• Anonym (förälder)

Kan man ta föräldrapenning på helgen utan anslutning fre eller mån?

Hej,
    jag sitter och planerar föräldrapenningsdagar och har glömt hur det exakt låg till med att lägga höga och låga dagar på helgen.
    Har för mig att jag var tvungen att ha en hög dag på antingen fredag eller måndag för att få ta dagar på helgen? sant? eller gällde det bara att ta tex höga dagar? är det okej om jag tar låga dagar på helgen vilket som?

Jag kommer nämligen att jobba många fredagar och måndagar och skulle vilja ta föräldradagar på raken för att underlätta om man blir sjuk ist för att jobba måndag, fp tisdag, jobba onsdag, fp torsdag osv..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-30 22:28
    Dessutom undrar jag; om jag ska skydda 6,1 dagar. kan jag ta 1/8s dag då när jag skyddar? mina dagar är värda 5,2 om det betyder nåt i detta sammanhang

• Svar på tråden Kan man ta föräldrapenning på helgen utan anslutning fre eller mån?
  • Försäkringskassan

Hej!

Lägstanivådagarna kan du ta ut som du vill även på helgen. Men de höga dagarna (sjukpenningnivådagarna) kan du bara ta ut på helgen om du också tar ut en hög dag på fredagen eller måndagen i direkt anslutning till helgen.

Jag vet inte exakt vad du menar med 6,1 dagar och 5,2 dagar och vad 1/8 motsvarar i ditt fall. Men jag gör ett försök att förklara principen och tänkande när det gäller att skydda SGI:n med föräldrapenning och jobb:

När det gäller att skydda SGi:n så ska det totalt bli din ordinarie arbetstid med jobb + föräldrapenning. Man utgår från veckoarbetstid och det är den som ska bli ”täckt” med jobb + föräldrapenning. T.ex. om min ordinarie arbetstid är 40 timmar och jag jobbar 5 dagar per vecka så blir en dag värd 40 / 5 = 8 timmar.

Så om jag t.ex. jobbar 30 timmar behöver jag ta ut föräldrapenning som motsvarar 10 timmar för att komma upp till mina 40 timmar den veckan. 10 timmar med föräldrapenning motsvarar i detta exempel 1 hel och 1/4 dag. Man kan välja hur man vill ta ut föräldrapenningen för att det ska matcha med jobbet, om man vill ta ut 5 st 1/4-dagar eller 1 hel dag och 2 st 1/8 etc etc.

Hälsningar

Bushra, handläggare

• Anonym (förälder)

Åh va löjligt av fk återigen, att ha mer som ska krångla till livet. Jag jobbar ju även kvällar och helger så att jag inte får ta höga på helgen när jag jobba måndag onsdag fredag är ju onödigt Sen det jag menar med skydda är att jag har ju så ojämnt schema och inte så enkelt som heltids exempel. Jag ska skydda 26 timmar i veckan och fått göra om per fyra veckor schema istället. Så skyddar 104 timmar Så jobbar jag endel och har då kvar att täcka upp med 6.1 dag. Då undrade jag om 0.1 jämnar ut med 1/8 del? Mina dagar är ju inte snitt 8 timmar utan 5.2

• Försäkringskassan

Hej!

Här på Familjeliv kan vi bara svara generellt. Om du har funderingar på hur du ska göra för att täcka upp med föräldrapenning rekommenderar jag att du kontaktar Kundcenter på telefon. De kan hjälpa dig att räkna ut hur mycket föräldrapenning du ska ta ut, beroende på hur många timmar du arbetar.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Kan man ta föräldrapenning på helgen utan anslutning fre eller mån?