Fodervärd åt Försvarsmakten: Hundval?
Hej, hej mitt första inlägg nu...^^
Jag har ett litet dilemma just nu för jag vill inget mer än att skaffa en hund och haft tidigare erfarenhet av Jack Russell (fodervärd under en sommar och erfarenhet som barn), problemet är att jag för något år sedan blev diagnoserad som "Pälsdjursallergiker" (Allergen då alltså eller "dander" som det kallas på engelska) och lindrig ansträngnings-astma, allergin märker jag bara av med KATTER, ögon börja klia och kan bli lite röda etc...
Jag har sedan dess försökt att umgås med vänner som själva har hundar, i sökan på några potentiella besvär i dessa situationer -- vilket visats sig funkat alldeles utmärkt... Det finns såklart vissa omständigheter, faktorer som spelar roll i en allergisk reaktion, t.ex vilken typ av hund, husets renhet (damsugning av damm), hundens renhet, hur lång tid jag spenderat med hunden osv.. Men jag har gått igenom alla dessa, och inte haft några fysiska besvär. Plus, faktumet att jag haft hund under en hel sommar i mitt hus, i mitt sovrum...
Tjänsten som fodervärd intresserar mig därför mycket, då jag får chansen att prova på en hund på riktigt under något år, se om jag är redo för ett "longterm commitment"! Särskilt rörande min allergi... Men nu till FRÅGAN: "Går det att "föredra"/påverka valet av hundras när man söker denna tjänst för försvarsmakten?" (kan man alltså föredra en hund med mindre päls, som fäller mindre)... Jag kommer naturligtvis ta vissa försiktighetsåtgärder såsom: medicin, frekvent damsugning, ventilation, borstning, hålla hunden utanför mitt sovrum etc... Vi har ett stort hus och trädgård så OM jag skulle få något besvär, kan hunden hålla sig på andra sidan där min familj kan ta hand om den och som fodervärd får man en valp, vilket inte bidrar till samma mängd "dander" som en stor/vuxen hund... Vad tror ni?
Tack så mycket!