• AsterA

Hörselnedsättning hos min bebis - vad händer nu?

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig.
    Min son är född 18:e januari och när han var 3 veckor gammal gjorde de hörseltest på BB, men det blev inte bra. Samma test gjordes om 3 gånger till och sedan ett annat test där de satte elektroder på hans huvud. Det visade sig att han har en hörselnedsättning på båda öronen och har nu (igår) fått sina första hörapparater. Vi går på Rosenlunds sjukhus i Stockholm med honom och där har vidare hörseltest gjorts på honom och som det ser ut så verkar han höra runt 50 db.

Hur mycket HÖR man (utan apparater) om man hör 50 db? För till oss sa de att han hör vanligt tal. Då trodde jag att han hör vanligt tal BRA. Men är det verkligen så? Eller låter det som en massa mummel för honom?

Vad ska vi göra för att på bästa sätt hjälpa honom? Det känns som att vi inte insett allvaret i detta. Jag tänker fortfarande tankar som att det kanske inte alls stämmer. Det kanske läker ut av sig självt. Att jag tänker så är att hans bebisprat är väldigt varierad och han reagerar på ljud och att vi talar till honom. Han har tydliga ljud för missnöje och nöje samt även kärleksfulla ljud.

Känner att detta blir rörigt. Några frågor jag har just nu är:
    - Kommer han att kunna lära sig två språk från start? Jag har ett annat modersmål än svenska som jag gärna vill lära honom.
    - Bör vi lära oss och honom teckenspråk?
    - Bör jag i så fall lära mig teckenspråk på både mitt modersmål och svenska?
    - Är det någon här som har en aning om hur han upplever ljud om han nu hör runt 50 db?
    - Finns det något annat jag kan göra för att hjälpa honom/underlätta för honom?

• Svar på tråden Hörselnedsättning hos min bebis - vad händer nu?
  • AlexanderBubben

Om han hör runt 50dB så kan han höra tal hyfsat bra, men det kan också bli svårt för honom att skilja på ord som låter lika, t ex baka och kaka. Så det blir en hel del mummel, ja.

Barn däremot som är väldigt lätt distraherade så kan det verka som att han hör sämre än vad han egentligen gör och han kan också ha svårt att koncentrera sig på vad andra försöker säga. Språkmässigt så brukar barn som hör dåligt (och inte har hörapparater) bli sena i talet, men antalet språk spelar nog ingen roll skulle jag tro. Teckenspråk kan definitivt underlätta, men är inget måste.

Det bästa rådet jag har är att följa audionomens råd. Och om de tycker att han ska ha hörapparater, så säg ja. Nu vet jag inte hur tidigt barn kan få sina hörapparater då min hörselskada upptäcktes sent (jag var 7 år) men det vore optimalt att han kunde få dem så tidigt som möjligt så att hans språkutveckling inte påverkas negativt. Slutligen så är det att tala lugnt och tydligt som gäller (OBS, inte skrika! Många hörselskadade är faktiskt känsliga för höga ljud).

Här har du en tabell på vilka ljud man hör bra vid vissa dB (dB är till vänster, och din son hör 50dB och högre):

www.allergyentinstitute.com/images/pic-aud-audiogram.jpg

• AlexanderBubben

Såg nu förresten att han har fått sina hörapparater redan. Vad bra! Då tror jag att ni inte behöver vara oroliga, så länge han använder dem dagtid (man ska helst inte sova med dem). Hör han som bäst 50dB eller som sämst? För det beror på vilka frekvenser han kan höra med (Hz).

Här har du ett exempel på ett audiogram som jag tycker är bra:

baasnotes.com/blog/wp-content/uploads/2008/10/audiogram-presbyacusis-rgb.jpg

• DinaMii

Ladda ner en app till telefonen, en decibellmätare, finns många gratis. Så kan du prata själv i olika tonlägen och se hur högt/lågt det är och ungefär vad han förväntas höra :)

• Regnbågsfärg
    AsterA skrev 2014-06-03 11:28:38 följande:

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig.
    Min son är född 18:e januari och när han var 3 veckor gammal gjorde de hörseltest på BB, men det blev inte bra. Samma test gjordes om 3 gånger till och sedan ett annat test där de satte elektroder på hans huvud. Det visade sig att han har en hörselnedsättning på båda öronen och har nu (igår) fått sina första hörapparater. Vi går på Rosenlunds sjukhus i Stockholm med honom och där har vidare hörseltest gjorts på honom och som det ser ut så verkar han höra runt 50 db.

Hur mycket HÖR man (utan apparater) om man hör 50 db? För till oss sa de att han hör vanligt tal. Då trodde jag att han hör vanligt tal BRA. Men är det verkligen så? Eller låter det som en massa mummel för honom?

Vad ska vi göra för att på bästa sätt hjälpa honom? Det känns som att vi inte insett allvaret i detta. Jag tänker fortfarande tankar som att det kanske inte alls stämmer. Det kanske läker ut av sig självt. Att jag tänker så är att hans bebisprat är väldigt varierad och han reagerar på ljud och att vi talar till honom. Han har tydliga ljud för missnöje och nöje samt även kärleksfulla ljud.

Känner att detta blir rörigt. Några frågor jag har just nu är:
    - Kommer han att kunna lära sig två språk från start? Jag har ett annat modersmål än svenska som jag gärna vill lära honom.
    - Bör vi lära oss och honom teckenspråk?
    - Bör jag i så fall lära mig teckenspråk på både mitt modersmål och svenska?
    - Är det någon här som har en aning om hur han upplever ljud om han nu hör runt 50 db?
    - Finns det något annat jag kan göra för att hjälpa honom/underlätta för honom?

Jag rekommenderar dig att läsa denna bloggen. Kontakta henne om du vill fråga någon i samma sits.

horselresan.blogspot.se/
  • Kerubmamman

Jag tror det är bra att lära honom svenska teckenspråket eller iaf enskilda tecken redan som liten. Dels får han en liten grund om hörseln försämras när han blir äldre, sen kan enskilda tecken användas som TAKK.

TAKK (tecken som alternativ och kompletterande kommunikation) används främst till barn med språkförsening, språkstörning, autism eller liknande. Men alla barns språkutveckling gynnas av det. 

Ditt hemspråks teckenspråk tycker jag att ni kan avvakta med tills ni ser om det finns behov av det. Ta det som ett andra/tredjespråk. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Hörselnedsättning hos min bebis - vad händer nu?