• Fridfullt

Bonusbarn och gemensamt barn, överlåta dagar?

Min sambo har en son på 7 år (8 år i sommar) med massor av FP-dagar kvar att ta ut. Vi väntar ett gemensamt barn 29 juni. Får min sambo överlåta barn 1:s dagar till mig som bonusförälder under sommaren när barnet är från skolan så vi kan spara barn 2:s dagar till sen? Dvs jag tar inga dagar för barn 2 utan bara barn 1:s dagar. Pappan är därmed hemma på sin komp och semestertid under sommaren. Får pappan överlåta barn 1:s dagar till mig under de 10 första dagarna för barn 2 och ta ut de 10 dagarna själv? Försvinner barn 1:s dagar direkt barnet fyller 8 år dvs 30 augusti? Tack på förhand, Med vänlig hälsning, Lotta

• Svar på tråden Bonusbarn och gemensamt barn, överlåta dagar?
  • Försäkringskassan

Hej!

Det är först när ni får ett gemensamt barn som du kan likställas som förälder för din sambos barn. Din sambo kan då avstå dagar till dig så att du kan ta ut föräldrapenning på det äldre barnet om han inte har dagar som enbart är låsta på honom. Föräldrapenning kan ni ta ut till och med åttaårsdagen om barnet har avslutat sitt första skolår i juni.

Hälsningar

Linda, handläggare

• Fridfullt

Tack för svar! Kan vi båda gå på det äldre barnets föräldradagar när bebisen har kommit? Dvs pappan ger en del av sina dagar till mig och han går även själv på en del av det äldre barnets dagar samtidigt hemma?

• Försäkringskassan

Hej! Ni kan vara hemma samtidigt och ta föräldrapenning båda två på det äldre barnet. Dock inte på samma dagar. Men man kan t.ex ta måndag-onsdag för en förälder och torsdag-söndag för den andra. Annars kan en förälder ta på det äldre barnet och den andra på det nyfödda barnet, då kan man ta på samma veckodagar. Hälsningar Stella, handläggare

Svar på tråden Bonusbarn och gemensamt barn, överlåta dagar?