• Pascaruu

Fodervärd åt Försvarsmakten: Hundval?

Hej, hej mitt första inlägg nu...^^
    Jag har ett litet dilemma just nu för jag vill inget mer än att skaffa en hund och haft tidigare erfarenhet av Jack Russell (fodervärd under en sommar och erfarenhet som barn), problemet är att jag för något år sedan blev diagnoserad som "Pälsdjursallergiker" (Allergen då alltså eller "dander" som det kallas på engelska) och lindrig ansträngnings-astma, allergin märker jag bara av med KATTER, ögon börja klia och kan bli lite röda etc...

Jag har sedan dess försökt att umgås med vänner som själva har hundar, i sökan på några potentiella besvär i dessa situationer -- vilket visats sig funkat alldeles utmärkt... Det finns såklart vissa omständigheter, faktorer som spelar roll i en allergisk reaktion, t.ex vilken typ av hund, husets renhet (damsugning av damm), hundens renhet, hur lång tid jag spenderat med hunden osv.. Men jag har gått igenom alla dessa, och inte haft några fysiska besvär. Plus, faktumet att jag haft hund under en hel sommar i mitt hus, i mitt sovrum...

Tjänsten som fodervärd intresserar mig därför mycket, då jag får chansen att prova på en hund på riktigt under något år, se om jag är redo för ett "longterm commitment"! Särskilt rörande min allergi... Men nu till FRÅGAN: "Går det att "föredra"/påverka valet av hundras när man söker denna tjänst för försvarsmakten?" (kan man alltså föredra en hund med mindre päls, som fäller mindre)... Jag kommer naturligtvis ta vissa försiktighetsåtgärder såsom: medicin, frekvent damsugning, ventilation, borstning, hålla hunden utanför mitt sovrum etc...  Vi har ett stort hus och trädgård så OM jag skulle få något besvär, kan hunden hålla sig på andra sidan där min familj kan ta hand om den och som fodervärd får man en valp, vilket inte bidrar till samma mängd  "dander" som en stor/vuxen hund... Vad tror ni?

Tack så mycket!

• Svar på tråden Fodervärd åt Försvarsmakten: Hundval?
  • Scoops

Min syster har haft några hundar ifrån försvarsmakten och hon fick tyvärr inte välja. Sista hade hon för 3 år sedan.

• 123Anon

Trodde försvarsmakten var uteslutande schäfer? Har du andra över huvud taget?

• Pascaruu

Tack för gensvar! Kan jag fråga vilken hund hon tog hand om, vilken ras då alltså?^^
    Vilka sorts hundar brukar dem lämna bort, är det typ schäfrar, dobermanns e.d, såna typiska polishundar?

• Scoops
    Pascaruu skrev 2014-06-03 23:17:05 följande:
    Tack för gensvar! Kan jag fråga vilken hund hon tog hand om, vilken ras då alltså?^^
    Vilka sorts hundar brukar dem lämna bort, är det typ schäfrar, dobermanns e.d, såna typiska polishundar?
    Det var schäfrar allihopa. Hon fick inte välja valp heller utan allt var uppgjort på förhand av försvarsmakten. 
  • Pascaruu

..Tänker det känns jätte dumt att köpa en hund, och sen efter något år inte ha möjlighet att behålla den pågrund av tid, allergi eller vad det en är. Det känns mycket bättre att uppfostra en valp, så man kan prova på ansvaret och hur väl lämpad man är att klara av en hund i 10+ år.. Vill dock inte heller få dålig erfarenhet (allergisk reaktion) med en långhårig, stor hund (som en Schäfer) som polisen bestämt och behöva stryka chansen att någonsin kunna äga någon hund, baserat på det tillfället och den rasen!

• Pascaruu

Scoops: då är det säkert så fortfarande, att dem främst ger bort Schäfer hundar...

• Scoops

Har du tittat på mer allergivänliga raser? Typ Softwheaten terrier, pudel osv? :)

• Pascaruu

Hehe jag har ju gjort det, alla dessa pudlar, havaneser, terrier etc är inte riktigt min typ av hund, så att säga.. Jag föredrar lite större, atletiska och rörliga hundar, såsom: Dobermann (som har kort klippt/"lättskött" päls, och vad jag upplever "allergi-vänligare", än en Huskey eller Schäfer), gillar även Greyhounds, Basenji's (jag läste dock att dem rengör sin egen päls precis som katter vilket i så fall förvärrar min situation, även dalmatiner (temperament?) m.m...

Jag läser också om många allergiska ägare som kunnat anpassa sig och vant efter en tid med sina hundar och kommit till den nivå där deras symtomer inte stör dem på samma sätt!

• Scoops

Har du haft hund tidigare? De raser du räknar upp brukar kräva lite erfarenhet för att blir bar hundar. Viktigaste är att välja en hund som passar dig och din aktivitetsnivå :) Jag önskar dig lycka till, det är underbart att leva med hund.

• Dexter dot com

Försvarsmakten har bara schäfrar och då bruksschäfrar som kräver en hel del av sin fodervärd då dom ska läras upp till tjänstehundar.

Men du kan ju kolla om du kan bli fodervärd år blivande ledar/assistanshundar som oftast är labbar.

Svar på tråden Fodervärd åt Försvarsmakten: Hundval?