Hörselnedsättning hos min bebis - vad händer nu?
Jag hoppas att ni kan hjälpa mig.
Min son är född 18:e januari och när han var 3 veckor gammal gjorde de hörseltest på BB, men det blev inte bra. Samma test gjordes om 3 gånger till och sedan ett annat test där de satte elektroder på hans huvud. Det visade sig att han har en hörselnedsättning på båda öronen och har nu (igår) fått sina första hörapparater. Vi går på Rosenlunds sjukhus i Stockholm med honom och där har vidare hörseltest gjorts på honom och som det ser ut så verkar han höra runt 50 db.
Hur mycket HÖR man (utan apparater) om man hör 50 db? För till oss sa de att han hör vanligt tal. Då trodde jag att han hör vanligt tal BRA. Men är det verkligen så? Eller låter det som en massa mummel för honom?
Vad ska vi göra för att på bästa sätt hjälpa honom? Det känns som att vi inte insett allvaret i detta. Jag tänker fortfarande tankar som att det kanske inte alls stämmer. Det kanske läker ut av sig självt. Att jag tänker så är att hans bebisprat är väldigt varierad och han reagerar på ljud och att vi talar till honom. Han har tydliga ljud för missnöje och nöje samt även kärleksfulla ljud.
Känner att detta blir rörigt. Några frågor jag har just nu är:
- Kommer han att kunna lära sig två språk från start? Jag har ett annat modersmål än svenska som jag gärna vill lära honom.
- Bör vi lära oss och honom teckenspråk?
- Bör jag i så fall lära mig teckenspråk på både mitt modersmål och svenska?
- Är det någon här som har en aning om hur han upplever ljud om han nu hör runt 50 db?
- Finns det något annat jag kan göra för att hjälpa honom/underlätta för honom?