• annaloovisa

Vecka 27 och nytt jobb, hur ska jag göra?

Var för en tid sedan på arbetsintervju på bemanningsenheten inom hemtjänsten, och fick jobbet! Jätteroligt, men... Jag sa inte på intervjun att jag var gravid. Idag var min första dag på jobbet och imorgon går jag in i vecka 27. Min chef vet fortfarande ingenting och jag är livrädd för att berätta om min graviditet då det känns som jag kommer förstöra hela deras planering dom gjort för sommaren (med vikarier och dylikt). Skrev idag på anställningsavtal som sträcker sig fram till 10 augusti, och går på månadslön. Jag har BF 8 september. Vad kommer chefen säga? Vad har jag för rättigheter? Kan jag söka havandeskapspenning redan nu trots att jag inte jobbat mer än en dag? Någon annan som varit i samma situation? Känner mig SÅ hjälplös nu! Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vecka 27 och nytt jobb, hur ska jag göra?
  • rutig

Du måste informera din chef och ansöka om gravledigt minst två månader i förväg.

Så du är nog med all rätt orolig. Varför har du inte pratat med chefen efter intervjun om detta?

• ingeborg34

Har du rätt till havandeskapspenning kan du förstås söka det direkt trots att du just börjat. Jag måste säga att jag inte heller förstår varför du inte sagt något om din graviditet. Hjälplös är helt fel känsla om man snart ska ta ansvar för ett nytt liv. Ring chefen imorgon!

• Tow2Mater

Varfor inte jobba till 10 augusti om du kan? Eller ville du bara mygla dig till betald ledighet??

• annaloovisa

När jag på andra intervjuer sagt att jag var gravid har jag inte fått jobbet. Varför så otrevlig ton..? Jag bad om råd. Givetvis ska jag prata med min chef så fort jag kan! Och nej, jag är ingen bidragssnyltare. Varför vilja gå hemma med en kass hp när man kan jobba och få pengar? Jag bara frågade hur jag kunde göra..

• Limaliie

Ja du, glada lär de inte bli, med all rätt. Du lär ju inte få några bra referenser därifrån.

• ingeborg34

Jag är övertygad om att du resonerat fel långsiktigt. Ska du få jobb framöver är referenser viktiga och det kan nog vara svårt att få. Har du graviditetsrelaterade problem redan eller tror du att det finns chans att du kan jobba hela perioden? Om du tycker att svaren är otrevliga är de nog mest så att det inte är så snällt att försätta en arbetsgivare i en sån situation.

• ingeborg34

Jag är övertygad om att du resonerat fel långsiktigt. Ska du få jobb framöver är referenser viktiga och det kan nog vara svårt att få. Har du graviditetsrelaterade problem redan eller tror du att det finns chans att du kan jobba hela perioden? Om du tycker att svaren är otrevliga är de nog mest så att det inte är så snällt att försätta en arbetsgivare i en sån situation.

• rutig

Fortfarande så ska chefen informeras 2 månader innan, så du kan nog ha svårt att få gå på gravledigt tyvärr. Du får nog jobba dina två månader och bara ta de sista 4 veckorna gravledigt. Annars får du se om du kan bli sjukskriven för dina besvär- det kan dom inte neka dig. Tänkte bara på att det nog inte är det allra enklaste jobbet för en gravid.

Svar på tråden Vecka 27 och nytt jobb, hur ska jag göra?