Du är inte ensam om att vilja ha djur, särskilt under den unga tiden. Jag kan säga dig att jag skaffade en kanin när jag var ung, men min mor och styvfar var nästan mer förälskad i den och betalade gärna för den och gav den ALL kärlek den kunde få medan jag gick i skolan.
Du har mycket att leva för innan du skaffar hund, det är mycket som krävs, och det tar mycket av din tid. Du har knappt tid med vänner, du måste tänka på vad som är bäst för hunden. Det är inte bara att skaffa för att man vill, man MÅSTE tänka ekonomisk, det kommer säkert tillkomma extra avgifter såsom medicinering och sjukvård. Vad som helst kan hända hunden, och sen står du där och kan inte betala, det slutar med att du hamnar i ekonomisk kris och hamnar hos kronofogden, det sista någon vill i ung ålder, eller alls.
Jag vill JÄTTEgärna ha en katt, men det kan inte jag, jag jobbar deltid men lönen skulle ändå inte räcka. Tänk på din framtid istället. Det är inte bara att peka och tro att allt löser sig, det gör det inte alltid.
Vad händer om hunden blir dålig pga maten? Då måste du köpa specialfoder, du kanske måste behandla, vad vet jag. Vi har en hund, oplanerat, som vi fick ta efter min svärmor som gick bort. Vi vägrar att ge bort henne då hon varit med oss länge, men vi är 2 som sparar pengar utifall något händer.
Finns inget problemfritt i livet.