• MoaElis

Köpa hund trots att man saknar jobb?

Jag skulle vilja köpa hund nr 2, men min mamma säger nej till det eftersom att jag saknar jobb... Jag studerar dock på distans och får 5 tusen i månaden. Jag har alltså råd till hunden. Men hon tänker att man borde ha ett fast jobb först. Men jag vill ju gärna köpa hunden nu, jag har tom varit och tittat på den.

Svara gärna på om ni tycker det är fel att köpa en hund om man saknar ett fast jobb, eller om ni (som jag) tycker att hon överdriver.

• Svar på tråden Köpa hund trots att man saknar jobb?
  • MoaElis

Tack för era åsikter men jag här bestämt mig för att köpa hunden, man lever bara en gång.

• BlippBlopp

Om du bor hos din mamma, är det hennes regler som gäller.

Så länge du lever på 5000kr i månaden kommer du aldrig kunna flytta hemifrån. Och ska du hyra ett rum kan det bli svårt att hitta nått som tillåter pälsdjur. Så du måste ha ett jobb till det. Har du någon som är redo att gå ut med hunden/hundarna då?

Har du ett sparkonto i fall hunden blir sjuk? Min mammas hund fick hjärninflammation och jag mins hon betalade minst 10 000 för rehab och veterinär. (Mins inte den exakta summan)

Du har ju redan en hund, varför är inte den tillräcklig? Låter som att du vill ha en till bara för att ha. Speciellt nu när läget uppenbarligen inte är det bästa.

Visa din mamma att du kan tänka lite långsiktigt istället.

• BlippBlopp
    MoaElis skrev 2014-06-03 09:49:06 följande:

Tack för era åsikter men jag här bestämt mig för att köpa hunden, man lever bara en gång.

Såg nu att du skrivit medans jag själv skrev svaret, så ignorera mitt inlägg!
  • MoaElis
    BlippBlopp skrev 2014-06-03 10:03:32 följande:
    Om du bor hos din mamma, är det hennes regler som gäller.
    Så länge du lever på 5000kr i månaden kommer du aldrig kunna flytta hemifrån. Och ska du hyra ett rum kan det bli svårt att hitta nått som tillåter pälsdjur. Så du måste ha ett jobb till det. Har du någon som är redo att gå ut med hunden/hundarna då?
    Har du ett sparkonto i fall hunden blir sjuk? Min mammas hund fick hjärninflammation och jag mins hon betalade minst 10 000 för rehab och veterinär. (Mins inte den exakta summan)
    Du har ju redan en hund, varför är inte den tillräcklig? Låter som att du vill ha en till bara för att ha. Speciellt nu när läget uppenbarligen inte är det bästa.
    Visa din mamma att du kan tänka lite långsiktigt istället.
    Hur kan det låta som det? Du har läst några få rader jag skrivit. Den här hunden har jag planerat att köpa i över 3 år. Jag gör mycket med hunden jag har nu, det är min hobby, mitt liv. Så du bör kanske inte uttala dig när du inte har en aning om situation. Jag kan ju även tillägga att vi är två om hunden, det blir även min systers.
  • saraklara

Jag tycker faktiskt det låter ganska respektlöst av dig att köra över din mamma och skaffa en till hund mot hennes vilja när du bor hemma hos henne. Hur blir det om din mamma blir sur av detta och bestämmer sig för att sätta hårt mot hårt? Vad händer om hon vill att du ska börja betala hyra, mat och alla dina utgifter själv? 5000 kr räcker knappast för en person och två hundar.

Sen undrar jag om du har tänkt något på framtiden? Att ha en hund kan bli väldigt dyrt. Inte bara det här om man har otur att hunden blir sjuk/skadar sig utan det finns andra saker som kan ställa till det. Säg att du flyttar hemifrån och börjar jobba eller plugga heltid. Men du får inte ha med hundarna på jobbet/skolan. Du hittar heller ingen som kan tänka sig vara hundvakt gratis eftersom det rör sig om så mycket tid. Istället måste du ta hjälp av hunddagis/dagmatte. Denna tjänsten brukar vanligtvis kosta 2000-3000kr/månad för EN hund. Har man två hundar på samma ställe brukar man iofs kunna få bra rabatt, jag tycker 40% rabatt för hund nr 2 verkar vanligt. Men i så fall rör det sig om att du skulle behöva betala 3200-4800kr/månad enbart för passning av hundarna. Sen tillkommer alla övriga kostnader för hundarna som foder, försäkring osv. Skulle du fixa detta och ändå kunna betala hyra, räkningar, mat osv?

• MoaElis
    saraklara skrev 2014-06-04 18:38:54 följande:

Jag tycker faktiskt det låter ganska respektlöst av dig att köra över din mamma och skaffa en till hund mot hennes vilja när du bor hemma hos henne. Hur blir det om din mamma blir sur av detta och bestämmer sig för att sätta hårt mot hårt? Vad händer om hon vill att du ska börja betala hyra, mat och alla dina utgifter själv? 5000 kr räcker knappast för en person och två hundar.

Sen undrar jag om du har tänkt något på framtiden? Att ha en hund kan bli väldigt dyrt. Inte bara det här om man har otur att hunden blir sjuk/skadar sig utan det finns andra saker som kan ställa till det. Säg att du flyttar hemifrån och börjar jobba eller plugga heltid. Men du får inte ha med hundarna på jobbet/skolan. Du hittar heller ingen som kan tänka sig vara hundvakt gratis eftersom det rör sig om så mycket tid. Istället måste du ta hjälp av hunddagis/dagmatte. Denna tjänsten brukar vanligtvis kosta 2000-3000kr/månad för EN hund. Har man två hundar på samma ställe brukar man iofs kunna få bra rabatt, jag tycker 40% rabatt för hund nr 2 verkar vanligt. Men i så fall rör det sig om att du skulle behöva betala 3200-4800kr/månad enbart för passning av hundarna. Sen tillkommer alla övriga kostnader för hundarna som foder, försäkring osv. Skulle du fixa detta och ändå kunna betala hyra, räkningar, mat osv?

Som sagt är hon inte direkt emot hundar. Hon ser nu fram emot den nya lilla vovven. Och vi har många vänner eller bekanta som skulle kunna ta hand om hundarna gratis.
  • LillaPinnen

Det är väl bättre för hunden om du är hemma om dagarna och kan ta hand om den? Speciellt den första tiden.

• auster

Är det inte bättre att skaffa sig ett liv istället för en ny hund? Bo hemma hos mamma med två hundar känns ju ganska ofräscht.

• MoaElis
    auster skrev 2014-06-15 10:43:55 följande:
    Är det inte bättre att skaffa sig ett liv istället för en ny hund? Bo hemma hos mamma med två hundar känns ju ganska ofräscht.
    Om det är något som känns ofräscht så är det din kommentar. 
  • MoaElis

Jag ska kanske tillägga att jag har letat lägenhet, och försökt flytta men min mamma tycker att jag ska vänta istället för att flytta till någon sunkig liten lägenhet. Alla har tyvärr inte möjlighet att flytta så fort de fyller 18 år, alla har olika förutsättningar och gör det bästa av det. Det är så verkligheten ser ut. Det är lätt att döma men jag tycker inte att bör göra det, speciellt inte när man inte vet något om situationen.

Jag blir så oerhört förbannad på människor som försöker trycka ner unga. 

• Östlund

Du är inte ensam om att vilja ha djur, särskilt under den unga tiden. Jag kan säga dig att jag skaffade en kanin när jag var ung, men min mor och styvfar var nästan mer förälskad i den och betalade gärna för den och gav den ALL kärlek den kunde få medan jag gick i skolan.

Du har mycket att leva för innan du skaffar hund, det är mycket som krävs, och det tar mycket av din tid. Du har knappt tid med vänner, du måste tänka på vad som är bäst för hunden. Det är inte bara att skaffa för att man vill, man MÅSTE tänka ekonomisk, det kommer säkert tillkomma extra avgifter såsom medicinering och sjukvård. Vad som helst kan hända hunden, och sen står du där och kan inte betala, det slutar med att du hamnar i ekonomisk kris och hamnar hos kronofogden, det sista någon vill i ung ålder, eller alls.

Jag vill JÄTTEgärna ha en katt, men det kan inte jag, jag jobbar deltid men lönen skulle ändå inte räcka. Tänk på din framtid istället. Det är inte bara att peka och tro att allt löser sig, det gör det inte alltid.

Vad händer om hunden blir dålig pga maten? Då måste du köpa specialfoder, du kanske måste behandla, vad vet jag. Vi har en hund, oplanerat, som vi fick ta efter min svärmor som gick bort. Vi vägrar att ge bort henne då hon varit med oss länge, men vi är 2 som sparar pengar utifall något händer.

Finns inget problemfritt i livet.

• MoaElis
    Östlund skrev 2014-06-30 15:40:32 följande:

Du är inte ensam om att vilja ha djur, särskilt under den unga tiden. Jag kan säga dig att jag skaffade en kanin när jag var ung, men min mor och styvfar var nästan mer förälskad i den och betalade gärna för den och gav den ALL kärlek den kunde få medan jag gick i skolan.

Du har mycket att leva för innan du skaffar hund, det är mycket som krävs, och det tar mycket av din tid. Du har knappt tid med vänner, du måste tänka på vad som är bäst för hunden. Det är inte bara att skaffa för att man vill, man MÅSTE tänka ekonomisk, det kommer säkert tillkomma extra avgifter såsom medicinering och sjukvård. Vad som helst kan hända hunden, och sen står du där och kan inte betala, det slutar med att du hamnar i ekonomisk kris och hamnar hos kronofogden, det sista någon vill i ung ålder, eller alls.

Jag vill JÄTTEgärna ha en katt, men det kan inte jag, jag jobbar deltid men lönen skulle ändå inte räcka. Tänk på din framtid istället. Det är inte bara att peka och tro att allt löser sig, det gör det inte alltid.

Vad händer om hunden blir dålig pga maten? Då måste du köpa specialfoder, du kanske måste behandla, vad vet jag. Vi har en hund, oplanerat, som vi fick ta efter min svärmor som gick bort. Vi vägrar att ge bort henne då hon varit med oss länge, men vi är 2 som sparar pengar utifall något händer.

Du försöker verkligen "läxa upp" rätt person. Jag har velat ha djur i hela mitt livet, fick (köpte) min första hund som 18 åring. Jag vet exakt vad som krävs, och jag vet att jag klarar av det. Jag har försäkring+ett sparkonto på ett par tusen, vilket är mer än vad dem flesta har, tyvärr. 

Nu har jag den lilla vovven och det går utmärkt med allting. 
  • Östlund

Om du nu har en redan, varför en till? Låter som att du stressar dig på att ha djur innan du blir för gammal och inte kan ha en mer. Vad finns det mer att säga att det inte är lägligt att ha om man inte har jobb? Och om du nu skaffar lägenhet så räcker inte ynka 5 000:-, till och med DU kan behöva vård, du kanske vill unna dig något. Hur ska det gå om du vill iväg och hitta på något med kompisar?

Vi har svårt att ta oss någonvart, vi vill åka iväg på resor, men det går inte, man är låst. Man måste hitta hundvakter, och det är nog inte alla som tar gratis om du vill iväg en vecka.

Man lever bara en gång, ja, men det är aldrig för sent att skaffa sig en, hundar lever åtminstone upp till 20 år om man har tur, och nu menar jag att du hinner skaffa jobb och allt innan du ens blir 30. Då kan du sen unna dig en del ledighet och korta jobbtider.

• saraklara
    Östlund skrev 2014-06-30 15:40:32 följande:

Tyvärr så verkar ju många sakna det där tänket innan dom faktiskt står på egna ben. Det är så lätt att tro att allting löser sig med ekonomi och sånt.

Jag hade själv gärna haft två hundar. Men det finns ingen möjlighet att jag skulle ha råd med en till, trots att jag har fast jobb. Får hoppas det löser sig för TS så hon både slipper omplacera en hund pga ekonomi eller bo hemma hos mamma för evigt. :) 

Svar på tråden Köpa hund trots att man saknar jobb?