Dotterns motstånd mot ALLT suger mustern ur oss
Vårt barn fyllde två år 5 April. Hon har en enormt stark vilja, vilket vi tycker är bra i grunden. Men vi blir så utmattade båda två av detta enorma motstånd hon gör till nästan allting. Allt blir en kamp, att få på henne kläderna, borsta tänderna, få henne att gå ut, komma in igen, gå till dagis, följa med hem när vi hämtar osv osv. Hon säger nej nästan hela tiden, kastar mat och porslin på golvet vid nästan varje måltid. Hon vill göra och klara allt själv och blir ursinnig när hon inte klarar det eller vi behöver hjälpa för att vi inte har tid att vänta 15 minuter på att hon tar på sig jackan. Hon vill bestämma nästan allt själv. Väljer sina kläder själv, om hon inte gillar dem, eller där är minsta fläck så går hon och byter. Nu har hon dessutom börjat försöka välja vad JAG ska ha på mig, men det är mer på humor :)
Ibland tar morgonproceduren en timmer längre än normalt, ibland måste jag gå hem och återhämta mig en stund efter att jag lämnat på dagis för att orka fara till jobbet för att jag är så slut efter morgonproceduren.
Det har varit så här kanske fyra månader och blir bara värre. Vi är oroliga att något är fel, att hon inte är lycklig eller mår bra. Men dessemellan är hon ju världen goaste skratt-och-bustroll. Är det bara "heeelt normalt" och något vi får genomlida tills hon kommer över den här perioden? Eller gör vi något fel? Det är första barnet.
Vi har försökt flera olika taktiker i tidsperioder om ca 2 veckor i stöten så hon och vi ska komma in i det; t.ex. att försöka distrahera henne, prata om annat, skoja till det, säga ifrån lite mer bestämt/auktoritärt, inte säga nej, säga nej, att hon får gå från bordet då hon kastar mat, ignorera när hon gör det. Inget funkar. Att hon får bestämma mer om sånt som är mer lämpligt att en 2-åring bestämmer själv.
Det här ständiga motståndet mot allt suger musten ur oss. Det är som att cykla i konstant motvind. Jag försöker vara glad och inte bli arg på henne, men ibland blir jag det ändå. Jag kan bli jättearg, speciellt om jag är trött och har bråttom. Då bara lämnar jag henne mitt i vad vi håller på med utan ett ord, går därifrån och till ett annat rum, andas, eller gråter i desperation, och försöker få tillbaka lugnet innan jag går tillbaka till henne.
Vad ska vi göra?
Kan tillägga att hon på dagis inte alls gör lika mycket motstånd. De får henne att äta ordentligt, hon ligger snällt i vagnen när det är dags att sova lunch osv. Hemma sover hon inte längre lunch alls för att hon vägrar ligga i vagnen. Så det känns som det är vi som gör något fel.