• Anonym (jikjsfjsjf)

Får man ta "tillbaka" släktnamnet efter skilsmässa???

Hej!

Vi sitter i en diskussion här, och vill gärna be om hjälp på en punkt... 

Om 2 personer gifter sig, och mannen tar kvinnans släktnamn. Alltså ett speciellt namn, som burits i några generationer med väldigt få bärare.

Får då kvinnan be mannen att "avsäga" sig detta efternamn vid en skilsmässa?

De har barn tillsammans som båda har detta barn.

Detta släktnamn bad inte mannen om "lov" att få bära visserligen, utan mannen och kvinnan skrev bara under att han skulle få namnet.

Tydligen är föräldrar och syskon med detta efternamn tvungna att godkänna att han får ta det namnet vid giftermål, men det har alltså inte gjorts.

Får släkten säga vid en skilsmässa att de inte vill att den ingifta mannen skall fortsätta bära deras släktnamn?

Tacksam för svar:)))

• Svar på tråden Får man ta "tillbaka" släktnamnet efter skilsmässa???
  • Anonym (jikjsfjsjf)

*Som båda har detta NAMN ska det stå så klart

• zZzZz

Klart dom får säga det, men mannen har all rätt att behålla det namnet och varken behöver eller kan tvingas att byta tillbaka till sitt gamla namn, han fick rätten vid giftermålet att bära namnet...

:)

• Anonym (Nix)

Jag är ganska säker på att det är så det är. Man kan inte tvinga någon att byta sitt namn.

zZzZz skrev 2014-05-29 14:02:34 följande:
    Klart dom får säga det, men mannen har all rätt att behålla det namnet och varken behöver eller kan tvingas att byta tillbaka till sitt gamla namn, han fick rätten vid giftermålet att bära namnet... :)

• Kerubmamman

Jag har aldrig hört talas om att övriga med namn X ska godkänna att en "nykomling i familjen" får namnet vid giftemål. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Söt Som Socker
    Kerubmamman skrev 2014-05-29 14:11:44 följande:
    Jag har aldrig hört talas om att övriga med namn X ska godkänna att en "nykomling i familjen" får namnet vid giftemål. 

Om det finns färre än 2000 bärare av namnet så måste man be om lov innan man tar namnet, dock vet jag inte om det gäller vid giftemål med en person som bär namnet. Jag har dock för mig att (rätta mig om jag har fel) att om Ts gifter sig igen så får hans nya fru inte ta hans efternamn eftersom han har gift sig till det. Jag tror att det var så i alla fall.
  • Kerubmamman
    Söt Som Socker skrev 2014-05-29 14:18:27 följande:

Om det finns färre än 2000 bärare av namnet så måste man be om lov innan man tar namnet, dock vet jag inte om det gäller vid giftemål med en person som bär namnet. Jag har dock för mig att (rätta mig om jag har fel) att om Ts gifter sig igen så får hans nya fru inte ta hans efternamn eftersom han har gift sig till det. Jag tror att det var så i alla fall.
    Ja, om en person som inte har anknytning till namnet X måste ha tillstånd av bärarna att byta. Men en person som gifter sig med någon med namnet X har en anknytning. 

Jag har gift mig till ett ovanligt efternamn (färre än femton bärare, två olika "släkten") och mitt namnbyte godkändes automatiskt. 
  • Söt Som Socker
    Kerubmamman skrev 2014-05-29 14:27:43 följande:
    Ja, om en person som inte har anknytning till namnet X måste ha tillstånd av bärarna att byta. Men en person som gifter sig med någon med namnet X har en anknytning.  Jag har gift mig till ett ovanligt efternamn (färre än femton bärare, två olika "släkten") och mitt namnbyte godkändes automatiskt. 

Nej, men jag skrev ju att inte visste om samma regler gäller vid giftemål.
  • Anonym (jikjsfjsjf)

Tack för era svar!!

Ja, som jag har fått det sagt till mig, märk väl att jag säger sagt till mig, så måste man tydligen be närmsta släkt om lov för att få ta just ett släktnamn vid en namnändring i.o.m äktenskap. Inte om du heter Karlsson eller Bengtsson, men om du heter just ett släktnamn med typ 15 personer som heter det.

Jag har alltså inga källor, jag försöker läsa på prv.se och skatteverket men jag får inte de exakta svaren. Eller så är jag bara trög..!

Det är alltså som så;  en man har gift sig med en kvinna som bär ett ovanligt släktnamn och är från en "fin" släkt.

Han tog detta efternamnet när dom gifte sig, och hennes släkt blev vansinniga. Tydligen säger dom att detta måste han ha tillstånd till från resten av släkten, eller åtminstone den närmsta så som föräldrar och syskon.

Nu skiljer dom sig, och släkten säger nu att "Nu om inte annat så får han se till att byta namn", då dom inte ens godkänt det från början, menar dom på.  Men han vill inte byta då han gillar sitt "nya" efternamn.

Kan då släkten i efterhand trycka på att han byter namn, med anledning att han inte ens bett om lov?? Eller behövde han inte ens be om lov från början? Är detta bara något som dom yrar om?

Ja, det är snurrigt, men ni hänger med va?

• Tinnys

Nej han behöver inte fråga släkten vid giftemål och nej han behöver inte avsäga sig namnet vid skilsmässa om han själv inte vill. Släkten har inget att säga i denna fråga.

• pellepelle
    Anonym (jikjsfjsjf) skrev 2014-05-29 15:04:55 följande:
    Tack för era svar!!

Ja, som jag har fått det sagt till mig, märk väl att jag säger sagt till mig, så måste man tydligen be närmsta släkt om lov för att få ta just ett släktnamn vid en namnändring i.o.m äktenskap. Inte om du heter Karlsson eller Bengtsson, men om du heter just ett släktnamn med typ 15 personer som heter det.

Jag har alltså inga källor, jag försöker läsa på prv.se och skatteverket men jag får inte de exakta svaren. Eller så är jag bara trög..!

Det är alltså som så;  en man har gift sig med en kvinna som bär ett ovanligt släktnamn och är från en "fin" släkt.

Han tog detta efternamnet när dom gifte sig, och hennes släkt blev vansinniga. Tydligen säger dom att detta måste han ha tillstånd till från resten av släkten, eller åtminstone den närmsta så som föräldrar och syskon.

Nu skiljer dom sig, och släkten säger nu att "Nu om inte annat så får han se till att byta namn", då dom inte ens godkänt det från början, menar dom på.  Men han vill inte byta då han gillar sitt "nya" efternamn.

Kan då släkten i efterhand trycka på att han byter namn, med anledning att han inte ens bett om lov?? Eller behövde han inte ens be om lov från början? Är detta bara något som dom yrar om?

Ja, det är snurrigt, men ni hänger med va?

Den enda som behöver godkänna namnbytet vid giftermålet är den han gifte sig med. Och det gör hon då de skriver på pappren. Släkten kan inte rent lagligt påverka. Så mannen har i detta fall alla ess på hand.
  • Anonym (Nix)

Nej han behövde inte be släkten om lov att ta namnet i första hand. Han fick ju den rätten genom giftermålet med någon som redan bar namnet. Han behöver inte heller avsäga sig ett namn som han bär för att någon annan vill att han ska göra det. Släkten får helt enkelt vänja sig vid att han heter det han heter om han vill.

• Söt Som Socker

Men han kan väll inte för namnet vidare va? Jag vet inte var jag har fått det ifrån men kan någon tala om för mig i fall det är sant.

• Kerubmamman
    Söt Som Socker skrev 2014-05-29 15:35:05 följande:
    Men han kan väll inte för namnet vidare va? Jag vet inte var jag har fått det ifrån men kan någon tala om för mig i fall det är sant.
    En framtida partner kan inte ta hans "ingifta" namn. Dock borde väl han kunna ge namnet till sina framtida barn? Obestämd 
    Om det vore ombytta roller: en kvinna med ett "ingift" namn får barn efter skilsmässan så får barnet automatiskt mammans namn. 
  • Söt Som Socker
    Kerubmamman skrev 2014-05-29 15:54:32 följande:
    En framtida partner kan inte ta hans "ingifta" namn. Dock borde väl han kunna ge namnet till sina framtida barn?   Om det vore ombytta roller: en kvinna med ett "ingift" namn får barn efter skilsmässan så får barnet automatiskt mammans namn. 

Okej, tack :).
  • zZzZz

Jag själv har väntat ett par år på min exfru ska byta tillbaka till hennes gamla efternamn, då jag inte tycker hon borde heta mitt efternamn, men kan inte tvinga henne, hon lovade byta i nov förra året men ännu inte gjort det, och mitt efternamn bärs bara av mig och mitt ex, samt min son som fick det vid födseln :) 

• Anonym (släkten e värst)

Av vad jag förstår så kan man inte tvinga mannen i fråga att byta tillbaka till sitt gamla namn och han kan ge ev nya barn det namnet.  Däremot kan inte hans nya fru ta namnet om de gifter sig. 

Efternamn får antas som gemensamt efternamn endast om den vars namn avses lämnar sitt samtycke och namnet inte har förvärvats genom ett tidigare äktenskap. Lag (2003:652).

Svar på tråden Får man ta "tillbaka" släktnamnet efter skilsmässa???