• tonåring11

flytta till stockholm själv 16 år

Hejsan tänkte bara fråga! Det är inte långt kvar nu tills det är dags för mig att välja val inför gymnasium. Jag vet vad jag vill gå, Jag är helt säker att jag ska gå något inom skönhet, alltså som hår smink osv. Men jag tänkte inte gå det i staden jag går i nu.
    Jag har valt att flytta till Stockholm, På egen hand ja. Låter kanske som ett väldigt dåligt val i era öron och ögon men jag vet vad jag vill och det är min framtid det handlar om.  

Min fråga är nu alltså, Hur blir det med boende? mina föräldrar har sagt ja till allt och att dom ska ställa upp att betala osv. Men alltså står skolan för något? kan man få pengar av dom till tex studentboende? Kan någon med erfarenhet och som själv kanske varit med om detta hur det går till. Hur klarar ni er med pengar osv? hur får ni eran ekonomi att funka. Jag är ju trots allt bara 16år då jag flyttar på egen hand. 

Jätte tacksam för svar. Om ni bara ska komma med patetiska kommentarer så kan ni försvinna!

• Svar på tråden flytta till stockholm själv 16 år
  • Betty Boop

Skolan har inget med boendet att göra! Ditt boende får dina föräldrar stå för eftersom de är skyldiga att försörja dig. Eventuellt kan ni få bostadsbidrag, det beror lite på hur er övriga boendesituation ser ut.

• Topcom

Finns det någon möjlighet att dina föräldrar köper en lägenhet åt dig? Att hyra en lägenhet här kan bli svårt då det råder bostadsbrist i sthlm.

• tonåring11
    Topcom skrev 2014-06-01 21:21:43 följande:
    Finns det någon möjlighet att dina föräldrar köper en lägenhet åt dig? Att hyra en lägenhet här kan bli svårt då det råder bostadsbrist i sthlm.
    Mina föräldrar har inte möjligheten att lägga flera miljoner på en 1a till mig tyvärr :( vill ju inte bo utanför utan ändå ganska så centralt :) 
  • Koala

Vet du redan vilket gymnasium du vill gå på? Kan du höra med någon på den skolan ( typ rektor eller någon annan elevansvarig) om de vet hur andra inflyttade elever gjort?

• Rainbow gg

Inackorderingsbidrag. Googla :) detta bidrag får man dock bara om programmet man ska gå INTE finns på Hemorten.

• WinterDawn

Eventuellt kan du få inackorderingsbidrag, men bara om det program du vill gå inte finns närmare där du redan bor. En kompis till mig fick det i gymnasiet, hon hyrde ett litet rum i ett hus som hon (eller hennes föräldrar) fixade själv.
    Om programmet finns i din hemstad men att du vill flytta bara för att, så får du/dina föräldrar stå för kostnaden själva.

• Rainbow gg

Om du söker runt lite så kommer du hitta praktiska tips och sådant.

Jag flyttade 9 mil för att gå gymnasie, fick 1400 i inackorderingsbidrag + 1050 studiebidrag. Hyran på min 18 kvm etta var runt 2700. Då ingick El och internet men hade inte eget kök. Och var förstås inte i Stockholm. Jag hade stått i bostadskö ca ett år för att få lägenhet.

1400 gick direkt till hyra och min förälder hjälpte till med resterande 1300. Studiebidraget gick till mat och fick lite extra pengar till det om det behövdes. Så jag gjorde i princip aldrig saker som kostade pengar.

• Topcom
    tonåring11 skrev 2014-06-01 21:24:50 följande:
    Mina föräldrar har inte möjligheten att lägga flera miljoner på en 1a till mig tyvärr :( vill ju inte bo utanför utan ändå ganska så centralt :) 
    Men alltså, då får du nog tänka om. Vill du hyra en lägenhet centralt i sthlms innerstad som du tycker att skolan ska stå för?
  • ursula

Inneboende eller andrahand är vad som står till buds om man inte kan köpa en lägenhet.

Bostadssituationen i Stockholm blir allt mer prekär. Enligt färsk statistik från Stockholms stads bostadsförmedling, som betjänar hela länet, ökade kön med 9 procent under 2012. Samtidigt ökade också den genomsnittliga väntetiden för att få en hyreslägenhet i Stockholmsregionen med ytterligare ett kvartal, till hela 7,2 år.

Stora delar av bostadskön står helt stilla. Till exempel växte kötiden för en lägenhet i innerstaden med ett år från 2011 till 2012. Att få en innerstadslägenhet tar nu i genomsnitt 15 år. Kungsholmen har en kötid på 17 år.

– Söker man en hyreslägenhet bör man betrakta hela Stockholms län som en möjlig plats för sin bostadskarriär, säger Maria Nordlöf, kommunikationschef vid Stockholms stads bostadsförmedling, som också påpekar att Stockholm inte längre fungerar som för 10–20 år sedan då det fanns möjlighet att hitta en central hyresrätt.

Men även ute i kranskommunerna krävs många års väntan. Till exempel är genomsnittet cirka sex år eller mer för ett förstahandskontrakt i Huddinge, Upplands Väsby, Järfälla eller Botkyrka. För hyreslägenheter i Solna har bostadsförmedlingen en genomsnittlig kötid på hela tio år.

Ingenstans kan man omedelbart få förstahandskontrakt genom bostadsförmedlingen. Den stadsdel som uppges ha länets kortaste kö är Handen med en kötid på 2,3 år.

Statistiken visar år för år hur bostadskön bara blir längre och längre under 2000-talet. Bara för sju år sedan var kötiden tre år kortare än nu. Då, 2006, var antalet köande inte ens hälften av dagens antal som nu för första gången tangerar 400000.

En av de köande som nu protesterar mot bostadssituationen är Lina Glans, som är ordförande i intresseorganisationen Jagvillhabostad.nu som vill driva fram åtgärder av politikerna, bland annat för ökat bostadsbyggande.

– Läget är extremt frustrerande, och drabbar en hel generation. Det sorgliga är att många, många inte kan starta ett vuxet liv för att de saknar stabilt boende i den region där deras arbetsmarknad finns. Att unga inte kan bo där jobben finns kommer att drabba Sveriges framtida utveckling och tillväxt.

Lina Glans är 27 år och har själv ”bara” tre års kötid i bostadsförmedlingen. Hon påpekar att det nu är Sveriges medelklass som det handlar om. Hon ser visserligen sig själv som lyckligt lottad eftersom hon först kunde få bo i ett rum hos sin morfar, sedan hos sin tidigare kille och nu hos vänner på Södermalm.

– Jag k
  • 130303

Du får nog dra ner ambitionerna vad det kommer till lägenheten känns det som. Vi fick flyttar runt länge i andra handskontrakt, tills vi kom på att vi faktiskt måste köpa för att få bo kvar någonstans. När vi bodde i andrahand var vi nöjda om vi fick betala 10.000 kr i månaden för en 2:a. Det är några år sen nu, så jag tror att nu får man nog räkna med det priset fast i förorten istället.

• LillaPinnen

Inneboende. Kolla blocket.

Svar på tråden flytta till stockholm själv 16 år