• Anonym (Utesluten)

Får ej gå på morförälders begravning

För lite drygt en vecka sen gick min morfar bort efter en kort tid med cancer. Jag hann åka och hälsa på honom på sjukhuset vilket känns väldigt bra eftersom jag inte kunnat träffa honom på ett halvår. Tyvärr har jag en syskonkonflikt som är olöst men jag kunde inte föreställa mig att mina föräldrar skulle hålla en begravning som jag inte får gå på. Fick reda på idag att endast morfars barn med respektive ska gå eftersom de (mina föräldrar) inte är förmögna att hålla sina känslor i styr och inte klarar av att vi alla träffas och det blir stelt. Jag är alldeles chockad så vet inte hur jag ska förhålla mig till det här konstruktivt. Tänkte gå till en minneslund och ha en egen ceremoni och lägga en blomma, känns bara så underligt att inte få delta på begravningen. Är det fler som tycker det här är konstigt av mina föräldrar?

• Svar på tråden Får ej gå på morförälders begravning
  • lolitax

Jag tycker det är fel av dina föräldrar, även om jag inte vet vad konflikterna handlar om, eller hur ni syskon skulle bete er när ni ses, så är det ändå eran morfar. Kan de inte ordna något innan så ni kan få gå in och säga farväl?

Hoppas de löser sig och må din morfar vila i frid!
    Beklagar sorgen

• Anonym (Utesluten)

Är ganska svårt att förklara kortfattat, men det är enbart oss syskon emellan - egentligen. Jag vet inte heller hur de skulle bete sig, men anser att vi alla borde kunna bete oss vuxet en timma eller två för att få hedra morfar och ta farväl. Tack för dina ord och tips om att kunna gå in enskilt, värt att tänka på.

• Anonym (Grymt)

Tycker att det är grymt att bli utesluten från en begravning på det viset, har dock lite förståelse för din mamma också som inte vill att hennes barn ska ställa till en scen när hennes pappa ska begravas.

Ska begravningen hållas i en kyrka/ ett kapell? I så fall kan de inte hindra dig och dina syskon att gå dit eftersom kyrkan är öppen för alla (med det sagt så kan det så klart ställa till bekymmer om man "trotsar" sin familj i ett sådant läge, men det spelar kanske ingen större roll gör dig - det är ju ett beslut som du själv får ta där för- och nackdelar vägs mot varandra). Däremot den eventuella begravningsfikan är ju upp till de anhöriga att bjuda in vilka de vill till.

• Anonym (Utesluten)

Tack för tankar! Nej, vi har inte haft kontakt efter det beskedet. Vi tänker att vi går till en minneslund här och har en egen stund för morfar och lägger blomma. Vi får göra det bästa av situationen.

• Anonym (Utesluten)
    Anonym (Grymt) skrev 2014-06-02 18:01:27 följande:
    Tycker att det är grymt att bli utesluten från en begravning på det viset, har dock lite förståelse för din mamma också som inte vill att hennes barn ska ställa till en scen när hennes pappa ska begravas. Ska begravningen hållas i en kyrka/ ett kapell? I så fall kan de inte hindra dig och dina syskon att gå dit eftersom kyrkan är öppen för alla (med det sagt så kan det så klart ställa till bekymmer om man "trotsar" sin familj i ett sådant läge, men det spelar kanske ingen större roll gör dig - det är ju ett beslut som du själv får ta där för- och nackdelar vägs mot varandra). Däremot den eventuella begravningsfikan är ju upp till de anhöriga att bjuda in vilka de vill till.

Nu kan jag inte tala för min syster, men jag har tänkt att hedra morfars minne och inte lägga fokus på något annat under hans begravning. Har uppfattat det som att det är den stela stämningen som de inte klarar av. Men som jag skrev innan så får vi ha vår egen ceremoni.
  • Aniiee

Är begravningen i en av Svenska Kyrkans kyrkor kan de inte göra ett skvatt om du går dit. Så gå du om det är i en "vanlig" kyrka.....

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Phalaenopsis

Så fräckt att försöka utesluta någon från en begravning! Som om de ägde din morfar, liksom. Däremot kan jag förstå att du inte vill ta strid för det utan ha din egen ceremoni.

• Anonym (Utesluten)

Ja, det är tråkigt att de inte kan se förbi sig själva. Morfar hade ju även en del vänner som fortfarande var i livet och de får ju inte heller ta farväl. Men nej, jag tänker inte ta strid. Orkar dels inte ödsla min energi på något så negativt och känns inte som ceremonin blir så bra om jag bara dyker upp för att jag har "rätt" till det,

Svar på tråden Får ej gå på morförälders begravning