• konrad3

Har vi rätt förutsättningar för att skaffa hund?

Hej
    jag och min fru vill skaffa oss en lite hundvalp. Jag vill väl mer än frun, men hon är i alla fall med på det... Vi jobbar båda heltid på dagarna. Jag har tänkt att ta ca 5v semester i samband med att vi får hem valpen. Frun kan inte tänka sig att ta ut semester efter att jag har gjort det så att vi kan vara hemma med valpen så länge som möjligt, utan det är så att efter mina 5v måste vi hitta en annan lösning.

Som jag ser det är den enda möjligheten att ha någon som tar hand om hunden under denna tid (ca 6h), ett hunddagis eller hundmatte alltså. Även min mor kommer att kunna hjälpa till.

Annars på kvällar och helger är vi mycket aktiva och under dessa tider kommer vi att kunna erbjuda hunden ett mycket bra liv.

Nu är det så att jag absolut inte vill ta hand om en valp om jag inte kan erbjuda den en fin och trivsam tillvaro. Därför försöker jag läsa och förbereda mig så mycket som möjligt... för mycket tycker frun som inte alls är speciellt fundersam. Kanske för att hon vet att jag kommer att styra upp det hela? ;) I alla fall har jag nu läst så många inlägg om detta så att jag börjar bli orolig... Det finns så många experter!

Jag tror att jag kan lösa det så att valpen inte behöver vara ensam, det jag däremot är fundersam på är hur valpen mår av att så pass tidigt vara hos en dagmatte? Blir det för många personer som tar hand om den? Hur hanterar valpen att på veckodagarna vara så pass mycket med någon annan?

Vi är intresserade av en fågelhund med lite fart i.

Är det någon som har erfarenhet var något liknande? Vore intressant att dela lite erfarenheter.

• Svar på tråden Har vi rätt förutsättningar för att skaffa hund?
  • Dexter dot com

Skaffa ingen valp förren ni har ett par pålitliga hundvakter vilket inte är det lättaste att hitta. Många vill inte passa en valp som måste ut flera gånger i timmen och som låser dom vid hemmet hela dagarna. Hunddagis tar inte valpar yngre än 6 månader. Var väldigt noga med vem ni lämnar valpen till då i ert fall kommer den personen träffa hunden mer än er och prägla valpen oerhört så se till att ni har samma filosofi när det gäller uppfostran och träning mm.

Personligen tycker jag 5 veckor är väldigt kort tid för valpen att först bli trygg med er och ert hem + hinna skola in den hos dagmatten. Bäst vore ju om din fru kunde ta veckorna efter dig och ni var hemma 10 veckor med valpen.

Jagar ni eller vad tilltalar er med en fågelhund som ingen annan ras har?

• saraklara

Fem veckor låter som för lite tid för en valp.

Men måste ni köpa just en valp då? Det finns många hundar under året som behöver hem. Det behöver inte alls vara några "problemhundar", det kan röra sig om kennlar som inte fått alla sina valpar sålda ännu. Vi köpte våra hund när hon var fem månader. Då var hon nästan rumsren och vi kunde börja skola in henne hos dagmatte nästan direkt. Allt flöt på jätte bra utan bekymmer. ;P 

Svar på tråden Har vi rätt förutsättningar för att skaffa hund?