• Mama93

Påverkas av andras åsikter med hund köpet och behöver er åsikt

Hej!

Som själva rubriken lyder så behöver jag er åsikt inom detta. Vi är en fam på 3 personer sonen är 1,5 år. Efter en tids fundering så bestämde vi oss att vi skall köpa hund. Vi är fullt medveten om att en liten valp tar tid, man ska leka, träning, gå ut på promenader. Vi vet också att just boxern kräver lite extra tid men vi har verkligen funderat igenom det vi har tiden och vi har pengarna. Vi har läst en hel massa på rasen och hur man skall för att helt enkelt få en pålitlig hund. Jag anser att vi har verkligen lagt ner tid över att fundera över ekonomin eftersom en hund kostar pengar och inte bara att köpa hunden men sen också i sisådär 15år. Och de e ju klart att  bara för att vi har läst en massa vet vi ju inte hur det är i praktiken men jag anser att så länge man vet att man ska bjuda på sig och att allt går bara man verkligen vill (vilket vi verkligen vill) borde det gå fint. Men problemet är att man överlycklig berättar då att man ska köpa en boxer så kollar dom snett "du vet inte vad du ger dig in på" "är du medvetet om att en hund kräver tid" "är du knäpp, ni klarar inte av en hund"  osv med en massa negativa respons och det får mig verkligen på dåligt humör och får mig själv att tvivla därför vill jag nu ha er åsikt om jag har tagit vatten över huvudet.

Jag vill att ni ska vara ärliga!

• Svar på tråden Påverkas av andras åsikter med hund köpet och behöver er åsikt
  • Sisisisi

Det är jobbigt att ha en brukshund och småbarn. Jag har haft det och skulle inte rekommendera det till någon. Men är man en sån som inte tycker att något är jobbigt, eller har ett brinnande intresse för hundar och hundträning så är det klart att det går bra.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Nenne666

Jag har haft hund/valp när barnen vart små till stora och krävande hundar. Finns det tid och ett genuint intresse så är det klart att det går.

• Dexter dot com

Boxern är en urmysig clownhund om den aktiveras rätt men det är en klumpig kluns med hård pisksvans som vevar rätt i barnansikten och inte riktigt vet var den har tassarna när den blir glad vilket dom oftast är hela tiden. Personligen tycker jag det finns bättre raser när man har småbarn..

Vad är det ni ser i boxern som inte finns i annan ras och vad tänker ni aktivera den med?
    Sen kommer den obligatoriska frågorna om hur ni löser valptiden och senare hundvakt ;)

• Mama93

sisisisisi och nenne666: vi är fullmedveten om att en brukshund och barn kan vara jobbig om man inställer sig på att det blir jobbigt det mesta ligger i psyket och jag e sån som mänskia så hittar jag nåt problem så gör jag det inte till ett problem utan gör det bästa av situationen därför tror jag inte det blir problem, dock när det kommer negativ respons ur nära släkt och vänner så det är nåt jag inte alls hanterar :( Dexter dot com: Vi kollade på flera olika raser vi skulle kunna tänka oss men slutsatsen blev alltid boxer, kan bero på att jag själv blev uppväxt med en boxer. Jag jobbar med återförsälning och har kommit ganska bra upp i stegen så jag jobbar hem ifrån och 2-3 dagar i veckan är jag bort kvällar och då e mannen hemma så hund dagis behövs inte, jag planerar alltid mina jobb dagar efter min familjs behov är det så att nån vecka hamnar gubben och jobba mycket då arbetar jag inte just den veckan. När det kommer till träning tänkte vi börja med basics och utveckla i svårare grader och även träna sökning för att få den aktiverad så den mår bra :)

• Hallonbåt02

Om ni känner att det är en hund som passar er familj och hur ni lever så kör på, mnniskor brukar ha åsikter om allt så varför inte val av ras också när man skaffar hund ;) I slutändan så är det du och din familj som lever med era beslut  och inte alla andra människor.

• vargaa

Att folk reagerar så är ju säkert bara av välmening. De kanske tycker att er livsstil idag inte alls stämmer överens med den livsstil man kanske måste ha när man har en brukshund. Men bara ni kan ju veta hur mycket ni är villiga att ändra på er livsstil och hur ni har tänkt att lösa er situation för att få plats med en hund. Men har ni ordnat så att hunden kan följa med till arbetet och har tänkt att vara aktiva och engagera er så är det ju så. Att ha hund innebär ju att man blir lite låst och dessutom ska man ju ha ett intresse av att engagera sig i den under alla år som man har den. Exakt HUR är väldigt individuellt och måste ju inte handla om att man går kurser eller är på brukshundsklubben. Om ni känner båda att ni är redo för en hund, att det är något ni vill göra tillsammans och dela på ansvaret för, så tror inte jag att det är något som helst problem. Det finns familjer där hunden är endast den ena partnerns ansvar och det fungerar utmärkt. Så om ni dessutom delar på ansvaret så kommer det ju också att ligga i bådas intresse att se till att en av er får tid att aktivera hunden när det behöver osv. Jag tycker att ni ska kontakta ett par uppfödare och berätta om er situation, vad ni har för förväntningar och önskemål och så kan ni få ett svar från dem som kan rasen, om de tror att den skulle passa er. Det är bra att ens närstående är kloka och poängterar att det är ett stort steg (ibland) att skaffa hund. Men det betyder ju inte att det är för stort. Det är större att skaffa barn kan jag försäkra och det har ni ju klarat av. ;)

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Mama93

Tack för alla era ärliga svar! Om uppfödare så där var allt färdigt kollat eftersom vi tog kontakt med olika uppfödare länge före vi ens började fundera på om det är möjligt (alltså då bidde vi ännu i radhus och då är det inte möjligt nu bor vi i en egnahemshus med stort tomt att springa på) efter att ha ringt och kolla liti fastnade vi för 2 olika uppfödare. Nu har en av dem valpar så det var då vi började fundera räkna ställde oss frågan om och om igen finderade vidare tänkte vi på olika sitoationer och hur vi reder ut dem. Nu har vi äntligen köpt hunden och han var den lugnaste i kullen så uppfödaren tyckte att han passade perfekt hos oss som familje hund :) och jag ska lägga alla andras negativa tankar få att få ytterligare kraft på att lyckas :)

• Hallonbåt02
    Mama93 skrev 2014-06-04 08:14:22 följande:
    Tack för alla era ärliga svar! Om uppfödare så där var allt färdigt kollat eftersom vi tog kontakt med olika uppfödare länge före vi ens började fundera på om det är möjligt (alltså då bidde vi ännu i radhus och då är det inte möjligt nu bor vi i en egnahemshus med stort tomt att springa på) efter att ha ringt och kolla liti fastnade vi för 2 olika uppfödare. Nu har en av dem valpar så det var då vi började fundera räkna ställde oss frågan om och om igen finderade vidare tänkte vi på olika sitoationer och hur vi reder ut dem. Nu har vi äntligen köpt hunden och han var den lugnaste i kullen så uppfödaren tyckte att han passade perfekt hos oss som familje hund :) och jag ska lägga alla andras negativa tankar få att få ytterligare kraft på att lyckas :)
    Låter härligt Mama93 , jag tycker ni låter som mycket ansvariga hundägare då du redan har tittat upp kennel och även har erfarenhet av rasen sedan tidigare, som sagt sålla bort  många människors reaktioner och åsikter då det ALDRIG  är dem som lever med era livs beslut Flört 
    Lycka till!!
  • Jonna 81

Boxer e den bästa rasen! Har själv en 3 årig tik och en son på 6 mån. Detta har inte vart några större problem än, hon e försiktig med honom. Men visst finns det tillfällen då hon "glömmer" av han så givetvis måste man ha koll. Men det behöver man ju ha oavsett ras. Om ni har fb så gå med i gruppem: boxerns intresseförening. Där har du massor med boxertokar. Lycka till med eran underbara boxer ????

• Mama93

Tänkte nu beretta liti hur det har gott för er som kanske är intresserad. Vi var efter hunden i fredags och det har hittills gott finemang. Han är så gott som rumsren och hunden och sonen respekterar varandras vilja (om lek och om till att få vara ifred) och det trodde jag skulle vara den svåraste delen att försöka få sonen att förstå att nej nu vill han inte ha ditt sälsskap. Han kan sitt namn och kommer redan på kommande "kom" inte alla gånger men de flesta :p

Svar på tråden Påverkas av andras åsikter med hund köpet och behöver er åsikt