju gällande att barn under 2 år inte ska se på tv. www.vlt.se/artikelmall.asp
    Men det är ju iofs en helt annan diskussion.

• jadore

Jag tror inte han tar skada av det när han är så liten.

• MammaCaa

Jag har hört att små barn som får sitta o kolla på tv kan få adhd..
    Vet inte hur mycke som ligger i det men...
    Det är nog för mycke för en bebis att se allt som rör sej på tv....tror jag.

• solrosen74

nej och åter nej,man kan inte få adhd av tevetittande inte heller får man aids av att titta på någon som har aids.

• KajsaLiza

Jag tror inte att de tycker det är läskigt.De vet ju inte vad det är.Man måste ju ha en sorts referensram på att det här är gulligt, det här är fult, otäckt osv. tror jag ialla fall...

• Lisapunktse

Min son är helt ointresserad av teven och han är lite över 11 månader. Jag hörde någonstans att Barn uppfattar väldigt tidigt att teven inte är verkligheten, men om de fattar vad som är i teven vet jag inte :D

• Alec

Vår son är inte intresserad av att se på teve, men om han var det skulle han ändå inte få se. Tv är skräp. Barn behöver inte se på teve, de kan göra något annat mer kreativt än att sitta och uggla framför teven.

Men när de är så små som din skrutt så fattar de ju ändå ingenting. Han sitter ju och myser med sina föräldrar!

• vadskajaghetadå

jag kan säga att jag tycker det är läskigare att han ibland får se sig själv och oss vuxna på teven än att se på nåt annat, nån okänd

egentligen

• Bruden1

Nä, jag tror absolut inte att ett sånt litet barn fattar vad tv-programmen handlar om!!!
    Det dom är intresserade av är ljudet, bilderna å färgerna.

• Alec

MammaCaa: ja, det sägs att barn under 2 år inte ska se på teve.

själv tycker jag att det låter vettigt. om min son i framtiden vill se på teve kommer vi slå på en film. jag gillar inte alls barnprogrammen de sänder och inte heller att det visas reklam och sånt.

• moppet

Jag tror inte att så små barn fattar vad de ser. Möjligen kan de reagera på att människorna i programmet är rädda eller upprörda, men då är det ju oftast ljudet som kan skrämma. Min tjej som nu är drygt 6 månader sitter också med oss, oftast vänder vi henne från tv:n men det är mest för att mängden tv-tittande inte ska bli så stor, inte för programmets skull. Hon tittar tex på World Widest Police Videos med sin far....

Utan att jag är påläst i ämnet så låter det väldigt konstigt att man skulle kunna få adhd och liknande av tv-tittande. Däremot kan jag tänka mig att barn som har adhd är mer känsliga än andra barn för "stressen" av att se på tv.

• Dizzi

Tack för alla bra svar, och bra resonerat moppet, jag tänker nog ungefär som du.

Idag njöt vi båda storligen av OS-sändningarna med Sveriges guldskidåkare. Det verkade faktiskt som om han fattade vad det var fråga om för han jollrade med när publiken i TV:n hurrade och tjoade. Kanske har jag närt en tv-addict vid min barm?

• Den2002

Det enda ni behöver göra är att lägga bebisen innan ni ser på vuxen-TV.

• Cully
    Den2002 skrev 2015-02-27 18:56:22 följande:

Det enda ni behöver göra är att lägga bebisen innan ni ser på vuxen-TV.

Blir kanske inte så lätt. Bebisen måste väl vara 9 år nu. 
Svar på tråden Bebisen sitter med i TV-soffan när vi vuxna ser barnförbjudna program