• Sweetish

Smärta alltid tecken på missfall?

Jag var gravid. Vecka 5+0 igår. Sedan kom det blod på pappret när jag var på toaletten vid kl 9. Emellan det rosaaktigt vatten. Två blödningar till. Och ont. Riktig mensvärk. Inga klumpar i blodet. Men slemblandatblod med normal färg. Först kom det bara när jag gick på toaletten men sedan igårkväll blod i bindan. Ganska mycket. Smärtan känns som värsta menssmärtan och blödningarna bara fortsätter. Är precis som när jag har mens. Missfall? Jag har ju riktig mensvärk tyder detta alltid på missfall ihop med blödning? Man har ju hört om att man kan blöda av andra orsaker men gör det ont då? Både jag och min sambo är så jäkla ledsna. Ringde kvinnokliniken som säger att det enda jag kan göra är att avvakta och låta tiden utvisa det hela men att smärtan tyder på att det är början på ett missfall

• Svar på tråden Smärta alltid tecken på missfall?
  • Ingrid Marie
    Sweetish skrev 2014-06-03 09:33:21 följande:
    Man har ju hört om att man kan blöda av andra orsaker men gör det ont då? 
    Jag väntar mitt tredje barn, vecka 28 imorgon, och i början av denna graviditet hade jag blödningar dagligen mellan vecka 6-10. Jag hade dock inget vidare ont (åtminstone inte utöver den vanliga molvärken som man har då livmodern växer!)

Hursomhelst, i min oro googlade jag fram mängder av forumtrådar där folk skrev om sina erfarenheter av blödningar i tidigt graviditet. Det fanns väl en och annan som påstod att de hade haft riktigt ont i kombination med blödningar, men att det gått bra ändå.

Det är klart, att blödningar i kombination med smärtor (i synnerhet påtagliga sådana) låter onekligen inget vidare. Skall man vara lite krass så är det ju så. Samtidigt är det sällan som något är helt svart eller vitt när det kommer till graviditet, missfall och barnafödande. Det är omöjligt att ge definitiva svar utan undersökning.
    Flicka 2009, Flicka 2013, Bebis i magen BF 2 sep 2014 ♡
  • PreciousDivine

Det är ju bara tiden som verkligen kan utvisa hur det ligger till, men jag tycker tyvärr inte det låter lovande. Jag har varit gravid 3 gånger. Jag har haft blödningar tidigt i alla tre graviditeter men jag hade bara ont i samband med blödningarna i graviditet nr 2 och det slutade i missfall. Jag var då gravid i vecka 12 så det var rejäla smärtor, att liknas vid värkar. Håller tummarna för att det trots allt slutar väl!

Svar på tråden Smärta alltid tecken på missfall?