• Angslig32

Vad kan man göra för att bibehålla lusten i ett förhållande?

Hej!
    Jag och min pojkvän har lite problem på det sexuella planet. Jag skulle önska att vi låg oftare och att det var bättre när vi väl låg med varandra. Sen vi flyttade ihop ligger vi bara ett par gånger i månaden. Detta leder till att jag får negativa tankar om mig själv och att jag inte duger för honom. Att han inte tycker om att ligga med mig eller att han inte kan bli sexuellt upphetsad av mig. Vi har pratat om det här flera gånger och han vet hur jag känner inför det här. Han tycker dock inte att det är ett problem. Han tycker att vi har sex lagom ofta och hävdar att det inte alls är något fel på mig. 

Det känns viktigt för mig att prata om det för att han ska få klarhet i hur jag känner och vad jag vill. Problemet är att han får prestationsångest av att veta att jag tar illa upp om vi inte har sex på länge eller om vi inte kan fullfölja ett samlag på grund av att han inte blir hård. 

Jag tycker om att ha sex och samtidigt vill jag ha den bekräftelsen från min partner att han tycker om att ha sex med mig. Jag vill också gärna komma när vi ligger med varandra men då jag har gått på antidepressiva ett tag har jag haft lite svårare än vanligt för det. Han kommer normalt sätt när vi har sex.

Vi är i 25 års åldern båda två och har varit tillsammans i 1,5 år.

Kan någon komma med några tips på hur man kan hantera det här? Vad kan man göra för att öka spänningen och lusten? Vi har ett fint förhållande i övrigt så jag vill gärna att denna del ska fungera också.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Vad kan man göra för att bibehålla lusten i ett förhållande?
  • Anonym (Kingen)

Det brukar inte bli så mycket sex när man väl flyttat ihop. Vardagen kommer liksom emallan och jobbet och andra saker påverkar också lusten.

• diamonden

ja, fast, varför ska det behöva bli så??? man får JOBBA lite hårdare för att sexet ska vara bra, men det SKA gå att hålla uppe sexlusten oavsett hur länge man varit ihop och hur länge man bott ihop. 

varför börjar vissa tända på andra så fort man flyttar ihop?? det är väl det som är upphetsande, vetskapen om att den här personen är MIN nu, att det är så final liksom. att man vet att man kan få den personen närsomhelst. 

gud, det är väl drömmen, att få vara i en sån relation? =) där båda hängivet ger sig själva till varandra, och prioriterar sexlivet högt upp på listan av alla "måsten".

• Anonym (M)

Det är säkert inget fel på dig eftersom din partner säger så och han är nöjd med hur ni har det idag. Tycker inte att du ska få sämre självförtroende för det! Ta till dig det han berättar för dig istället för att vara helt bestämd på att det är något fel på ert förhållande.

Jag är också den som vill ha sex mer än min kille, men det funkar ändå. Jag ser det som en fördel, jag är oftast alltid "redo" för sex när som helst, var som helst. Så när min kille vill är det bara att köra, han är också den som tycker vi har sex tillräckligt ofta.

Det kan ju vara så att din partner är stressad till vardags och därför inte får lusten lika ofta som du får. Fråga honom om stress, hur han mår till vardags och hur han känner sig i ert förhållande.
    Jag tror att han blir pressad när du ber om sex så ofta och det leder till att lusten försvinner.

• Angslig32

Tack för era svar!
    Han har ganska lätt för att känna sig stressad och nu har han haft en period där han haft mycket att tänka på (tentor och nytt jobb). Men jag vill så gärna att det ska vara som diamonden beskriver, när man äntligen har tillgång till varandra. Att man då ska prioritera sex som något viktigt och att man ibland kan göra det trots att man borde tvätta, diska eller vad som.
    Det är så frustrerande att själv vilja ha sex men så sällan få komma till skott. Det känns som en kille i 25-års ålder som är frisk och glad och tillsammans med en tjej han gillar borde vilja ha sex oftare än ett par gånger i månaden. Jag skulle gärna ha sex 3-4 gånger i veckan iaf.  

Blir rädd att det ska bli ännu mer sällan på sikt, när man eventuellt kommer ha ännu mer att göra i framtiden. Jag frågar honom ofta vad jag kan göra och det enda han nämner är att jag ska försöka förbättra min självkänsla. Någon som har några tips där? Hur kan jag göra för att inte ta illa vid mig när han aldrig vill ha sex?

Jag tycker så himla mycket om honom och skulle göra vad som helst för honom bara han vill vara med mig. Men känner mig hela tiden otillräcklig och mindervärdig även om jag försöker tränga bort de tankarna :(

• Anonym (M)

Jag håller med din partner, du behöver jobba på din självkänsla. Sök på internet, ta hjälp av böcker, använd några metoder som hjälper dig att få bättre självkänsla. Din partner kan inte alltid finnas där för att bekräfta dig, det är inte hållbart heller. Därför är det viktigt för dig att jobba på din självkänsla för att du ska klara att stå på dina egna ben.
    Visst, han kan ju hjälpa dig genom att säga vad han känner för dig, att du är vacker, fin osv. Men för att du själv ska få en bättre självkänsla så måste DU jobba på dig själv. Finns mycket att hitta idag om det här så det är bara att börja jobba :)

Jag tror definitivt att stressen får honom att tappa lusten.
    Min kille gick in i väggen under vår första sommar (då man är nykär o allt), och behövde repa sig från det. Under den tiden tog allting tid, han ville inte ses varje dag, sex var sällan osv. Och sen när vi flyttade ihop var han fortfarande i det stadiet att han repade sig. Då orkade han inte ens ha sex! Men sen han blivit starkare och idag när han mår mycket bättre så rullar det på. Hela den här tiden var jag tålmodig och trodde på att han skulle bli bättre och därför har vi det vi har idag.
    Jag märker på mig själv att när jag har mycket i skolan eller är stressad så kan sexlusten sjunka en aning.

Mitt tips till dig är att ha tålamod, och var ett stöd för honom, inte en börda. Ni behöver ju inte ha penetrerande sex hela tiden heller. Sex är ju mer än så. Och ni kan alltid ligga i sängen och bara prata o mysa. Det kan få din partner att stressa ner och bli lugnare, vilket jag tror att han behöver just nu. Där kommer du in i bilden genom att få honom att bli lugn, stressa av, och vara ett stöd. Massage är ett bra sätt att vara intima men ändå inte penetrerat sex.
    Du kan också be honom ta initiativ till sex varje gång såhär när han är stressad, det kanske blir lättare att veta när ni kan ha sex.

• Anonym (M)

Tillägg:
    sen när han inte är lika stressad och ni har det bättre så kommer du säkert få tillbaka den kärlek o omtanke du gett honom :)

• Flisan79

Tyvärr så ser jag det här när jag läser: ni har olika sexlust/drift. Ett faktum som troligen inte kommer ändras. Du kan inte få honom att vilja mer för han vill helt enkelt inte mer. Och du kan heller inte sänka din egen lust. Visst, den kan gå ner med tiden men jag har svårt att tro att någon med hög sexlust mår bra med att "nöja" sig med en betydligt lägre nivå.

En av anledningarna till att jag tror att mitt förhållande hållit så länge som det har (16 år) är för att vi har väldigt lika sexlust och prioriterar sex på samma nivå båda två. Det går lite upp och ner såklart men vi har lika mycket sex nu som när vi varit tillsammans ett år, fem år osv. Trots 3 små barn.
    Både han och jag mår dåligt om det går mer än en vecka.

Så kanske du ska ta dig en funderare över hur viktigt sex i en relation är för dig. Kan du leva med hans nivå?

Svar på tråden Vad kan man göra för att bibehålla lusten i ett förhållande?